Eräästä toisesta topicista hieman muokattu kahden eri postaukseni tekstiä:
Esim. PG:llä sisäpelitaitojen vaikutus (pl. mahdollisesti levypallot) vaikutus palkkaan on tietojeni mukaan melko minimaalinen. Kuitenkin moni maajoukkuepelaaja jossain vaiheessa tulee varmasti sinne rajoille, joissa joku joukkue mielellään ottaisi tai antaisi treeniä, mutta kun palkat nousee liikaa.
Pelaaja, jonka molempien sarakkeiden kolme ylintä riviä (ulkopelaajan taidot) on esim. 16 ja lähiheitot ja -puolustus 5 saa käytännössä samaa palkkaa kuin pelaaja, jolla samat ulkopelaajan taidot, mutta lähiheitto ja -puolustus on vaikka 12. Vasta kun levypalloja aletaan nostaa enemmän, niin palkkakin pompsahtaa.
En itse tiedä, mutta mieltäisin kaikki lay-up -yritykset lähiheitoiksi. Tutkittaessa lähiheittojen onnistumista heikoilla lähiheitoilla täytyy tosiaan muistaa ottaa huomioon statistiikan koko (todella hankala saada isoksi, jos joutuu katsomaan ottelut läpi) mutta etenkin se, että ei sillä vastustajan PG:lläkään välttämättä se sisäpuolustus ole se ykkösjuttu - ehkä todennäköisesti jopa ei.
Voisi olla jossain harkkamatsissa mielenkiintoista pelata siten, että joku sentteri puolustaa takamiestä. Katsoa vaikuttaako kovinkin lay-up -yrityksiin. Tällöin olisi varmaan hyvä pelata "look inside" tai "low post" vastaan "man to man". Ja sitten toinen peli esim samalla takamiehellä vastaan pelaaja, jolla ei sisäpuolustusta. Ja toistaa muutaman kerran...
Toisaalta vaikuttaakohan lay-up -yritysten onnistumiseen myös puolustajan ulkopuolustus (ja hyökkääjän driving) - intuitiivisesti ajateltunahan helpompi on laittaa lay-up sisään kun on päässyt kaverin ohi (huono ulkopuolustus, hyvä driving) kuin se, että puolustaja on vielä edessä häiritsemässä (hyvä ulkopuolustus), jolloin lähipuolustus vasta "potkaisisi sisään".
Paha sanoa, varmaan aika vaikea noista on ihan hirveästi päätelmiä tehdä. Toisaalta sitten, ehkä tulee itse välillä ajateltua pelimoottoria turhan monimutkaisesti. Paha sanoa. Toisaalta taas :) olisiko tuokaan niin vaikea koodata - kaveri ajaa, riippuen puolustajan ja hyökkääjän taidoista pelaaja pääsee ohi / puolustaja on mukana -> haastettu lay-up / vapaa heitto tai syöttö vapaalle pelaajalle / syöttö vaikka itse olisi vapaa.
Tämmöistä tajunnanvirtaa - ehdokkailta ajatuksia aiheeseen?