BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Kalle Anka cup säsong 20

Kalle Anka cup säsong 20

Set priority
Show messages by
This Post:
00
218655.13 in reply to 218655.11
Date: 6/1/2012 8:09:41 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Var ingen anklagelse

Jag har också haft någon säsong där man fått en bra lottning och gått långt. Sen är det en fördel som division II lag att möta SBBL lagen tidigt för ju närmare det kommer titeln desto mer är de redo att offra

This Post:
00
218655.14 in reply to 218655.13
Date: 6/1/2012 9:45:13 AM
Overall Posts Rated:
3434
Sen är det en fördel som division II lag att möta SBBL lagen tidigt för ju närmare det kommer titeln desto mer är de redo att offra :)

This!
Faktiskt. Jag möter hellre ett gäng topplag första rundorna om jag får byta det mot crunchutbrända division 3-4 lag i de senare rundorna.
Alltid lika fascinerande att se lag som inte vill offra en seriematch för att ta en komfortabel cupseger helomvända till att riskera hela säsongen för 15 minuter i rampljuset. Detta är inget exklusivt för SBBL utan det gäller topplag i divsion 2 med.
För övrigt tycker jag mannens förslag hade kunnat funka som alternativ men jag föredrar nog nuvarande ändå. Man vill ju gärna ha den lilla spänningen det innebär att möta ett division 4 lag så mkt hellre än en betydelselös träningsmatch, no?

This Post:
00
218655.15 in reply to 218655.14
Date: 6/1/2012 2:47:17 PM
Overall Posts Rated:
2929
Problemet med Mannens förslag är att de som ligger längre ner i nivåerna får chansen att bygga ent mkt bättre än SBBL-lagen som inte har en cup att bygga i. Varför ska det vara en fördel att inte prestera i seriesystemet? Gäller även på Jokehims resonemang om HTs cupsystem...

Att lag satsar på cupen när väl titeln är inom räckhåll är väl inte så konstigt, det kostar kanske 1-3 matcher i serien (alt 2-3 veckors träning... men träning ger ju noll inkomst iaf så vem bryr sig om det i långa loppet?) och man kan få en titel + spel i BBB. Att lag inte offrar det innan cupbucklan är inom räckhåll är ju också ganska förståeligt :)

This Post:
00
218655.16 in reply to 218655.13
Date: 6/2/2012 7:48:45 AM
Skene Outlaws
SBBL
Overall Posts Rated:
102102
Fy så snöpligt att möta ett SBBL-lag såhär tidigt. Det var ju den här säsongen jag trodde att jag skulle ha tjänat ihop till att bara möte botlag fram till finalen ;)

This Post:
00
218655.17 in reply to 218655.16
Date: 6/2/2012 8:04:52 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Samtidigt är ECC ett lag som du enkelt slår

Det är nästan som att spela ett botlag (!).

This Post:
00
218655.18 in reply to 218655.10
Date: 6/7/2012 5:43:09 AM
Overall Posts Rated:
8080
Tycker cupen ska fortsätta vara seedningsbefriad trots att det vore trevligt om man som topp 16 lag slapp risken att möta ett annat topp 16 lag tills det bara är 16 lag kvar ...

Systemet Hattrick har tycker jag för övrigt är bland de sämsta möjliga. Om man som lag i lägre divisionen slår ut ett riktigt bra lag så belönas man med att möta ett ännu starkare.


BB har valt det sämsta möjliga på ena änden, medan Hattrick valt den sämsta möjliga på andra.

Ett lag, bra eller dåligt, som slår ett riktigt bra lag i en omgång bör naturligtvis belönas för det med en lägre risk att mötaett riktigt bra lag i nästa omgång. Så väl som HT missar detta helt, medan alla vettiga idrottsturneringar i världen lyckas med det med hjälp av en logisk seedning där en skräll faktiskt belönas!

This Post:
00
218655.19 in reply to 218655.11
Date: 6/7/2012 5:48:07 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag har inte glidit mer än någon annan. Däremot har jag aldrig lagt mig platt när jag fått min beskurna del av tuff lottning. Men det är också just det som är grejen. Det drabbar alla och är det ditt lag denna säsongen så är det någon annans nästa säsong. Så allt snack om att cupen är orättvis blir bara tjatigt och löjligt i längden.

Ditt resonemang bygger på en missuppfattning av hur slump fungerar. Slump har inget minne, så den som har haft otur ena säsongen har ingen fördel av det en kommande säsong. En ajoritet kommer över långa (och då pratar vi långa) loppet att hamna någonstans i mitten med ungefär lika mycket tur som otur med slumpen, medan andra kommer hamna på oturssidan eller tursidan i längden.

Vilken av dom gruppern just ditt lag tillhör har jag ingen större koll på, eftersom jag inte gått in och kollat (jag kan inte ens säga det om ECC), men att det definitivt skiljerfrån lag till lag det kan jag lova.

This Post:
00
218655.20 in reply to 218655.12
Date: 6/7/2012 5:55:20 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag tycker de kunde släppa på lagen efterhand, köra typ 2 omgångar med div 4 sedan 2 med div 3 o 4 sedan ta med div 2 och när det är 16 eller 32 släppa in SBBL. Borde bli jämnare och påverka seriespelet mindre samtidigt som de lägre divisionerna får lite bättre läge att utmana i cuppen.

Som sku88an påpekar så får dom en större chans att bygga ent och därmed år dom ett bättre läge, men eftersom dom måte vinna fler matcher för att faktiskt bli mästare så kommer det med all sannolikhet bli precis tvärtom.

Ett enkelt exempel vore att ha bara ett sidat lag som alltid når final, dvs det blir bara en finalplats att slåss o för alla dom andra. Givetvis har den som redan är klar för final en jättefördel då. Om vi tället låter två lag vara klara för semifinal så gäller precis samma princip. Du kan se det som två separata turneringar där varsit lag har tilldelats finalplatsen i respektive turnering. O.s.v. för kvartsfinal, åttondelsfinal, o.s.v.

This Post:
00
218655.21 in reply to 218655.18
Date: 6/7/2012 8:06:01 AM
Overall Posts Rated:
2929
Varför ska ett lag belönas för att de inte lyckats prestera på serienivå?
Det skulle bara uppmana till lågrankade lag att dra en stor satsning tidigt. "Jag slår ut laget rankat 1:a så kan jag glida med i 5 ytterligare omgångar..."

This Post:
11
218655.22 in reply to 218655.19
Date: 6/7/2012 9:13:35 AM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker det är navelskåderi att börja diskutera filosofiska teorier om sannolikhetslära. Det är inte en självklar vetenskap och den bygger på antaganden så det är vad vi får förhålla oss till. Finns det inget som väger för eller mot så anses sannolikheten vara lägre att samma lag drabbas igen. Detta är vad svenska skolan lär ut iaf och sen får man ha vilken åsikt man vill om det.
Självklart finns det inga garantier för att alla drabbas precis lika illa/väl men förutsättningarna är detsamma för alla lag. Finns inget som kan ändra på det och det får ses som rättvist nog.

This Post:
00
218655.23 in reply to 218655.22
Date: 6/7/2012 9:29:32 AM
Overall Posts Rated:
7373
Sannolikhetslära är väl den mest "självklara vetenskap" som finns!?!

Har du en tuff lottning i år så är det större sannolikhet att du får en tuff lottning nästa år, än det är att nån med enkel lottning i år ska få tuff lottning nästa och näst-nästa....

Sug på den :p

Advertisement