Meningslöst för mig att köra normal på bortaplan mot t.ex. ECC ifall jag inte har optimal stämning och han har lite sämre. Han har helt enkelt för bra lag för mig.
Det är ingen som har påstått att det är en smart idé heller, så det finns ingen anledning att argumentera mot väderkvarnar så att säga.
Jag håller verkligen inte med ECC om att det är psykologiska aspekten som gör att vi yngre lag inte presterar lika bra. Det tycker jag är helt fel. Mitt lag är sämre än ECC's.
Än en gång, jag påstår inte att ditt lag är lika bra som mitt eller något annat av "topplagens", däremot skulle ni redan idag ha chans att med sku88ans "25%-förslag" i tråden öka era chanser att ta en skalp. Eftersom det finns fyra lag i B8 som kan räknas som "topplag", så innebär det att den som lägger upp en 25%-ig chans att vinna i snitt stjäl 2 matcher per säsong i B8. Oxhill haft två segrar till så hade dom faktiskt varit med och slagits om fjärdeplatsen.
Antagligen kan man av taktiska skäl inte alttid ge sig den 25%-iga vinstchansen, eftersom man ibland verkligen måste spara (t.ex. pga av skador) å andra sidan kompenseras det av att man i andra tillfällen har extra möjlighet att hugga, som t.ex. mot 1N första halvan och framförallt mitten av säsongen (dvs när G8 stod för motståndet). Jag tyckte det var nästintill skrämmande (och frustrerande) att se hur flera lag gav bort ett givet favoritskap till 1N bara pga respekt.
Jag vill påpeka att detta inte gäller ett specifikt lag utan treorna som grupp. I just 1N-fallet så gjorde ju du rätt (förutsatt att du körde normal, körde du CT tror jag du gjorde bort dig), även om du hade otur att inte få belöning för det.
Jag vill påpeka att jag inte skriver det här för att vara taskig, utan tvärtom för att jag vill få en mer intressant serie där fler vågar ta för sig, så att det blir roligare och mer utmanande att spela.
Men som sagt, psykologiska argumentet tycker jag är väldigt överdrivet som skäl till att äldre lagen lyckas bättre. Man kan inte trolla bort att de faktiskt har starkare lag även om man med rätt satsning kan ta några segrar mot dem.
Än en gång, ingen har påstått att det inte finns en skillnad mellan lagen. En argumentation utifrån den premissen känns därför meningslös. Skillnaden i lön (och inköpskostnad) mellan sexorna och SBK är definitivt mindre än motsvarande skillnad mellan t.ex. mig och 1N, eller 1N och Bissy t.ex., ändå har vi båda bevisat att det går att överkomma den löneskillnaden, så det bör givetvis gå för er också relativt oss.
Last edited by chespirito at 9/3/2010 9:54:31 AM