BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > SBBL (f.d PRO A)

SBBL (f.d PRO A)

Set priority
Show messages by
From: jacob_f
This Post:
00
122763.111 in reply to 122763.110
Date: 1/12/2010 1:21:41 PM
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Så har matchen då gått till halvtid mellan SLamdunkers och mitt GIF. De taktiker vi spelar är för SBK: Run and gun med 2-3 i försvaret. Detta har vi kontrat med en BO och 3-2 i försvaret. Enligt mig känns det som om jag satte taktiken aningen bättre än sku88an.

SBK var ett tag i +14 i andra kvarten, men sedan hände det nåt. Inte bara för honom utan även för mitt lag. Det som hände var att båda lagens spelare satsade max i försvaret och det gjorde att alla skottförsök misslyckades katastrofalt! Där ett tag såg det ut som vi slagit på en parodi på en basketfilm för hur skott ska skjutas!

Vilket lag som vann på detta scenario var mitt som hämtade in en del poäng inför andra halvlek. Istället för att ligga under med +14 så ligger jag nu under med +6 istället.

Sammanfattningsvis så har SBK vunnit båda kvartarna. Men det känns som om vi är på uppgång. Just nu är jag nere i omklädningsrummet och försöker påverka uttagningen inför avslutningen. Bland annat vill jag plocka bort Sergey från matchen helt. Han har skjutit 10 skott och missat alla!!! Han har även dragit på sig två fouls.

Så om jag ska vinna måste nog tränaren förstå att det inte går att ha en så kass spelare på planen! Nu väntar andra halvlek och vi hoppas vi kan göra mer match av detta!

KÄMPA GIF!!

This Post:
00
122763.112 in reply to 122763.102
Date: 1/12/2010 1:26:10 PM
Overall Posts Rated:
8080

Den här va? (125223.46)
Orkar inte läsa allt det där nu, men jag ska kolla på det. Det jag kan säga om din post är återigen att jag tycker du fokuserar på vad som händer när coachen väljer att värdera en lägre och de funktionerna är redan inkluderade. Coachen säger inte till någon att ta det lungt det coachen gör är som du själv sa att han sätter in bänken och då minskar skaderisken på förstafemman samt risken att de spelar för många minuter den veckan (och därmed påverka GS).

Ja, den posten/tråden.

Ja, jag fokuserar på den och effekten, eftersom det är dom två sakerna som "entusiasmmekanismen" bygger på och båda är felaktiga. Det är också därför jag jämförde med faran att "försöka trycka in verkligheten i sin modell". I det här fallet är de två grundkoncepten i modellen helt felaktiga (oberoende om man väljer att kalla det entusiasm, eller något annat), att då säga "men om vi struntar i det då...", så är det bland dom tydliga exemplen jag sett på att försöka pressa in verkligheten i en i grunden felaktig modell, samtidigt är det också ett exempel på den andra effekten "att bli kär i sin modell" (ofta refererat som "the Pygmalion effect").
Återigen vill jag hävda att det är inte inställning och entusiasm du har utan snarare så här:
Ett lag kan spela över eller under sin egen förmåga bara så många gånger under en säsong. På det stora hela blir det ungefär 5 normal oavsett hur du komponerar dina matcher.

För det första så tror jag inte att påståendet i sig är sant, utan vissa lag överpresterar faktiskt en hel säsong, medan andra underpresterar (se t.ex. Real Madrid för några år sedan och Liverpool i år). För det andra så är det definitivt inte så att man bygger en förmåga att överprestera genom att konsekvent underprestera. Du får gärna ge exempel från verklighetendär ett lag byggt upp en möjlighet att överprestera, genom att konsekvent underprestera dessförinnan. Om underprestationen styrts av coachen, spelarna, eller någon helt annat gör mig inte så mycket, utan jag är mest intresserad av ett exempel där konsekvent underpresterande byggt upp en möjlighet att underprestera.

From: sku88an

This Post:
00
122763.113 in reply to 122763.111
Date: 1/12/2010 3:21:38 PM
Overall Posts Rated:
2929
Ja jisses vilken match, grymt kul att följa och att vi avgör i den andra OT gör ju inte saken sämre.

Ruggig avslutning på 4e Q, vi är -5p med endast 5 sekunder kvar då vi sätter en 3a. Foul och de sätter 1/2 straffkast och vi tar hem returen och tar såklart Time Out med 3 sek kvar. Sedan sätter vi en buzzerbeater för att kvittera matchen och själv hoppar man nästan sönder stolen av glädje :)

Helt klart den roligaste och mest nervösa match jag spelat, matchen kunde gått åt vilket håll som helst men idag hade vi turen på vår sida. Tack för en god match Jacob!

This Post:
00
122763.114 in reply to 122763.112
Date: 1/12/2010 3:30:14 PM
Overall Posts Rated:
2929
Nu har jag bara mest skummat igenom era inlägg men, varför ens jämföra med verkligheten? Jag tycker i grunden att stämning/ent är en ganska smart funktion som ger ett extra instrument för coachen att använda taktiskt. Sen att det inte alls finns ngt motsvarande IRL spelar iaf för mig ingen roll.
Jag tycker inte man ska ta bort ett taktiskt moment bara för det inte överensstämmer med verkligheten.

Dock så verkar ju inställningen som sagt ha alldeles för stor betydelse i BB, jag skulle ju hellre se att det hade ungefär samma påverkan som de andra taktiska valen man kan göra (RnG, LI, 1-3-1, FCP).
Ett lite sämre lag ska genom smart taktik kunna göra sig till favoriter, dock ska de inte kunna göra sig till favoriter genom att skippa coachningen och bara välja Crunch Time... som det faktiskt är idag.

This Post:
00
122763.115 in reply to 122763.112
Date: 1/12/2010 4:57:40 PM
Overall Posts Rated:
7575
För det andra så är det definitivt inte så att man bygger en förmåga att överprestera genom att konsekvent underprestera. Du får gärna ge exempel från verklighetendär ett lag byggt upp en möjlighet att överprestera, genom att konsekvent underprestera dessförinnan. Om underprestationen styrts av coachen, spelarna, eller någon helt annat gör mig inte så mycket, utan jag är mest intresserad av ett exempel där konsekvent underpresterande byggt upp en möjlighet att underprestera.
Ok, nu vet jag inte om du gör dig dum för att driva med mig eller inte men jag tycker att jag ganska uttryckligen sagt att det är ett sätt att simulera situationer ifrån verkligheten. Ett lag som konsekvent överpresterar en hel säsong överpresterar inte, utan de är helt enkelt bättre än du trodde.

Här kommer ett exempel igen. Inter (självklar 1:a i tabellen på 45p) möter Atalanta (näst sist på 13p) och matchen slutar 1-1. Matchen slutar inte oavgjort på grund av Atalantas taktiska genidrag eller Inters taktiska miss. Taktiken avgör kanske matchen mellan Inter och Milan men Inter slår Atalanta 9 ggr av 10 på ren styrka men den där 10:de gången är det något annat som påverkar och det är ju det som gör sport så rolig och spännande att man aldrig vet. Detta moment måste finnas med för att spelet ska vara spännande anser jag, det räcker inte med att en gång på miljonen blir det en sådan match där den starkare åker på torsk.

Att taktiken har en relativt begränsad roll beror ju mycket på att lagen specialliserar sig så hårt. Skulle spelarna tränas jämnare så skulle även de taktiska valen få större betydelse. Att låta Sku88ans insidespelare dominera med low post mot en 3-2 zon skulle ju inte öka de taktiska momenten utan snarare ersätta dem med någon typ av lottdragning.

/Mannen
From: Mannen

This Post:
00
122763.116 in reply to 122763.111
Date: 1/12/2010 4:59:45 PM
Overall Posts Rated:
7575
Spännande halvtidsrapport, jag kände mig nästan inne i matchen trots att jag läste det nu. Skulle vara kul om det var fler hypade matcher.

/Mannen

This Post:
00
122763.117 in reply to 122763.115
Date: 1/12/2010 5:48:31 PM
Overall Posts Rated:
2929
Att låta Sku88ans insidespelare dominera med low post mot en 3-2 zon skulle ju inte öka de taktiska momenten utan snarare ersätta dem med någon typ av lottdragning.

Och för er som inte har full koll på mitt lag så är alltså mina inside-spelare värdelösa på att avsluta och skulle inte kunna dominera även om motståndet skulle spela 5-0 :)

From: Mannen

This Post:
00
122763.118 in reply to 122763.117
Date: 1/12/2010 6:30:27 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag tror de flesta som läser den här tråden har sett dina lagdelsbetyg vid det här laget, men tack för förtydligandet. ;)

/Mannen
This Post:
00
122763.119 in reply to 122763.118
Date: 1/13/2010 3:36:27 AM
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Vilken match det blev Från att ha varit en i mängden denna säsong för oss båda, så blev det till en riktigt tuff batalj där båda lagen verkligen ville vinna. Matchen började riktigt bra för SBK som sprang ifrån till en ledning med +6 i halvtid. I det läget kändes det både hoppfullt och hopplöst, hur det nu går ihop?

Till den tredje kvarten hoppades jag att min tränare skulle inse att det stora problemet vi hade emot oss var vår egen, S. Klimovskiy. Men istället behölls han på plan och gick direkt in i tredje kvarten och levererade sju snabba poäng. Vid det laget var vi jämsides med SBK. Till slut hade vi följts åt och jag tog in 3 poäng på SBK inför sista kvarten.

Så i den fjärde kvarten kom min upphämtning. Allting gick rätt, till och med S. Klimovskiy, blev bänkad flertalet gånger. Detta innebar att matchen såg ut att glida ur SBKs händer och ner i min ask. SÅ med en minut kvar var vi ikapp och hade ledningen. De i lajvchatten började gratulera mig till vinsten och jag var så glad man kan vara.

MEN......

Vi hade +5 helt plötsligt mot SBK och skulle just stänga asken. Vad tror ni hände då? Jo, S. Klimovskiy bestämmer sig för att han inte riktigt är klar med vad han redan gjort. Han gör allt som man inte får göra och istället för en grym aslutning, så blir det en GRYM avsluting av SBK som hinner kvittera med sista skottet.

I första OT så följs vi åt och vi fortsätter att missa skott från båda lägren. Men så i den andra OT så springer faktiskt SBK ifrån oss och avgör till får förtret denna helt fantastiska match!

Jag vill avsluta med att tack för en god match sku88an
, men även visa upp hur jäkla kass S. Klimovskiy var hos oss igår!

S. Klimovskiy 2ps skott: 2 - 16 Fy fan vad han förstörde för mig! Men kan ju också förtydliga att SBK gjorde en grym match!

För er som vill ha lite spänning nu på onsdagen kan ju alltid se matchen i efterhand! ;)

(17970960)

This Post:
00
122763.120 in reply to 122763.119
Date: 1/13/2010 4:35:08 AM
Overall Posts Rated:
2929
Tack detsamma, tycker vi båda gjorde en grym match o framförallt levererade den underhållning i världsklass :)
Ja jisses så nära det var att matchen tog slut strax innan ditt MEN..., den där upphämtningen kommer vi leva länge på.
Man måste dock ge en eloge till GIF-spelarna som aldrig gav upp trots att deras coach gjorde det en 5-6 ggr under matchen ;)

Noterade fö att min egen SF hade inte mindre än 7 block, kanske bidrog en del till att Klim inte sköt så bra, svårt att göra poäng när man har en Oskarsson i ansiktet.

Last edited by sku88an at 1/13/2010 4:36:37 AM

This Post:
00
122763.121 in reply to 122763.120
Date: 1/13/2010 4:44:47 AM
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Helt klart var underhållningen av högsta klass! Oj, nu var du riktigt snäll, jag hann nog ge upp fler gånger än du sa ;)

Ojdå, blockade han så pass många gånger, ja då förstår jag att Sergey misslyckades med allt! :(

Advertisement