Jeg sitter her og kjeder meg noe enormt en søndag morgen og tenkte jeg skulle skrive litt om en gammel legende. En spiller som på mange måter representerer overgangen til den moderne basketen vi kjenner i dag fra NBA.
Pete "Pistol-Pete" MaravichPete trente utrolig hardt, mye pga sin far som var baskettrener men også fordi han selv hadde et brennende ønske om å bli basketspiller. Når jeg sier utrolig hardt så mener jeg også utrolig hard.
Pete trente hele tiden, her er et sitat fra Pete selv:
It was a Saturday afternoon and I was in the gym, by myself, as usual. I would spend six to ten hours there. I remember stopping after several hours and starting to cry. I went over to a corner and started asking myself questions. 'Other kids are out swimming and playing. Why am I here? Why do I have this desire? Why am I killing myself?'"
For at den evige treningen ikke skulle bli for repeterende fant faren stadig på nye former, også for å stadig utvikle Petes ferdigheter. Til sammen var det 40 av dem, alle med egne navn og alle trent til perfeksjon. Merk at dette var fortrinnsvis treningsformer for å bedre Petes dribling.
Pete would dribble the two miles between his home and College Avenue, the town's main drag. He'd dribble while riding his bicycle--alternating hands. One day Press told his son to get in the car and bring his ball. Pete did as he was told. Then Press ( Press=Petes far) instructed him to lie across the backseat with the passenger-side door open. Pete balked. He said, "What are people going to think?"
"Just do it," said Press.
Pete did it. He dribbled as his father drove, learning to control the ball at different speeds.
He'd also dribble in the movie theater, keeping time on the carpeted aisle through a double feature. He'd dribble in Martin's Drugstore, where he once won a five-dollar bet by spinning the ball on his fingertips for an hour straight.
Pete kunne drible med hansker og bind for øynene og kunne når som helst demonstrere disse ferdighetene.
Men han trente selvsagt ikke bare ballbehandling men hadde samme iver når det kom til skuddtrening. Han ble naturligvis også utrolig god til å skyte.
Når Pete entret college-basketball ble han raskt et fenomen. Over sine tre sesonger i college hadde han et snitt på 44 poeng, 6.4 rebounds og 5.1 assist per kamp.
Han holder fortsatt bortimot alle de viktigste scoringsrekordene i NCAA, totale poeng, høyeste snitt, flest 50-poeng kamper osv.
Det virkelig utrolige er at han gjorde dette uten trepoengslinje, dette ble ikke introdusert før 86-87 sesongen.
Nevnte jeg at Pistol-pete var god til å skyte?
Vel, dersom man hadde hatt en trepoeng linje da Pistol-pete spillte ville snittet hans ikke vært 44 poeng pr kamp men 57 pr kamp!
(Dale Brown undersøkte hver kamp Pete spillte for å komme frem til tallet)
Ikke bare var tallene utrolig imponerende men måten han gjorde dem på var nærmest uhørt. Basket på den tiden skulle være effektivt, nærmest maskinelt. Pistol-pete representerte noe helt annet, han bringte kunst til basket.
Da Pistol-Pete kom til NBA skulle dette faktum gi han problemer. Ikke bare fikk han en kjempekontrakt som de andre spillerene på laget misunnte ham, men hans spillestil var ikke akkurat det man satte mest pris på.
Presset begynnte også å tære på Pete, ikke bare fordi hans spektulære spillestil var såpass på tvers av resten av ligaen og farens forventninger, men fordi moren var en alkoholiker som tok livet av seg mens Pete var på toppen av sin NBA karriere. Pete selv utviklet også et særdeles usunt forhold til alkohol.
Tallene han presterte i NBA ble aldri like sinnsyke som i college, noe man godt kan forstå med tanke på alt han slet med utenfor banen. Likefullt var han fem ganger på All-star laget. Har en av de beste karrieresnittene i NBA (24.2) og ledet ligaen i scoring i 1977 (31.1)
Forøvrig kom ikke tre-poengslinja i NBA før i 79-80: