Ihan mukavalta uudistukselta vaikuttaa, mutta jää nähtäväksi onko tällä kuinka suurta vaikutusta siihen, miten hyvin saa ensinnäkin draftattua pelaajia, joista on jollain tasolla kiinnostunut, ja toisaalta pelaajia, joista olisi joukkueelle hyötyä. Ainakin itse olen lyönyt aika lailla päätä seinään muutaman viime kauden aikana, vaikka olen aina panostanut kykyjenetsintään jonkun verran.
Esimerkiksi tällä kaudella sain yhden pelaajan, josta minulla oli jotain tietoja etukäteen (tässä tapauksessa yksi scouttaus). Kaksi muuta pelaajaa (joista kumpikaan ei osoittautunut miksikään helmeksi) oli pelkkää arvontaa. Tilanne ei ole ollut merkittävästi erilainen aiemmilla kausilla SM-Koriksessa pelatessa. Tähän vaikuttaa osaltaan huono varaussija ja tietysti myös sarjan aktiivisuus, eli kaikilla joukkueilla, varsinkaan paljon panostaneilla, tilanne ei ole yhtä synkkä. Managerin mahdollisuudet vaikuttaa draftissa ovat silti olleet melko pienet ainakin kaikissa aktiivisemmissa sarjoissa. Ehkä huippupanostuksella tilanne olisi tältä kantilta ollut valoisampi, mutta se ei ehkä olisi taloudellisesti kovin fiksua. Uudistus tuo nyt selvästi enemmän tekemisen makua scouttaukseen ja draftin valmisteluun. Onko lopputulos erilainen, sitä ei vielä tiedetä.
Toinen asia on sitten draftattavien pelaajien taso, joka ei muutu uudistuksessa. Mikä voi muuttua on se, tuleeko kovempia draftauksia myös huonommilla varausnumeroilla varaaville joukkueille muuten kuin täydellisellä tuurilla. Tästä ei ehkä vielä ensimmäisen uuden draftinkaan jälkeen olla omakohtaisella kokemuksella kovin viisaita. Niin paljon riippuu draftiluokan tasosta, jossa tuntuu olevan jonkun verran heilahtelua, vaikka periaatteessa kaikissa sarjoissa on kaikilla kausilla jokseenkin yhtä hyvä draftit. Ainakin todellisten kultapoikien jakauma voi vaihdella prosentuaalisesti tosi rajusti (heitetään hihasta vaikka 0-3 per drafti). Periaatteessa tuon ensimmäisen kohdan toteutuminen (eli mahdollisesti ainakin 1-2 hyvin scoutatun pelaajan saaminen joka kausi) voisi johtaa siihen, että myös suhteellisen kovia pelaajia voisi saada vielä ensimmäisen kierroksen lopulla tai toisen kierroksen alkupuoliskolla. (Kun puhutaan aktiivista sarjoista.)
Pieni erillinen muutos draftiin on se, että botitkin käyttävät nyt edes vähän älyä varauksia tehdessään. Huippulupauksia voi siis aiempaa enemmän päätyä boteille, mutta tämä koskee tietysti kaikkia maita. Epäaktiivisissa sarjoissa pelaavien kannattaa sitä suuremmalla syyllä olla itse aktiivisia draftissa. Ei välttämättä heittämällä sinne rahaa hirveästi, mutta tekemällä harkittuja päätöksiä.
Ensimmäiset fiilikset uudistuksesta ovat ihan hyvät. Ainakin scouttaus tulee mielenkiintoisemmaksi.