Voor nivellering heb je inderdaad een progressieve belasting nodig, en dat zou volgens mij het makkelijkste gaan door belasting op totale inkomsten in een week (Cups/Competitie/TV rechten/PR) voor de kosten. Hierdoor tref je diegenen die het meest verdienen het hardst, en ontlast je mindere teams met kleienere stadions en slechte reeksen.
Maar is dat de bedoeling? Ik denk dat BB niet gaat voor nivellering, maar voor vertraging van de progressie. Uiteindelijk komt er een situatie waarin (net als in de meeste management spellen) de hoogste divisie teams niet veel meer kunnen trainen omdat de loonkosten de pan uit zouden rijzen, terwijl training voor lagere divisie teams de beste bron van inkomsten zal zijn. Iedereen loopt wel te mopperen over de salarissen van 40k+ spelers, maar niemand zet ze te koop omdat ze ze niet kunnen betalen... Maar op dit moment lijkt het echter zo te zijn dat de DI zich nog steeds gedragen als de DIII teams van de toekomst: veel inkomsten uit spelerontwikkeling, maar daarbij ook nog hoge inkomsten uit bezoekers van diverse wedstrijden en TV games en "lage" lonen (volgens BB). Tel hierbij op dat veel geld nog veel meer geld maakt, en je komt bij een situatie waarbij de rijke teams van nu een overbrugbaar gat gaan slaan naar de mindere Goden, waar geen toekomstige training meer tegen op kan!
Ik denk dat BB gelijk heeft dat de lonen nog niet op het gewenste niveau zitten: als je een 3 mans staf hebt van 55k/week ten opzichte van 100k salaris voor een kompleet roster, dan klopt er inderdaad iets niet.. Maar diezelfde vergelijking met een team met een roster met rond de 500k salaris lijkt logisch.. Tot die tijd zal er volgens mij echt een rem op de inkomens moeten zitten, anders wordt het verschil voor nieuwkomers te groot om BB nog leuk te laten zijn, en uiteindelijk willen we toch allemaal ook een grotere community?
Geloof me, ik ben ook niet blij met deze wijzigingen, want ik zal mijn draft pick waarschijnlijk moeten verkopen om mijn stadion uit te kunnen breiden om nog iets over te houden. Maar toch heb ik vertrouwen in BB dat ze de juiste weg in slaan. De manier waarop is wel twijfelachtig: Ik heb nog niets gehoord over training en inkomsten voor B3 en vind dat daar extra gekort mag worden. Ook vind ik het vreemd dat BB enkele weken geleden heeft aangekondigd in seizoen 6 geen mid seizoens salaris update door te voeren, terwijl dat een mooie gelegenheid is de kosten geleidelijk op te voeren... Maar het idee van Rijswijker om de cuploting minder random te maken is een hele goede, maar om dan de lager spelende ploeg alle inkomsten te geven is misschien wat veel. 50/50 en thuisvoordeel is ook heel mooi :) Naarmate de salarisen op zullen lopen krijgen we de 40% (of 25% in DII) wel terug, en met de grotere stadions die we dan hebben moeten bouwen zullen we toch nog wel aardig overhouden tot die tijd, en zeker daarna...
Last edited by Thijs at 7/31/2008 6:11:48 AM