BuzzerBeater Forums

BB Iran > تاکتیک های آموزشی

تاکتیک های آموزشی

Set priority
Show messages by
This Post:
00
143183.1
Date: 5/7/2010 3:16:48 PM
Overall Posts Rated:
00
خوش آمدید!
با توجه به اینکه احتمالا اکثر ایرانیهای بازربیتر در اینجا دور هم جمع میشن، در اینجا سعی میکنم که نکات اولیه ومواردی رو که برای تسلط نسبی به بازربیتر لازمه بگم،
بازربیتر در واقع مربیگری آنلاینه ورزش بسکتباله ، الآن ششمین فصل کل بازربیتر وچهارمین فصل بازربیتر ایرانه (با توجه به اینکه بازربیتر ایران از فصل سوم شروع شده) ، یعنی هنوز تو فصلهای اول این بازی هستیم وقدیمیترین تیمهای ایران حداکثر کمتر از 4فصل قدمت دارن.
مطلب آموزشی پایین ، اولین بار در اواسط فصل 4 (فصل 2 ایران) نوشته شده و بعد از اون در انتقال مطلب به این فروم یکبار آپدیت شده.
با توجه باینکه اخیراً ، سایت رو هم بطور کامل فارسی کردیم و تغییراتی هم تو این 2-3 فصل در موتور بازی بوجود اومده که ممکنه با بعضی از مطالب آموزش پایین مطابقت نداشته باشه ، سعی میکنم که کلیه مطالب رو با زبان فارسی سایت هماهنگ و با توجه به تغییرات موتور بازی تصحیح کنم.
با پی گیری بچه ها و جذابیت این بازی ، امیدوارم که بعد از این به تعداد یوزرها باز هم اضافه بشه.

مطلب در چند بخش اصلی (بازیکنان ، بازیها ، تمرینات ، اقتصاد و سایر نکات مهم) طبق فهرست زیر تهیه شده که امیدوارم مفید باشه.

1- بازیکنان
• مهارتها
• سایر مشخصات
• پستها

2- بازیها
• بازیهای لیگ
• بازیهای جام حذفی
• بازیهای تمرینی
• صفحه بازیها
• رتبه بندی تیم در بازی
• انتخاب ترکیب و روش بازی و تعویضها
• تاکتیکهای هجومی و دفاعی

3- تمرینات
• نکات
• انواع تمرین و تاثیر آنها
• کارمندان
• بازیکن جوان

4- اقتصاد
• هزینه ها
• درآمدها
• ورزشگاه
• انتقال بازیکنان

5- سایر نکات مهم

برنده باشید - حمید ... هفتۀ آخر فصل ششم


بازیکنان

شما میتونید بازیکنانتون رو در بازیکنها --> لیست بازیکنها (Players-->Roster) ببینید ویا با کلیک روی میانبر بازیکنان (Roster) در سمت راست پایین صفحه به لیست بازیکنانتون برید که یه سری اطلاعات و مهارتهای بازیکنان نشون داده شده ، همچنین تو همین صفخه میتونید بر اساس اطلاعات مختلف بازیکنان رو دسته بندی (Sort) کنید تا راحتتر بتونید اونها رو با هم مقایسه کنید.
در صورت کلیک روی نام هر بازیکن ، در صفحه اختصاصی بازیکن ، علاوه بر این اطلاعات شما به تاریخچه بازیها و ترانسفرهای قبلی بازیکن مورد نظر هم دسترسی پیدا میکنید که میتونه در آنالیز بهتر ، به شما کمک کنه.همچنین در صورتی که بخواید بازیکنتون رو بفروشید هم باید از همینجا اقدام کنید.

• مهارتها
در بازربیتر هر بازیکن با 12مهارت فردی بترتیب زیر معرفی میشه:

پرتاب بلند (Jump Shot) : مهارت بازیکن در پرتابها با هر فاصله ای ، یه شوتزن بهتر موقعیتهای بیشتری رو در همه فواصل به ثمر میرسونه.
توانایی پرش (Jump Range) : هرچه توانایی پرش یه بازیکن بیشتر باشه ، با فاصله گرفتن از حلقه ، کیفیت پرتابهاش کمتر نزول میکنه.
دفاع بیرونی (Perimeter Defense) : هرچه توانایی دفاع پیرامونی یه بازیکن بیشتر باشه ، در دفاع در مقابل پرتاب بلند بهتر عمل میکنه و همچنین بازیکنان صاحب توپ رو بهتر تحت فشار قرار میده.
حفظ توپ (Handling) : مهارت بازیکن برای حفظ توپ در زمان دریبلینگ، در مقابل دفاع پرس حریف و کلا در مقابل دفاع بیرونی خوب حریف مهمه.
حمل توپ (Driving) : توانایی بازیکن در حمل و به ثمر رسوندن توپ در صورتیکه پاس خوبی دریافت نکرده باشه ، حمل توپ خوب کلا میانگین پرتابهای خوب رو بالاتر میبره.
پاس (Passing) : یه پاس خوب میتونه منجر به امتیاز بشه و پاس بد میتونه منجر به از دست دادن توپ بشه.
پرتاب داخلی (Inside Shot) : مهارت بازیکن در پرتابهای نزدیک حلقه.
دفاع داخلی (Inside Defense) : یه بازیکن با دفاع داخلی خوب ،بهتر از امتیازگیری حریف در زیر حلقه جلوگیری میکنه.
ریباند (Rebounding) : یک ریباندر خوب اغلب توپهایی که گل نمیشه و به زمین بازی بر میگرده رو در اختیار میگیره ، در ریباند قد بازیکن هم عامل مهمیه.
سد پرتاب (Shot Blocking) : توانایی بلاک کردن پرتابهای حریف (مسدود کردن پرتاب بازیکن مقابل) – برای بازیکنان زیر حلقه مفیدتره.
قدرت بدنی (Stamina) : هرچه قدرت بدنی یه بازیکن بیشتر باشه دیرتر خسته میشه.
پرتاب آزاد (Free Throw) :مهارت بازیکن در پرتابهای آزاد (همون پنالتی).


Last edited by Lord-Pooria at 5/7/2010 3:23:20 PM

This Post:
00
143183.2 in reply to 143183.1
Date: 5/7/2010 3:19:58 PM
Overall Posts Rated:
00

هر یک از این مهارتها به ترتیب زیر درجه بندی میشه :
Atrocious . 1 - افتضاح
pitiful .2 - رقت انگيز
awful .3 - نامط‌بوع‌
inept .4 - ناشايسته
mediocre .5 - متوسط
average .6 - قابل قبول
respectable .7 - آبرومند
strong .8 - قوي
proficient .9 - ماهر
prominent .10 - برجسته
prolific .11 - نيرومند
sensational .12 - موثر
tremendous .13 - شگرف
wondrous .14 - عجيب
marvelous .15 - حيرت آور
prodigious .16 - شگفت انگیز
stupendous .17 - بی نظیر
phenomenal .18 - فوق‌ العاده
colossal .19 - غول‌ آسا
legendary .20 - افسانه اى
البته قدرت بدنی رو من تا حالا ندیدم که از (9- ماهر) بالاتر بره.

اگه تیمتون رو تازه تحویل گرفتید ، بازیکنان شما تواناییهای بالاتر از (7- آبرومند) ندارند ، با تمرین باید تواناییشون رو افزایش بدید.

همونطور که حتما دیدید ، در درجه بندی مهارتهای بازیکنهای شما ، هر درجه با یک رنگ خاص نشون داده میشه که از (1- افتضاح) بارنگ مشکی شروع میشه و به (20- افسانه ای) با رنگ سبز ختم میشه. این نکته به تشخیص سریعتر درجه ها کمک زیادی میکنه.
همچنین اگه نشانگر موس رو روی درجه مورد نظر نگه دارید ، عدد توانایی رو به شما نشون میده ، بنابراین لازم نیست که ترتیب این درجات رو حتما حفظ باشید.

This Post:
00
143183.3 in reply to 143183.2
Date: 5/7/2010 3:25:26 PM
Overall Posts Rated:
00
بازیکنان

• سایر مشخصات و پستها
مشخصات دیگه ی مربوط به هر بازیکن هم هست که در همین صفحه لیست بازیکنها Players-->Roster میونید بهشون دسترسی داشته باشید:

وضعیت بازی (Game Shape) : بازیکنان همیشه و هر هفته مثل قبل بازی نمی کنند.اونهایی که بهتر تمرین کنند ,شکل مناسب تری برای بازی خواهند داشت.
در واقع وضعیت بازی همون فرم بازیکنه ، که دقایق بازی در طول هفته تعیین کننده ی وضعیتشه.هنوز نتیجه گیری کاملی در اینباره انجام نشده ، ولی یکی از کاربرها تحقیق جالبی در این زمینه انجام داده که نتیجه اون تو نمودار زیر مشخصه:


با توجه به نمودار بالا میشه گفت که :

اگه بازیکنی بین 45 تا 70 دقیقه بازی کنه مسلما کاهش وضعیت بازی (Game Shape) پیدا نخواهد کرد و بهترین حالت بازی بین 50 تا 65 دقیقه است که احتمال 2 درجه رشد هم زیاده.

همچنین در صورت بازی بیش از 96 دقیقه و یا کمتر از 24 دقیقه مسلما کاهش وضعیت بازی (Game Shape) خواهید داشت و بدترین حالت ، بازی بیش از 105دقیقه و یا کمتر از 5 دقیقه است که به احتمال فراوان 2 درجه افت پیش میاد.

البته همه این نکات درباره درجات بالای وضعیت بازی (مثلا بالای 5) صادقه و فرمهای پایینتر افت زیادی ندارند وپیشرفت بهتری هم دارند.
میزان دقایق بازیکردن بازیکنانتون رو در بازیکنها --> آمار هفتگی (Players-->Weekly state) میتونید ببینید و برنامه ریزی کنید.

شاخص (DMI) : شاخص کلی یه بازیکن- عددیه با توجه به همه تواناییهای و مشخصات یه بازیکن ، سایت میگه که ملاک خوبیه برای فهمیدن اینکه بازیکن تمرین رو دریافت کرده ، راهنمایی خوبیه ولی خیلی خودتون رو درگیر شاخص نکنید و اون رو ملاک قرار ندید.

بهترین پست (Best Position) : بهترین پست در حالت کلی برای باریکن مورد نظره ، یک راهنمایی کلیه مثل شاخص ، راهنمایی خوبیه و ازش استفاده کنید ولی خیلی خودتون رو ملزم به رعایتش نکنید ، یه متال ساده میزنم : تیم شما سنترهای (c) قوی داره ودر عوض فورواردهای قدرتی (PF) ضعیفی داره ، مطمئن باشید که در صورت استفاده از سنترها در پست فوروارد قدرتی ، نتیجه بهتری میگیرید.

• پستها
کلا در بسکتبال هر تیم با 5 یار اصلی بازی میکنه که هر بازیکن در یکی از 5 پست(Position) زیر بازی میکنه:
Point Guard – گارد راس (گ.ر) – پست1 : معمولا هدایت کننده تیم در زمین است که حمله را اغاز می کند و سرعت بازی را کنترل می کند و در حمله و دفاع پیرامونی هم موثراست .

Shooting Guard - شوتینگ گارد (ش.گ) – پست2 : عموما بازیکنی است که اکثریت شوت ها را از پیرامون پرتاب می کند,خیلی از ان ها پرتاب های 3 امتیازی هستند و همچنین وظیفه دفاع پیرامنی را نیز به عهده دارد.

Small Forward - فروارد متحرک (ف.م) – پست3 : معمولا بزرگتر از گاردها اما کوچکتر از PF ها است,مسئولیت هایش شامل جفت کارهای داخلی و خارجی است و بستگی به تاکتیکی دارد که برای بازی انتخاب میکنید.

Power Forward – فروارد قدرتی (ف.ق) – پست4 : فوروارد بزرگتر و قویتر که معمولا نزدیک سبد بازی می کند و مسئولیت ریباندها وامتیاز گیری و دفاع داخلی را بر عهده دارد و در کارهای پیرامونی کمتر دخالت میکند.

Center – سنتر (س) - پست5 : به طور معمول نزدیک سبد بازی می کند و مسئولیت امتیاز گیری و گرفتن ریباند ها و سد کردن شوت های حریف را بر عهده دارد.

از پست 1 به پست 5 ، بترتیب عامل قد ، عامل مهمتری میشه.

برای پستهای مختلف ، تواناییهای مختلفی لازمه ، در جدولهای زیر مهارتهای لازم برای هر پست رو بترتیب اولویت میتونید ببینید:

برای زبان انگلیسی:


برای زبان فارسی:

البته این نظر رسمی سایت نیست و به نقل از گیم مستر هاست ، ولی مخصوصا برای تمرین دادن بازیکنان و همچنین تعیین کارآیی یک بازیکن در پستی غیر از بهترین پست (Best Position) خیلی مفیده.


استعداد نهفته (Potential): همه بازیکنها میتونند با تمرین به تواناییهاشون اضافه کنند ، ولی همه نمیتونن به سوپر استار تبدیل بشن. وقتی تواناییهای یک بازیکن به حداکثر استعدادش رسید از اون به بعد رشد تواناییهاش کم میشه ولی هیچوقت صفر نمیشه.

پتانسیل (استعداد نهفته) ، 12 درجه داره به ترتیب زیر:
announcer .0 - خبرنگار
bench warmer .1 - نیمکت نشین
role player .2 - نقش آفرین
6th man .3 - ششمین نفر
starter .4 - ترکیب اصلی
star .5 - ستاره
allstar .6 - ستاره کامل
perennial allstar .7 - ستاره کامل همیشگی
superstar .8 - فوق ستاره
MVP .9 - ارزشمندترین بازیکن
hall of famer .10 - عضو تالار افتخارات
all-time great .11 - جاودان


Last edited by Lord-Pooria at 5/7/2010 3:27:05 PM

This Post:
00
143183.4 in reply to 143183.3
Date: 5/7/2010 3:28:41 PM
Overall Posts Rated:
00

قد و وزن و حقوق هفتگی بازیکنها رو هم در همینجا میتونید ببینید. به سن بازیکنان در ابتدای هر فصل یکسال اضافه میشه ، حقوق هفتگی هم در ابتدای هر فصل با توجه به پیشرفت بازیکنان آپدیت میشه.



بازیها

شما میتونید لیست بازیهای تیمتون رو در فصل جاریTeam--> Schedule ببینید ویا با کلیک روی میانبر سمت راست پایین صفحه به لیست بازیهاتون برید ، اگر به بازیهای تیم در فصلهای گذشته نیاز بود ، میتونید از منوی کرکره ای بالای صفحه استفاده کنید.
هر تیم در هفته 2 بازی در لیگ در روزهای شنبه و سه شنبه انجام میده ، بازی جام حذفی(Cup) هم در روز پنجشنبه انجام میشه و در صورتی که از جام ، حذف بشید و یا جام حذفی تموم شده باشه در این روز میتونید برای یک بازی دوستانه برنامه ریزی کنید.

بازیهای لیگ : هر لیگ از 16 تیم تشکیل میشه که در دو کنفرانس 8 تیمه دسته بندی میشن و در مرحله دوره ای 22 بازی رو با هم انجام میدن ، ترتیب بازیها به این شکله که تیمهای هر کنفرانس ابتدا بازیهای دور رفت رو با هم کنفرانسیها انجام میدن(7بازی) و بعد یک دور بازی با تیمهای کنفرانس مقابل انجام میشه(8بازی) و در آخر هم دور برگشت هم کنفرانسیها انجام میشه. رده بندی تیمهای لیگتون رو میتونید در Team--> Sanding ببینید.
بعد از اتمام مرحله دوره ای ، تیمهای اول تا چهارم هر کنفرانس به مرحله پلی آف صعود میکنند و طی دو مرحله بازی تک حذفی ، قهرمان هر کنفرانس مشخص میشه.
در بازی فینال قهرمان 2 کنفرانس برای تعیین قهرمان لیگ با هم حداکثر 3بازی میکنند که هر تیمی بتونه به 2 پیروزی برسه ، قهرمان میشه و به لیگ بالاتر صعود میکنه.
از هر لیگ 4 تیم هم به دسته پایینتر سقوط میکنه ، تیم ششم هر کنفرانس با تیم هفتم کنفرانس مقابل بازی میکنه و بازنده ها سقوط میکنند و تیمهای هشتم هم مستقیم سقوط میکنند.
هر فصل 14 هفته طول می کشه,11 هفته بازیهای دوره ای لیگ و 3 هفته پلی اف.
در طول برگزاری مسابقات لیگ هر تیم 3 مسابقه بعنوان بازی تلویزیونی داره (در صفحه بازیها با علامت اختصاری TV نشون داده میشه) که درآمدی بعنوان حق پخش تلویزیونی به تیم پرداخت میشه که هر چه در لیگ بالاتری باشید مقدارش بیشتره ، این بازی روی طرفداران تیم هم اثر بیشتری میذاره.

بازیهای جام حذفی : با شروع هر فصل ، بازیهای جام حذفی هم شروع میشه (در صفحه بازیها با علامت اختصاری C نشون داده میشه). تعداد تیمهایی که درجام حذفی شرکت میکنند بستگی به تعداد تیمهای حاضر در یک کشور داره ، و برابر بیشترین مقدار 2 به توان یک عدده که حاصلش از تعداد کل تیمها کمتر باشه (در حال حاضر که در ایران 336 تیم وجود داره ، 8^2 یعنی 256تیم برتر ایران در جام حذفی شرکت میکنند که شامل کل تیمهای لیگ 1و2 و 176تیم از لیگ 3 میشه). بازیهای جام حذفی رو میتونید درTeam--> tournament ببینید.

بازیهای تمرینی(scrimmage) : در صورتی که در جام حذفی بازی نداشته باشید میتونید یک بازی دوستانه با تیمهای دیگه انجام بدید(در صفحه بازیها با علامت اختصاری SC نشون داده میشه).شما با استفاده از منویی که در قسمت پایین صفحه Overview سایر تیمها هست ، میتونید اونها رو برای یک بازی دوستانه دعوت کنید و در صفحه Team-->Scrimmages میتونید لیست تیمهایی رو که دعوت کردید یا تیمهایی که شمارو دعوت کردند ببینید و قبول یا رد بکنید.

غیر از بازیهای مربوط به لیگ و جام حذفی و تمرینی ، 2نوع بازی دیگر هم انجام میشه که کلیت نداره :
یکی بازیهای لیگ خصوصی (Private League) که مختص ساپورترهاست و البته هیچ تاثیری روی فرم و تمرین تیم نداره و ظاهرا فقط جنبه سرگرمی داره و با علامت اختصاری PL نشون داده میشه
و دومی هم بازیهای بهترینهای بازربیتر (BuzzerBeater's Best) که در واقع یه کاپ بین المللیه که قهرمانان لیگ1 و جام حذفی همه کشورهادر اون شرکت دارند و باعلامت اختصاری B3 نشون داده میشه.

This Post:
00
143183.5 in reply to 143183.4
Date: 5/16/2010 3:21:39 AM
Overall Posts Rated:
6060
آقا پوريا لطف كن منبع هم ذكر كن
ثواب داره ;)

This Post:
00
143183.6 in reply to 143183.5
Date: 5/19/2010 7:33:26 AM
Overall Posts Rated:
00
باشه! حسام جان!!!
شرمنده!

منبع متن بالا:
www.buzzerbeater.ir

This Post:
00
143183.7 in reply to 143183.6
Date: 5/23/2010 1:57:54 PM
Overall Posts Rated:
6060
چاکرییییمز داداش
خوبه که یادی از نویسنده اش هم حمید بکنم که نام ایران تو بازر بیتر سربلند کرد و عضو فعال تیم ترجمه بود

This Post:
00
143183.8 in reply to 143183.7
Date: 9/30/2010 10:58:26 AM
Overall Posts Rated:
00
اقا چرا این انجمن های ما انقدر بی حالن؟

This Post:
00
143183.9 in reply to 143183.8
Date: 10/1/2010 5:28:06 AM
Overall Posts Rated:
6060
سلام داداش
چون بیشتر بچه ها تو انجمن جمع میشن
www.forum.buzzerbeater.ir

From: saeed

This Post:
00
143183.10 in reply to 143183.9
Date: 10/2/2010 1:14:26 AM
Overall Posts Rated:
00
خيلي خوب است.