BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 41

Säsong 41

Set priority
Show messages by
This Post:
00
291744.136 in reply to 291744.126
Date: 2/28/2018 4:03:19 PM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker det är många lag som verkar hamna i den situationen och jag fattar inte riktigt hur tankegången går. När man ser i news sektionen att lag XX har värvat spelare XX för 3 millar så kan du ge dig f på att snubben är 31-33 år gammal.
Alla som spelar i SBBL vet att runt den åldern börjar värdena dala. Självklart, röda priser på varor med kort datum är mest bang for the buck men man får ju inget tillbaka? Det blir lite mycket att leva för dagen och ändå verkar en stor majoritet av alla lag göra det.
Det händer att jag köper lastgammalt också med då är det desperat och kortsiktigt, för att undvika kval, sena cuprundor osv. I alla andra situationer så är maxålder 28-29 det första kriteriet jag väljer när jag söker på transfern.
När jag riskerade kval mot Wellington förra säsongen noterade jag hur den redan gamla första 5an uppgraderas så smått mot ännu äldre spelare. Nu tippar ett par av er att Wellington skall vinna SBBL och gör dom det så var det kanske ett lyckat drag? Oavsett om dom vinner eller ej så kommer första 5an vara 33-34 år och det är mindre lyckat. Eller har jag missat något?
Skall medge att jag inte har en aning om hur mycket kosing just Wellington har på kontot men VV verkar ju vara bankrutt enligt egen utsaga och Jokehim gick bet förra säsongen.

Är lite nyfiken på hur folk resonerar runt detta rent allmänt

This Post:
00
291744.137 in reply to 291744.136
Date: 2/28/2018 4:46:28 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
199199
Intressant att folk tippar 6:an att vinna? IOW då? Eller har jag missat nåt? :/
Jag tror också att Wellington är bättre än placeringen, men vinna hela skiten.. det var då att ta i så att korsbandet går av och menisken spårar ur.

Sen det där med att köpa gammalt, de bästa spelarna håller sitt värde riktigt bra har jag märkt. Så de där 3 milles spelarna som är 33år, de kan du räkna med att de kommer vara bra minst två säsonger till. Men man ger sig själv mer jobb längre fram, typ skjuter på en generationsväxling som kanske blir jobbigare ju fler gubbar man har att byta ut.

This Post:
00
291744.138 in reply to 291744.136
Date: 3/1/2018 2:49:54 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
257257
Second Team:
Utopia Vatos
Rent allmänt vill jag köpa halvt utvecklade stjärnspelare vid 22-24 års ålder, träna upp dem lite, sälja vid 30.
Kompletterar helst med en eller två egendraftade HoF+ såklart =)
Men jag har inte kapital till de dyra inköpen ännu, åtminstone inte om jag vill ha bra spelare på de andra positionerna.

Det är där, en hel del av oss hamnar, att vi får kompromissa lite för att fortsätta vara i toppen... lite sämre spelare eller lite för dyr spelare... och då spricker till slut budgeten, det nallas av sparkapatialet och vips så sitter man där med gamla spelare, inga pengar och "nästan" en SBBL-titel.

This Post:
00
291744.139 in reply to 291744.137
Date: 3/1/2018 3:10:29 AM
Overall Posts Rated:
3434
Jag trot inte Wellington vinner men det var andra i tråden som nämnde det. Inte ens säker på att det blir slutspel på er sida.

This Post:
00
291744.140 in reply to 291744.136
Date: 3/1/2018 7:38:23 AM
Overall Posts Rated:
4747
Jag tycker att värdeminskningen generellt sett är ganska konstant nästan oavsett ålder, i absolutbelopp räknat då, procentuellt så blir den såklart större för en äldre spelare. Sedan tenderar jag att betala lite överpris så för mig brukar det ändå löna sig totalt sett att köpa lite yngre spelare som jag kan ha i flera säsonger så jag kan slå ut överpriset över en längre tid. Det är även mentalt jobbigt att se att de försämras under säsongens gång och därför vill jag heller inte ha allt för gamla gubbar i laget. Grundprincipen är iaf att jag ska ha råd att täcka värdeminskningen, så hur gamla de är spelar egentligen mindre roll.

Jag har dock inte råd att köpa de som jag egentligen vill åt så nu funderar jag på hur jag ska kunna nå dit, men det är inte lätt för jag vill helst av flera anledningar inte sälja av och tanka.

This Post:
00
291744.141 in reply to 291744.136
Date: 3/1/2018 8:47:46 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Min anledning till att jag försökte hålla mig kvar var att det trots allt är klart högre intäkter i SBBL än det är i division 2. Nu plussar jag 200-250k i veckan i tvåan trots att lönerna ligger under salary floor och så mycket har jag nog aldrig plussat i SBBL så hade nog varit bättre att inte försöka bibehålla ett starkt (men chanslöst på titeln) lag i SBBL. Med tanke på den svaga konkurrensen i min division 2 serie så kan det mycket väl bli så att jag tar mig tillbaks till SBBL för att sannolikt bli rejäl slagpåse nästa säsong och då tjänar jag rimligen än bättre än jag gör i tvåan trots att jag tappar publik.

Så jag har inte så svårt förstå att många lag försöker hänga kvar i SBBL och avstå från generationsväxling lite väl länge. För egen del lär det ta minst 5 säsonger innan jag har ett lag som är konkurrensdugligt då min äldsta dugliga spelare just nu är 24 år men går ju dock snabbt att växla om och låta spelare som är äldre än de i nuvarande trupp bli nyckeln till framtida framgång. Jag behövde inte betala mer än 2.2M för min 24-åring som väl dock har tränats lite väl uselt innan jag köpte honom för att nå upp till sin potential och bli något riktigt bra för SBBL.

This Post:
00
291744.142 in reply to 291744.129
Date: 3/1/2018 8:54:35 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Räknar med Vatos redan nästa säsong, iofs räknade jag också med att Jokehim skulle dyka upp igen så det kan gå grus i återtåg, men inom 1-3 säsonger är du här igen och jag kan försöka bättra på min tragiska vinstprocent (14% mot min rival, sämst i SBBL?).

Kan inte uteslutas att jag är åter redan till nästa säsong. Skulle gissa på att det räcker med att jag köper in en guard med 60k i lön och balanserade skills för att jag ska kunna ta mig upp och om jag rentav lyxar till med en duglig center eller SF så är jag plötsligt i lönetopp. Kan hända att det blir dylikt förvärv eftersom jag ligger 34k under salary floor i nuläget och det därför kan vara värt besväret. Efter fyra torsk i första fem matcherna är jag obesegrad men har då inte mött de två starkaste lagen sedan dess.

This Post:
00
291744.143 in reply to 291744.136
Date: 3/1/2018 10:53:06 AM
Overall Posts Rated:
5050
Kan säga att jag är långt ifrån pank men har gjort bedömningen att det inte är värt att satsa på unga spelare för man får ge runt 2-3ggr så mycket, iaf för de jag vill ha. Jag kommer byta ut min pf och pg efter nästa säsong och tänkte gå lite på sparlåga nån säsong sedan, detta var ett medvetet val när jag valde att köpa min pf som då var 32. Tror jag letade en halv säsong efter en pf och till slut gav upp så tänkte försöka göra nån form av satsning medans han håller...

Sedan att jag ska ha något med titeln att göra denna säsong ser jag som ett skämt och inte som något seriöst från de som nämnde det, eller har jag helt missat något? Vi går som bäst till slutspel och sedan åker vi ut i första rundan

This Post:
00
291744.144 in reply to 291744.141
Date: 3/1/2018 10:58:40 AM
Overall Posts Rated:
4747
Jag tvivlar inte på att det kan vara ett bra sätt att tjäna ihop en fin kassa som man kan använda till en satsning och ibland funderar man ju om man är lite korkad som inte utnyttjat det. Jag tycker dock att det principiellt är lite fel och att det är synd att det lönar sig. Som tur är får jag väl ändå trots allt ändå säga att det har sina nackdelar; dels så är risken stor att man hinner tröttna på spelet innan man är "färdig" och dels så är det stor risk att man hinner glömma eller att man inte hänger med fullt i utvecklingen efter många säsonger utan att egentligen försöka konkurrera.

Fast precis som när det handlar om skatteplanering och dylikt så följer man ju trots allt de regler och ramar som finns uppsatta så det är inget fel på det sättet. Det är ett sätt att skaffa sig en fördel.

From: Lövet

This Post:
00
291744.145 in reply to 291744.137
Date: 3/1/2018 10:59:01 AM
Overall Posts Rated:
5050
Ge fan i mitt korsband och menisk

IOW lär vara huvudfavorit som alltid och är den troligaste till att ta hem titeln igen ;) Vi får nöja oss med att ha hela korsband och förhoppningsvis sitter menisken på plats ett tag till

Last edited by Lövet at 3/1/2018 12:54:11 PM

This Post:
00
291744.146 in reply to 291744.144
Date: 3/1/2018 2:46:37 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Du har bevisat att det funkar utmärkt att hålla sig i toppen och ständigt förnya. Hjälper dock att få 100k eller så mer i veckan i publikintäkter tack vare att man vinner de flesta matcherna för är rejäl bonus om man är vinnande lag. Av det skälet försöker jag vinna de flesta matcherna i tvåan fastän jag gärna vill ha ett tidigt draftval. Tidigt draftval är definitivt inte någon bra ekonomisk strategi dock om man tänkt sig att torska merparten av matcherna för att lyckas med det då man tappar rejält med publikintäkter. Kan säkert kosta en bra bit över miljonen i minskade intäkter om man siktar in sig på att bli jumbo ...

Advertisement