För er som inte varit med sen tidernas begynnelse så har cupen länge internt kallats Kalle Anka cup pga slumpmässigheten i lottningen. Den här säsongen var det Malmö Bulls, Lokomotiv Storklint, The Funky Town Monkey Pimps och Coco Loco Pineapple Eaterz som var de stora förlorarna i de två högsta divisionerna då de lottades mot lag från samma division som de dessutom på papperet var svagare än. Även Falkenberg Basket hade oflyt i lottningen och åkte mot starkt division III lag. Lär utöver detta även varit några division III lag som fick respass i första ronden medan andra lag likt mitt egna kunde glida vidare mot botmotstånd.
För första gången såvitt jag kan minnas så är det fortfarande dagen efter oklart vilket motstånd som väntar i nästa rond. Lottningen påverkar väldigt starkt hur allvarligt man tar på cupen. Förra säsongen blev det tidigt respass mot Skene för att satsa på serien (floppade trots det rejäl i seriespelet) medan det säsongen före det var väldigt gynnsam lottning och till slut även en cuptitel. Får se vem som har lyckan i cuplottningen den här säsongen och kan göra om min bedrift från för två säsonger sedan eller blir det rentav så att ett av de absolut starkaste lagen kan vinna pga att alla lag har lika tuff lottning?
Må bästa lag vinna!