Et annet moment som spiller inn, og jeg vet ikke om dette blir diskutert på global,
er at treningen går i utgangspunktet alt for fort slik som det er nå.
Det er hvert fall min mening.
Det går for raskt å trene opp en spiller til han er tilnærmet optimal.
De kunne gjerne tatt bort muligheten for å trene kun en posisjon.
Dette ville tvunget alle til å rotere mer på lagoppstillingen, og gitt mer
uforutsigbarhet i seriespillet.
Klart, en overgang til kun 2 (eller 3-pos) trening nå ville skapt alvorlig bekymring
for topplagene som har maxet lønnsbudsjettene, og selvfølgelig frykter uønskede
skill-pops.
På en annen side ville det tvunget alle til å kjøpe og selge oftere. Salg når spilleren
har blitt for dyr (men er uansett interessant for de som trener en annen posisjon)
og kjøp nye unge treningsobjekter for å sikre fremtidige inntekter (gjennom salg).
Dermed blir lagorganiseringen litt mer som i HT, selv om det er færre spillere å forholde seg til.
Trener du feks utsiden, får optimalt 6 stk trening. 2 er kanskje 18 åringer, 2 er 22 år, og 2 er etablerte
i 50,000 pluss salary.
På SF, PF, C er det låste posisjoner, og man putter inn erfarne spillere som er lagets ryggrad.
Nå er det kanskje mange som innvender at slik trener de allerede. Men problemet er den dagen
laget er tilnærmet komplett, det er kun finpussing som gjenstår. Og du kan kontrollere det hele
elegant fordi du trenger bare å bytte spiller i en posisjon hver kamp. Selvfølgelig, gutta blir 30+ en
dag og da sitter du fort med skjegget i postkassen, men spillerne har mange år/sesonger foran seg
før du kommer dit.
En sesong til med trening, og jeg sliter litt med å se hvordan jeg skal kunne få start 5érn noe merkbart
bedre basert på de inntektene jeg har. Da er det to valg: Trene freethrows og stamina,
eller selvfølgelig legge to ut for salg, og erstatte de med to nye treningstalenter.
Dette får følgende konsekvens:
1) Jeg får lattelig lav pris på spilleren jeg har trent gjennom mange
sesonger, sammenlignet med prisen jeg må betale for å erstatte de med norske 18-19 åringer, som jo er mest gøy å trene.
2) Laget mitt blir sportslig kraftig redusert, og jeg sakker selvfølgelig da akterut hvis rivalene fortsetter å spisse sine lag.
Ved innføring av 2-pos trening som minimum, ville trening gått saktere, og ikke minst lagbyggingen ville bli mye mer utfordrende - spesielt for de managerne med "ferdig trente" lag som de kan cruise med i mange seonger.
PS: Hvis dette innlegget fullstendig mangler sammenheng, er stinn av uforståelige skrivefeil, og ellers virker som et hvilket som helst oppkok fra debattsidene i lokalavisen bøyer jeg meg i støvet. Å skrive innlegg etter å ha kommet hjem
fra nachspiel er en sikker måte å vrøvle seg langt ut i periferien på :-)
Nå natter jeg!
2)