Takk for den linken, god artikkel:-)
Forresten, og egentlig ganske urelatert....men er det flere her som har sine mistanker angående bruk av doping i NBA?
For et par uker siden tenkte jeg over for en dustesport sykling er hvor tilsynelatende alle er stappet full av doping. Jeg så en sykkelentusiast forsvare sporten med at de i alle fall prøver å gjøre noe med problemet og jobber knalltøft for at så få som mulig skal klare å slippe unna med det. Den tanken ble liggende med meg en stund og jeg begynnte å sammenligne med NBA.
NBA har den slappeste doping kontrollen av de store idrettene i USA. Link:
http://oversight.house.gov/story.asp?ID=854Det er kanskje ikke så merkelig at den er det, når David Stern presterer å lire av seg slike uttalelser:
The sport of basketball emphasizes a specialized set of physical abilities - particularly quickness, agility and basketball skill - that are distinct from those required in a number of other sports. Accordingly, illicit substances that could assist athletes in strength sports (such as weightlifting and football), power sports (such as baseball), or endurance sports (such as cycling or marathon running), are not likely to be of benefit to NBA players.
Haha, haha, haha. Dette er det reneste svada, selvsagt ville NBA spillere ha nytte av dagens "vidundermidler".
Det er nøyaktig de samme argumentene man brukte i baseball, inntil sannheten kom for en dag og mange måtte svelge noen temmelig hårete kameler.
Det virker som om de tester mest for å plukke unna det værste substansmisbruket, type coke og denslags. En arv fra Len Bias tiden for de som husker den posten jeg hadde om ham. Men selv dette virker å være temmelig slapt for det er minst to spillere bare i Bulls som er godt kjent for å like en viss plante....uten at noe slikt har dukket opp i noen "tester".
Eksempelet med sykkelsporten viser at man må være ekstremt pågående i testingen for å ha noen sjans til å holde tritt med doperne. Selv da er det noen som slipper unna. Hver gang dopingjegerne gjør et gjennombrudd og kommer opp med en test som kan påvise et nytt dopingmiddel er det et ras med ryttere som blir tatt. Alle som en overrasket over at de kunne bli tatt på et stoff som skulle være trygt.
I NBA er eksempelvis HGH forbudt, men det testes ikke for det fordi man utelukkende gjør urintester og HGH kan ikke påvises slik. Blodtesting er ikke aktuelt, hvorfor? Vel, spillerunionen selvsagt:
Despite the recent media attention over human growth hormone, don't expect the NBA to start testing for it any time soon.
NBA players union executive director Billy Hunter told Bloomberg News that he would not agree to blood tests that would show the use of HGH.
"My guys are tested enough," Hunter told Bloomberg News. "All these problems seem to be initiated from what's happening in baseball."
We don't participate in a sport where there's a need for growth hormone," Hunter said to Bloomberg News. He also called blood tests "highly offensive, violent and too much like Big Brother."
Link:
http://sports.espn.go.com/nba/news/story?id=2480231Noen som ble overbevist av denne argumentasjonen?
Med et slikt gapende hull i testingen må man altså stole på at folk er rene og ikke lar seg fristende av de store pengene som er mulig å tjene gjennom sine prestasjoner. Betydelig mer en hva det er snakk om for sykkelrytterne hvor blodposer omtrent flyr ut av hotellvinduene når dopingjegerne kommer på uanmeldt kontroll.