BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > PRO A / SBBL

PRO A / SBBL

Set priority
Show messages by
This Post:
00
236296.10 in reply to 236296.9
Date: 2/21/2013 12:59:44 PM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Nere på 585 815 nu, 15k i Sverige

This Post:
00
236296.11 in reply to 236296.7
Date: 2/21/2013 2:24:48 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
Nu kan jag bara tala för mig själv men jag upplevde hattrick som mer statiskt än BB. När jag spelade hattrick gick jag rätt snabbt upp till div 4 (tror jag det var iaf, det kan ha varit div 5) och sen blev jag kvar där i X antal säsonger, ända tills jag lade ner. Men annars gillar jag också ditt förslag med fler divisioner, lägg upp det på "suggestions".

This Post:
00
236296.12 in reply to 236296.11
Date: 2/21/2013 2:34:52 PM
Overall Posts Rated:
8080
Nu kan jag bara tala för mig själv men jag upplevde hattrick som mer statiskt än BB. När jag spelade hattrick gick jag rätt snabbt upp till div 4 (tror jag det var iaf, det kan ha varit div 5) och sen blev jag kvar där i X antal säsonger, ända tills jag lade ner. Men annars gillar jag också ditt förslag med fler divisioner, lägg upp det på "suggestions".

Jag håller helt med om både Hattrick och förslaget.

This Post:
00
236296.13 in reply to 236296.2
Date: 2/21/2013 3:23:48 PM
Overall Posts Rated:
4141
Byte! Jag menar hur många av oss var med på den tiden högstadivisionen hette Pro A?

Jag med...

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
236296.14 in reply to 236296.13
Date: 2/21/2013 4:41:41 PM
Overall Posts Rated:
8080
Kanske bättre att sätta upp det här som en poll?

From: Jokehim
This Post:
00
236296.15 in reply to 236296.14
Date: 2/22/2013 1:50:37 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Ingen har motsatt sig namnbyte så jag tycker att det bara är att byta namn. Kan ju möjligen avvakta en vecka och se om någon kommer in med annan åsikt.

From: Mannen
This Post:
00
236296.17 in reply to 236296.8
Date: 2/22/2013 3:05:40 AM
Overall Posts Rated:
7575
Om bara de som kommer sist flyttas ned, är det inte stor risk att serien blir väldigt ointressant för många och att vi kommer få se bredskalig tankning?
Eller blir det kvalspel för de fyra sista i varje division?

/Mannen
This Post:
11
236296.18 in reply to 236296.11
Date: 2/22/2013 3:10:42 AM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics

Får försvara HT lite då... Har utvecklats en hel del, och man kan spela på massa olika sätt. Inte alla som leder till att man kan konkurrera om en plats i Allsvenskan dock, men konkurrensen där är ju lite hårdare än i BB. Går även mot en sundare inställning, där det är väldigt sällan som lag i toppen går back ekonomiskt nuförtiden sett över en säsong, och detta med förmågeträning. i BB går det fortfarande att ligga med ett gubblag och köra formträning hela säsonger, och i SBBL dra in såpass med plus att man enkelt kan byta ut gubbarna när de blir för gamla. Ett stadie som HT lämnade för några år sedan.

Nu gillar jag BB skarpt med, men vissa saker som HT har implementerat (klubbkänsla/borttagen formuppdatering) skulle förbättra BB med.

This Post:
00
236296.19 in reply to 236296.18
Date: 2/22/2013 5:02:00 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Stora nackdelen med Hattrick i mitt tycke är att man är så ointresserad av att efterlikna riktig fotboll. Konstiga taktiker gynnas som t.ex. 2-5-3 och en extrem satsning på kanter (alla pilar åt kanten), men finns även andra saker jag starkt ogillar. Gillar dock Hattrick i sin enkelhet och att man för att nå riktigt långt faktiskt krävs på lite mer avancerad kunskap. har tveklöst skett många riktigt starka förbättringar sen jag började. Man har kraftigt försämrat daytrading men även tagit bort den idiotiska formträningen.

Att ta bort formträningen i BB föreslog jag för några veckor sedan i Suggestions. Det var ingen som ogillade förslaget men heller inte någon större uppslutning bakom förslaget. Tycker man absolut måste sluta gynna lag som struntar helt i träningen och belönas utifrån en bättre form på sina spelare. Formfördelen är väldigt svår att övervinna genom effektiv träning. Självklart kommer lag som multitränat spelarna och satsar uppåt när man har 3-4 ruskigt fina spelare i 23-26 års åldern att ha riktigt stor nytta av detta men är ju faktiskt så att dessa lag istället hade kunnat bunkra pengar och successivt köpt in dessa spelare. Loyk har ju visat upp en riktigt effektiv strategi där han bunkrar under halva säsongen och sen letar reda på välbalanserade och extremt högavlönade spelare och snor titeln med dessa. Ska förstås ha kredit för att kunna bunkra och ändå vinna merparten av sina matcher.

Tar man bort formträning och lägger till bestraffning i klubbkänsla för nyinköpta spelare skulle BB förbättras rejält. Får hoppas att BB faktiskt lär sig av Hattrick och inför detta. Om brist på klubbkänsla skulle göra att en nyinköpt spelare med proficient form presterar som en motsvarande spelare med t.ex. average form skulle det tveklöst göra det svårt att köpa ihop ett lag för sista ronderna i cupen eller inför säsongsavslutningen. Skulle räcka med att spelaren på 6-8 veckor blivit av med sin bestraffning. I verkligheten tar det ju även för de bästa spelarna en tid innan man fått övriga spelare att anpassa sig till ens egen spel.

This Post:
00
236296.20 in reply to 236296.19
Date: 2/22/2013 6:35:36 AM
Overall Posts Rated:
4747
Jag förstår inte varför man inte bytte namn på forumet samtidigt som man bytte namn på serien, tycker det bara är konstigt när de har olika namn.

Ja Loyks strategi borde inte gå så lätt som den går, försökte utmana lite denna säsong men faller enligt mig själv på att 90% av alla lag möter mig, TSS och steady i rad, gick ändå rätt bra länge men förstod efter att jag förlora mot dig att det inte skulle hålla så fick bli en cupsatsning istället. Men vill inte heller ta något ifrån Loyks prestation, tycker han gör det felfritt och vet inte ens om jag hade kunnat konkurrera med bättre förutsättningar. Kommer iaf göra ett nytt försök nästa säsong så får vi se hur det går.

Angående seriesystemet så tycker jag att det är för många lag i sbbl, går för lätt att bara hålla sig kvar här och samla pengar i mittenskiktet men är ju såklart ännu värre i tvåan. Jag gillar samtidigt att det är ett slutspel och hade varit svårt att få det med så mycket färre lag i serierna. Det tråkiga med att göra om det till 2 st div 2, 4 st div 3 osv med två lag som går upp per serie är att båda finallagen går upp och då skulle finalen inte vara det viktiga utan bara att gå till den för att säkra uppflyttning. Skulle man istället bara ha ett lag som går upp blir serierna än mer statiska och mittenskiktet än större och det kan inte heller vara bra, kanske minska serierna till 12 eller 14 lag samtidigt hade varit något? Hur man än gör så finns det både för och nackdelar men är absolut ett problem som det är idag med statiska serier med stora skillnader mellan topp och botten.

Advertisement