BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 21

Säsong 21

Set priority
Show messages by
From: Rosen
This Post:
00
224570.165 in reply to 224570.161
Date: 9/2/2012 3:47:20 PM
Overall Posts Rated:
7373
Spånga kan nog ligga ännu högre utan att gå minus med bättre planerad arena å några landslagsspelare varav en egendraftad svensk..

Det betyder dock inte att alla går över 300k + med 600k i löner....

Men ju starkare lag man skaffar, desto enklare blir det att vinna matcher och cupen osv.. vilket ger mer intäkter..

men eftersom ligans medelintäkter är 784.. å många lag då borde vara en bit över det så låter ju t ex vattjoms bedömning helt fel.... tror Vattjom också skulle kunna klara runt 900k.

Men vissa verkar ha väldigt höga personalkostnader med snitt på 70k i serien om man får anta att vissa inte har särskilt höga kostnader där.. verkar ju inte vara jättemånga som tränar effektivt, så borde gå att hitta rätt billiga tränare.. Men det kanske sitter folk med 50k tärnare trots att de egentligen inte har några träningsobjekt värda att träna..

From: jacob_f

This Post:
00
224570.166 in reply to 224570.162
Date: 9/2/2012 4:57:50 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Man får rätt bra boost av att vinna serien.

Var syns den boosten? På publiken? Någon annanstans?

From: Mannen

This Post:
00
224570.167 in reply to 224570.166
Date: 9/2/2012 5:36:02 PM
Overall Posts Rated:
7575
Publiken helt klart, men skulle även säga att jag tappat ca 20k i merch som jag inte riktigt kan koppla till något annat än det. Men publiken är galet stor skillnad, de betalar mer och det spelar typ ingen roll om du vinner eller förlorar matcher.

/Mannen

This Post:
00
224570.168 in reply to 224570.163
Date: 9/2/2012 5:37:27 PM
Overall Posts Rated:
7575
Antar de precis som uppflyttningsbonusen börjar avta runt ASW?

Jag tycker nog den håller i mycket längre, borta till sista hemmamatchen kanske men möjligt att det är gradvis från ASW.

/Mannen

This Post:
00
224570.169 in reply to 224570.165
Date: 9/2/2012 5:47:44 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag skulle säga att det är ganska små variationer i inkomsterna.
Lag som har över 600k i publikintäckter kan nog räknas på en hand
Det samma skulle jag säga om merch över 100k
Alla får 200 k i tv

Så de bästa lagen skulle kunna ligga på 900k 950 om man räknar med cupen. Men krävs nog nästan att man vunnit cup eller serie för att ligga där.

/Mannen
From: _wella_

This Post:
00
224570.170 in reply to 224570.169
Date: 9/3/2012 2:11:45 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Mina siffror då, för att se om det går att fila på dem en aning.
SPELARE
Mina spelar kostar mig nu 631k, vilket är ungefär 100k mindre än tidigare säsonger. Ett medvetet och påtvingat drag från min sida. Här skulle min trupp behöva en bra (40-80k) Small forwrd och kanske ännu en bra guard och insidespelare, men budgeten räcker inte till.
STAB
Doctor 5, PR-snubbe 5, tränare 6 ger en kostnad på 90k just nu.
Doktorn och PR-snubben går kanske att byta ut för några tusenlappar medan en ny tränare går på minst 400k. Jag brukar försöka byta staff när kostnaden går upp mot 100k så det är snart dags...
Doktorns nivå har gjort att jag haft ytterst få skador, så jag vill inte sänka den. Inte heller PR-snubben då jag inbillar mig att det lockar en del publik och lite mer Merch. Men jag kan ju ha fel.
SCOUTING
Lägger 5k denna säsong mot 0 föregående. Har så pass många scoutingpoäng att jag skulle kunna scouta alla era lag OM det gick...(intressant sidospår, men vi lämnar det)
Det ger utgifter på 726k denna vecka. nu raskt vidare till intäkterna.

PUBLIK
Hade hemmamatch och var/är obesegrad, drog in 542k. Då har jag nästan 2000 tomma ståplatser, 100 tomma lower tier, 17 courtside och 4 tomma luxury boxar. Skruvade lite på priserna ifjol och har ökat intäkterna aningen. Skulle jag sänka priset på ståplatserna från 16 till 15 så måste det komma 18345+ mot nuvarande 17199 vilket jag inte tror. Närmare tillhands är att jag ökar priset ännu mer till 17 för att se vilken effekt det får. Om det kommer 1687+ pers så drar jag in mer pengar. Jag jämförde min areana med några andra och såg att min kanske har lite för många ståplatser och lite för få lower tier, Spångakillarna har 5200 platser där mot mina 2600. har för mig att det var där jag "gick miste" om mest intäkter. Men det är ju inte gratis att bygga arena direkt...
Sen får jag väl räkna med 50k plus i kassan denna vecka pga cupspel, men hur länge den extrainkomsten finns vet jag inte så jag vågar inte räkna med den. Det KAN bli att jag tvingas köpa in en bonusspelare för att överleva lite längre i cupen men då får han inte kosta mycket och ha under 50k i lön för att det ska vara värt det. Han kommer att säljas så fort cupäventyret är över.
MERCHANDISE
Jag drar in måttliga 65k på detta nu, antar att grekiska medelmåttor och gamla amerikaner och litauer på guardplats inte drar in så mycket i souvenirshopen. Ingen NT-spelare. Har dessutom bara två svenskar(reserver i cuplaget) kvar i truppen.
Svenska TO, svenska spelare men framförallt svenska NT-spelare hade varit ett lyft på denna positionen.
TV
Drar liksom alla ni in 203k
Inkomst denna vecka (om jag vinner cupmatchen) blir då 861k

Jag går alltså 135k plus denna vecka.
Om man då omvandlar det direkt till spelarlöner så skulle jag klara av 766k. Men eftersom träningen inte ger en dyft så måste jag spara på slantarna.
Och eftersom min kassa är relativt tom så måste jag spara hårt för att inte hamna i nästa säsong av Lyxfällan.

This Post:
00
224570.171 in reply to 224570.170
Date: 9/3/2012 2:16:05 AM
Overall Posts Rated:
7575
Sparkar du all personal har du ju typ 90 k till att leka med =)

/Mannen

This Post:
00
224570.172 in reply to 224570.170
Date: 9/3/2012 4:11:12 AM
Overall Posts Rated:
7373
jag sa vad man kan ha utan att gå minus.. då tar jag ingen hänsyn till sparande eftersom det blir svårt om man går +-0 vilket = så höga utgifter som möjligt utan att gå minus....

Ja, din Arena är ju lite risig.. det är ju inte lätt att korrigera.. såg att det var lite samma med Glaskulan.. Ni har för få sittplatser. De 20200 du drog på din senaste match är väl mer eller mindre fullsatt. Hade du haft 2000 sittplatser till så hade du fortfarande haft lika många som kom och titta, men du hade tjänat mer pengar.

Staff är för högt. Tror aldrig jag haft så högt.. Å jag ser nu att du inser det själv genom att skaffa en billigare doktor :D

Nivå 6 tränare är ju en lyx som är få förunnat.. det är ju dock ingenting som får tas med i den här beräkningen. Så med en lägre tränare frigör du mer löneutrymme.

Vet inte vad du har för lön på din PR-gubbe.. men du argumenterar lite konstigt kring både doktor och PR. Du vet ju inte hur mycket skador du hade haft med lägre doktor? Som jag kommer ihåg det så gör inte en hög doktor att du får färre skador.. utan den gör att när du får en skada så blir den mindre allvarlig.

Och med Merch klart under medel trots nivå 5 så kan man ju undra vad du tror att alla andra har för PR... nivå 7?

t ex Om din PR kostar typ 25.. vad tror du att du får för merch om du går ner till en PR med 15 i lön Kommer din merch sjunka mer än 10k då? Å i så fall dra ner dig ner mot 50k eller lägre?

Ditt andra argument är att PR-killen dar folk till matcherna... du är inne på 3:e säsongen i rad där du går mot seriesegern på din sida... Tror nog du fyller din arena ändå...

Har man sen löner på 900k som i mitt exempel så åker man inte ut ur cupen om man inte vill.

Sen så kan ju självklart inte alla lag ha löner på 900k... men det är ju itne direkt något vi behöver oroa oss för...

Å som sagt.. det enda det handlade om var vilka löner man kan ha utan att gå minus..

Har du noll i kassan så borde du kanske spara ännu mer... å inte köra nåt halvdassigt mellanting där du är med i toppen men kan ta hem guldet.

Om du har så mycket scoutingpoäng.. så behöver du ju inte lägga de futtiga 5k på scouting heller.

Minska personal med 30-40k

Sänk lönerna med 50-70k

Med 4-0 i segrar som du kommer ha efter tisdagen å r lag med trolig 0-4 samt ett med 1-3.. så kan gå ner ännu mer i lön å bara satsa på en match per vecka + cupen så länge det känns kul..

This Post:
00
224570.173 in reply to 224570.172
Date: 9/3/2012 4:31:20 AM
Overall Posts Rated:
7373
Du lyxar för mycket..

Om du nu ska träna outside (gissar jag eftersom du har köpt en ny grek och en 23-årig guard..) å har Postolski för träning också? så behöver du väl inte Barazanauskas...

Sen kan man ju fråga sig om du behöver sådär mycket krut på dina insidespelare.. Att ha 350k på tre insidespelare när du dessutom går å släpar på en 33k reserv?

Sen har du väl 1-2 av de sämsta som du kan kicka.. med 4 skitspelare som bara är aktuella för spel i cup eller tärningsmatcher så kastar du ytterligare 100k varje säsong. Låter kanske lite.. men är fortf pengar.

Om du tränar outside med en 18-årig Pg så lirar väl han 48 min varje torsdag. Sen har du Charkinas å valery som du inte lär dumpa.. de kan väl i princip alltid spela 48 min på torsdagar.. då behöver du bara 2 skitspelare att fylla ut med. För några av dina andra spelare kommer också behöva lite minuter på torsdagarna..

Men det är väl en SF du saknar.. men du behöver inte honom utöver de spelrna du har.. du behöver en SF med rimlig lön.. å så får du banta på andra ställen.. å vips har du lägre löner :D

From: Jokehim

This Post:
00
224570.174 in reply to 224570.173
Date: 9/3/2012 5:06:20 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
För en gångs skull håller jag med Rosen

Med tanke på att du inte har några riktigt unga och talangfulla TOs (eller minns jag fel?) så känns det väldigt lyxigt med nivå 6 tränare. Jag har dessvärre minskat ner till nivå 4 men det var främst för att ekonomin är än svårare få balans på i tvåan.

Jag har nivå 3 tränare med massage och har max en skada per säsong. Har svårt förstå vad nivå 6-7 tränare ska vara till för nytta och även nivå 5 låter väldigt lyxigt.

PR gubbe har jag nivå 4 och jag har ärligen ingen aning om vilken nivå som är att rekommendera. I ditt fall borde du precis som Rosen nämner fylla arenan oavsett vilken nivå du har på PR gubben eftersom du vann konferensen och var i final förra säsongen. Men kan inte utesluta att du kan ha lite högre biljettpriser med bättre PR snubbe. Oavsett borde du bygga ut så att du har mer dyrare biljetter för du får in mer pengar om fansen betalar för dyrare platserna. Verkar vara nästintill omöjligt ta in mer än strax över 20k så dina bleachers kommer aldrig bli fullsatta så länge du inte överprisar övriga sektioner.

From: _wella_

This Post:
00
224570.175 in reply to 224570.174
Date: 9/3/2012 5:56:15 AM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Jag tackar för dina och Rosens synpunkter och försöker analysera läget ytterligare.

När det gäller PR-gubben och Doktorn är det säkert så att en lägre nivå räcker, säg nivå 4. Men i vilken sits ska man då ha en nivå5? eller ännu högre, en sexa? - Tillhör man toppen av SBBL så "borde" väl nivå 5 vara behövligt kan jag tycka.
Men eftersom nivå5-snubbar inte kostar så mycket, min nya kostade 1000kr, och har lön på 20k just nu så kanske man kan testa en nivå noll på doktorn och se hur det går.

När det gäller tränaren har jag ärligt inte satt mig in i hur effektiva de är på olika nivåer. Och ja Jokehim, du har rätt, det är Postolski(24) och van der Kroef(23) samt Lagonidis(20) som får träning denna säsong, så de är inte purunga direkt.
Så kanske ska jag gå ner en eller två nivåer på tränaren också. Det rimmar kanske bättre med min tilltänkta "spar"-taktik där jag hoppas kunna byta ut äldre spelare mot yngre.

När det gäller spelartruppen så vet jag att jag spretar lite för mycket. helst vill jag ha 3 bra uppställningar så man klarar sig hyfsat länge i cupen utan att behöva köra allt för många från a-laget. Men jag är inte där och har inte de ekonomiska krafterna att köpa in spelarna än heller.
Så denna säsong borde egentligen bli ett stålbad, rensa ut tidigt och spara pengar för att köpa starkt inför nästa säsong, men risken att hamna i ett kval och då åka ut är för stor så jag vågar inte. jag hamnar lite i limbo, vilket är mitt eget fel och ingen annans.
Jag vill också poängtera att detta är inget gnäll eller buhu eller vad f_n det kan tolkas som, jag skriver bara för att försöka få större förståelse för spelet och hur ni andra tänker och handlar. Det hjälper mig förhoppningsvis att fatta bättre beslut för mitt eget lag.

Truppen var det, Rosen förespråkar att jag gör mig av med Jonas, min åldrande PG. Det enda som händer då förutom att jag "tjänar" 46k i veckan är att jag inte kommer ha en duglig backcourt i två av tre matcher i veckan.
Mina insidespelare är vad som håller laget uppe, de är bara tre till antalet och med backupen Renfu så får jag många vinster/lön. De utgör alltid ett hot, och en trygghet för min del.
Skitspelarna som du(Rosen) nämner har jag funderat på och kanske går det att fimpa en eller två men då snackar vi 6k/veckan eller 84k på ett år. Går såklart att köpa in vilken tomte som helst vid ev. skador, men ork!

Visst ska jag bygga ut arenan med mer sittplatser, men jag får ta det lite pö om pö.
Det går inte att riva ståplatser?!

Så tack för era synpunkter!

Advertisement