Angående seriesystemet så tycker jag att det är för många lag i sbbl, går för lätt att bara hålla sig kvar här och samla pengar i mittenskiktet men är ju såklart ännu värre i tvåan.
Det här känns som en myt. Kollar man på lagens SBBL-ergfrenhet så tycker jag det är en ganska bra mix. kollar vi på hur många säsonger respektive lag har i SBBL i rad, respektive totalt, samt hur många olika tillfällen man varit uppe i SBBL så ser det ut så här:
lag rad totalt omgångar
ECC 17 17 1
Oxhill 16 16 1
GIF 14 14 1
SK 10 10 1
IOW 8 8 1
VAT 7 8 2
Atorp 5 5 1
Loyk 3 7 2
RBK 3 3 1
GBG 2 9 3
Joke 2 7 3
OUT 2 2 1
SBK 1 11 3
Jogg 1 1 1
Steady 1 1 1
TSS 1 1 1
Jag tycker det ser ut som en ganska bra spridning. Vanligast är (av naturlilga skäl) att man bara varit uppe i en säsong, men sedan är det en ganska jämn spridning. Av långkörarna så kommer en av dom (oxarna eller GIF) dessutom försvinna. Ingen av dom kan betraktas som typiska mittenlag, utan har som övriga långkörare ibland varit i den absoluta toppen och ibland mittenlag, men ganska sällan tillhört bottenskiktet. Den här säsongen har dock dom flesta av oss varit inblandade i mitten- och bottenstriden (i ECCs fall har vi på något märkligt sett varit inblandade i botten, mitten
och toppstriden, precis som några till lag i rekordjämna B8) och mycket riktigt kommer ett av lagen att åka ut.
Det som däremot verkar svårt är att komma tillbaks till toppen om man väl åkt ut. det tror jag dock beror främst på att många ger upp när dom åker ner. Inte alla har Jokes pannben!