Er zijn verschillende manier hoe je speler te trainen. Ik leg hier een methode uit waarbij je zoveel mogelijk gebruik gaat maken van het elastisch effect. Wat concreet inhoudt dat bepaalde skills sneller/langzamer trainen als gerelateerde skills relatief hoger/lager zijn. Als de gerelateerde skills weer meer bij elkaar in de buurt liggen neemt de snelheid af. Skills waarvan vaststaat dat er een elastisch effect is waarbij de impact op snelheid materieel is:
- HA en OD. Relatief hoog HA (en dus lager OD) zorgt ervoor dat je OD sneller traint
- OD en JR. Relatief hoof OD zorgt ervoor dat je JR sneller traint
- HA en PA. Relatief hoog HA zorgt ervoor dat je PA sneller traint
Van de inside skills weet ik minder over het bestaan van elastisch effect. Ik lees wel eea qua elasticiteit tussen IS en REB en IS en ID (Bron: Rhyminsimon's training simulator), maar het effect is mij niet geheel duidelijk. Of het elastisch effect ook andersom werkt (dus bijv. hoog OD zorgt ervoor dat je HA sneller traint) is niet geheel duidelijk. Dit zou kunnen maar is bij mijn weten niet vastgesteld.
Naast het
elastisch effect zijn ook de
leeftijd en
lengte van een speler van invloed op de
trainingssnelheid. Hoe jonger hoe sneller je traint. Hoe langer een speler is hoe sneller hij de inside skills traint en hoe langzamer de outside skills. Voor kleine spelers geldt dit dus andersom (outside snel, inside langzaam). Kleinere spelers zijn dus meer geschikt voor de guard posities en lange spelers voor de PF en C positie. SF kan gemiddeld zijn qua lengte. Bij de verschillende trainingsvormen kan je kiezen op welke positie je dat wil trainen. Voor het trainen van een toekomstig NT speler kies je altijd voor die training waar je 100% traint (dus bijv. OD trainen op PG positie (100%) en niet op C positie (60%)).
De verschillende trainingsvormen trainen nooit 1 skill tegelijk maar je traint ook altijd een 2e en soms 3e en/of 4e skill mee. Het is slim om hiermee rekening te houden met het bepalen van de volgorde van training. Kies altijd een training uit onderstaande tabel waarbij vermeld staat voor welke posities (bron: Rhyminsimon's training simulator waarmee je een indicatie krijgt van de snelheid in relatie tot lengte en leeftijd
(http://www2.buzzerbeater.com/community/Forum/read.aspx?th...))
- 1v1 guards traint vooral HA en DR en in iets mindere mate JS
- 1v1 forwards traint vooral HA en DR, daarna IS en daarna JS.
Verschil tussen 1v1 guards vs forwards is dat je bij guards meer JS traint dan bij forwards maar je traint dan niet IS mee. Bij 1v1 forwards train je dus iets minder JS maar je traint wel IS.
- OD traint vooral OD, daarna ID en in mindere mate HA en DR
- JR traint vooral JR, daarna JS en in mindere mate HA en DR
- PA traint vooral PA, daarna HA en DR
- Verschil tussen JS (SF/PF) vs (SG/SF) is dat je bij SF/PF vooral JS en IS (in bijna dezelfde mate) traint en nog heel licht JR. Bij SG/SF traint je vooral JS (meer dan bij SF/PF) en in mindere mate JR (meer dan bij SF/PF) en nog heel licht HA en DR.
- Ha traint vooral HA en DR en heel licht OD.
- ID traint vooral ID, in lichtere mate SB en in nog lichtere mate IS
- IS traint vooral IS en in hele lichte mate ID en JS
- REB traint vooral REB en in hele lichte mate ID
- SB traint vooral SB, in mindere mate ID en in nog mindere mate REB.
Last edited by Cowstreet at 1/2/2017 5:30:37 AM