Mj oli kuitenkin todella vaikea alkuun kasata, koska mukana oli vain kourallinen aktiivisia pelaajia ja vielä vähemmän kovia pelaajia mukana.
Huomasin, että ilmoitit itse olleesi mukana koottaessa alkuperäistä, ehkä nykyistäkin, maajoukkuetta. Ylläoleva kommentti on mielestäni aika karua selittelyä. Mitä vähemmän joukkueita ja aktiivisia pelaajia löytyy, sitä vähemmän on työtä absoluuttisesti parhaan kokoonpanon jalkeille saamisessa. Nykyinen maajoukkuejohto, jonka pelaajavalinnoissa olet ollut mukana, on omasta mielestäni epäonnistunut myös tällä osa-alueella.
Lisäksi keskustelualueet, jotka ovat edelleen Suomen maajoukkueen paras yhteisöllinen työkalu, on jätetty suurelta osin käyttämättä. Maajoukkuepuusta voi jokainen käydä tarkastamassa maajoukkuejohdon aktiivisuuden asiassa. Olen henkilökohtaisestikin esittänyt kysymyksiä, jotka ovat jääneet vaille vastauksia. Ottaessani yhteyttä maajoukkuevalmentajaan, olen yhtä lailla jäänyt vaille vastauksia. Kritiikki kohdistuu tässä tapauksessa erityisesti nykyiseen maajoukkuevalmentajaan ja hänen toimintatapaansa. Olet kuitenkin ollut itse osa tätä prosessia ja omien sanojesi mukaan osavastuullinen juuri pelaajavalintoihin liittyen, joten osa kritiikistä koskettanee sinuakin. Jos aikoisit hoitaa asiat kuntoon voittaessasi vaalit, jää ihmeteltäväksi mikset ole ollut tiimin osana halukas hoitamaan tilannetta kuntoon jo nykyisen maajoukkueen aikana? Tämä toimintatapa on suoraan luonut tilanteen, jossa arvokkaita pelaajakykyjä on jo jossain määrin hukattu maajoukkueringistä. Kehitystä ja jatkuvuutta ei ole huomioitu riittävästi.
Yhteenvetona pelaajavalinnat, niistä tiedottaminen, niiden hoitaminen aktiivisesti, ja prosessin pitäminen yhteisöllisenä ja läpinäkyvänä ovat asioita, joissa on menty metsään. Tämän seurauksena maajoukkue on tuskin niin iskukykyinen kuin se voisi olla - eikä monellakaan ole tunnetta Meidän Maajoukkueestamme, vaan maajoukkuevalmentajan maajoukkueesta. Valmentaja on tietysti se, joka tekee päätökset ja kantaa vastuun, mutta yhteisön voimavarojen ammentaminen on myös tärkeää menestyksen ja erityisesti kehityksen tukemiseksi.
Henkilökohtaisesti en voi kritisoida maajoukkuevalmennusta peleissä tehdyistä ratkaisuista. Ne voivat olla hyviä tai jopa erinomaisia. En tiedä, sillä yllä kuvattu tilanne on pitänyt ainakin itseni tehokkaasti maajoukkuekuvioiden ulkopuolella. Maajoukkuevalmentajan tiimissä olisi ehkä ollut tilaa - en tiedä sitä, enkä ole siitä itse ottanut selvää. En nimittäin olisi halunnut sellaista asemaa, vaan yksinkertaisesti tietoa maajoukkueenkin auttamiseksi. Tätä tietoa ei kyselyistäkään huolimatta ollut saatavilla. Uskon, että muutos on luotavissa. Olen tästä syystä lupautunut auttamaan ehdokas jarkjokea maajoukkueen pyörittämisessä, jos hän tulee valituksi.