Kauden alussahan on ainakin ennen aina ollut tapana julkistaa jotain uutta. Koska BB:illä on vielä kaudenvaihteen prosessointi menossaan, niin minä päätin aloittaa jo uuden julkistamisen heidän puolestaan :)
Saanen siis esitellä:
Kannattavuuslaskuri henkilökunnalle!!! https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AnHU5MUCmj1sd...Tästähän oli joskus puhetta foorumeilla aikaa sitten, mutta vasta äskettäin juolahti mieleeni tehdä systeemi todella automaattiseksi ja linkata se tänne foorumeille muiden BB-käyttäjien iloksi :)
En ole kuin pelkkä harrastelija taulukko-ohjelmien käytössä, joten oletettavasti moni voi tietää miten ohjelman saisi kätevämmäksikin, mutta tässä tapauksessa halukkaat voivat tietysti tehdä sen itse tai vinkata minulle. Itselleni kuitenkin nykyinenkin versio on tarpeeksi toimiva ja helppo, että siitä on selvää hyötyä, kun laskeskelee mikä ostos kannattaa ja missä ajassa.
Toivottavasti tästä on apua muillekin! :D
Laskurin saat ladattua näin:1) Avaa yllä oleva linkki
2) Valitse vasemmalta ylhäältä File (Tiedosto), sitten Download as (Lataa tiedostona), sitten vaan valitset minkälaisena tiedostona haluat laskurin ladata. Olen tehnyt ohjelman alunperin Excel 2010:llä ja ilmeisesti vanhemmissa ei ole yhtä toimintoa, jonka takia ne ei pysty tätä pyörittämään. Toinen vaihtoehto minkä olen testannut on OpenOffice (jonka saa ladattua ilmaiseksi mm. täältä
http://www.openoffice.org/download/). Openofficella avattaessa ohjelmaan pitää avaamisen jälkeen vain tehdä yksi pieni korjaus (ainakin joissain tapauksissa), jota en millään saanut fiksattua itse:
3) Koko laskurin pääkoodi nimittäin täytyy muokata eri muotoon. Klikkaa vain oikealla olevan keltaisen Voitto/tappio -ruudun perässä olevaa ruutua, jossa nyt lukee Virhe. Ylös koodiriville ilmestyy seuraavan näköinen rivi: =(SERIESSUM(AE9,0,1,G6:G150))-E6-E15-SERIESSUM(AE6,0,1,J6:J150) Tähän täytyy kaikkien pilkkujen (,) tilalle vaihtaa pistepilkku (;) ennen kuin koodi oikeasti laskee mitä sen pitääkin. Lopputulokseksi pitäisi siis saada seuraava rivi: =(SERIESSUM(AE9;0;1;G6:G150))-E6-E15-SERIESSUM(AE6;0;1;J6:J150) Kun olet vaihtanut ne, niin paina enter ja kyseiseen ruutuun pitäisi ilmestyä virheen sijasta nolla (tai muu luku jos olet koskenut vasemmammalla oleviin ruutuihin).
4) Tämän jälkeen sinun tulisi pärjätä itse laskurissa olevilla sinisten laatikkojen ohjeilla joita suosittelen lukemaan, sillä kaikki ei ehkä ole ihan itsestään selvää ja/tai loogista :)
rubbercube
e: Niin ja kertokaa toki mitä mieltä olette tai jos tulee ongelmia :)
Last edited by rubbercube at 11/26/2012 3:52:18 PM