BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 21

Säsong 21

Set priority
Show messages by
From: Mannen

This Post:
00
224570.178 in reply to 224570.176
Date: 9/3/2012 7:29:02 AM
Overall Posts Rated:
7575
Synd att de har lönegolvet, annars hade jag testat det en gång. 0kr i lön mot andra sidan

/Mannen
From: Jokehim

This Post:
00
224570.179 in reply to 224570.176
Date: 9/3/2012 7:54:03 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Håller med Rosen om att det låter som du har alldeles för många starka spelare.

Jag har 10 dugliga spelare. Jag kör de 5 starkaste som starters i två matcher och övriga 5 som backups. I tredje matchen kör jag backups som starters eller återigen backups. Jag har en 5k och 3k spelare som om så behövs kan gå in och spela 48 minuter och då får övriga fem spelare dela på 3 positioner. Skulle inte ha några problem köra min 1k spelare som backup om så krävs men är sällan så illa. I regel får en av 5 backups inte mer än runt 20 minuter och då kan ju den spelare köra 48 minuter ytterligare utan att passera 70 minuter.

Nackdelen med detta är att jag till slut ändå får någon spelare på 75-80 minuter men tror det trots allt är värt att dessa två får litet minus på game shape. Sen om man kör med riktigt stark start-femma med bra backups så händer det ju att man framför allt på hemmaplan för lufta reserverna lite extra.

Nu är det ovan en sanning men viss modifikation eftersom jag ofta väljer att köra min backup-PG som starter i en av matcherna för att få runt 48 minuter totalt på mina två "bästa" PG. Detta gör att jag kan använda bägge spelarna som backup i match tre.

Sen när du får svårare motstånd i cupen så får du väl offra en match då och då i serien. Som det ser ut nu verkar du ju ta dig till slutspel enkelt oavsett. För egen del tar jag inte slutspelsplats för givet trots att jag är klart starkare än Ratu, Coco Loco, Skene och ECC på papperet för tillfället. pHx har som Rosen säger en väldigt stark uppställningen för en match men kör man GS träning så kan man ju köra närmare 90 minuter i veckan och ha lika bra GS som om man kör runt 70 minuter i veckan så funkar ju tyvärr att köra starkt lag två gånger i veckan trots allt. Får man dessutom en klar seger så behöver man inte ens köra GS träning ...

From: Jokehim

This Post:
00
224570.180 in reply to 224570.179
Date: 9/3/2012 8:00:58 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
I nuläget skulle jag tippa vår konferens så här:
1) Jokehim
2) Vattjom
3) Oxhill
4) pHx
5) Ratu
6) ECC
7) Skene
8) Coco Loco

Extremt viktig seger för ECC helt klart. Man har inlett mot de 3 lag jag rankar på nedre halvan tillsammans med ECC och med bara en seger i de matcherna hade det varit tufft värre.

Skene har verkligen visat man vill hänga kvar och jag tror man mycket väl kan sluta högre än min ranking men i nuvarande lagstyrka är detta min bedömning.

Mitt egna lag kommer för övrigt att försämras när som helst men blir ingen försäljning förrän tidigast söndag. Viktigast för min del är fortfarande att hänga kvar och kan man då få 6-7 segrar i egna konferensen har man skapat sig en utmärkt möjlighet. Då kan det vara värt att ha en sämre förtjänst än genomsnittet, speciellt som merparten i min trupp har många år kvar innan pensionering. Stor risk att 33-åringarna ryker snart ...

From: jacob_f

This Post:
00
224570.181 in reply to 224570.167
Date: 9/3/2012 8:26:18 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Publiken helt klart, men skulle även säga att jag tappat ca 20k i merch som jag inte riktigt kan koppla till något annat än det. Men publiken är galet stor skillnad, de betalar mer och det spelar typ ingen roll om du vinner eller förlorar matcher.

Ok! Jag får ut drygt 500k/match. Det är lite förstår jag? Min merch ska vi inte ens tala om....

From: jacob_f

This Post:
00
224570.182 in reply to 224570.172
Date: 9/3/2012 8:37:18 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Det där med arenan har jag aldrig orkat sätta mig in i. Tog en titt på Spångas och såg att jag, somdu skrev, hade lite lågt på sittplatser. Därför får jag fundera på att bygga fler där.

This Post:
00
224570.184 in reply to 224570.183
Date: 9/3/2012 10:15:38 AM
Overall Posts Rated:
66
Otroligt intressanta diskussioner att följa. Själv sitter jag i en jobbig situation med tre raka förluster och tankar om att ge upp denna säsongen har redan börjat smyga sig fram. Ska man ta ett "mellanår" och satsa på träning och spara ihop så mycket pengar man kan? Eller ska jag fortsätta försöka hålla mig kvar med de små medel jag har? Jag har trots allt en utav, om inte den bästa, insidespelaren i SBBL men bakom honom är det tyvärr relativt tunnt med stjärnor. Har dock bestämt mig för att ge det en chans till och hoppas på att man kan lyckas knipa någon seger här och var med start imorgon mot IoW.

Angående arenorna vet jag att jag sett en procentuell kalkyl på hur många platser man ska ha utav respektive typ, någon som vet var den finns och har möjlighet att länka? Håller helt och hållet med Manon om att arenan är en utav dem i särklass viktigaste delarna i detta spel.

Last edited by Fastberg10 at 9/3/2012 10:16:27 AM

This Post:
00
224570.185 in reply to 224570.184
Date: 9/3/2012 10:53:04 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Med tanke på hur tuff din konferens är så kan det mycket väl räcka med att sluta nästsist för att sen kunna kvala sig kvar. Mycket tillfälligheter som avgör med så många jämna lag. Finns inga direkta räddningsplankor men samtidigt är ju knappast ditt lag just något sämre än KFUM Skellefteå och Isle Of Wight även om det senare laget väl lär ta sig till slutspel som vanligt

För två säsonger sedan var både NIL och Ardbeg slutspelslag för att åka ner förra säsongen så det visar på hur små marginalerna är. IOW slutade femma den säsongen och är väl inte nämnvärt mycket starkare idag än då men lyckades ändå ta sig till slutspel förra säsongen. Är väl inte otänkbart heller att Glaskulan får slåss för överlevnad. Däremot borde Spånga, GB, Loyk och A-Torp kunna undvika jumboplatsen med de lag de har just nu.

Slutar du sjua så väntar som det ser ut nu Ratu eller ECC och de har ju rätt låga löner i jämförelse med dig så går ju helt klart plocka ner till tvåan trots deras fördel av hemmaplan i så fall.

Jag skulle testat ett tag till innan jag börjat ge upp i alla fall

Men visst är det bra sjukt hur ojämna serierna kan bli? För två säsonger åkte jag ned trots att jag hade 5 segrar fler i grundserien än ECC som petade ner mig. Fick åtminstone 450k som kompensation för ett bra draftval ...

This Post:
00
224570.186 in reply to 224570.184
Date: 9/3/2012 10:57:30 AM
Overall Posts Rated:
7373
Jag har inte supporter längre så kan inte bokmärka spelare... så skriv en rad till mig när du lägger ut Kilmar.. är på jakt efter en tung insidespelare ;)

From: _wella_

This Post:
00
224570.187 in reply to 224570.179
Date: 9/3/2012 12:20:33 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Ja, min drömtrupp skulle se ut något i den här stilen:
Position, spelare A lön, spelare B lön, Spelare C lön
PG: 70k 40k 10k
SG: 70k 40k 10k
SF: 60k 40k 10k
PF: 110k 70k 10k
C: 110k 70k 10k
~420k ~260k ~50k ~730k
58% 36% 7%
Med de fem 10k-spelarna vinner man vilken cupmatch som helst mot III- och bot-lag, de utgör också en ganska hygglig bas mot II-lag. Jag inser att denna formen av budgetupplägg inte vinner särskilt många titlar, då krävs det något åt det här hållet skulle jag tro:
(Inside)
PG: 70k 25k 5k
SG: 70k 25k -
SF: 90k 30k -
PF: 150k 70k 5k
C: 150k 40k -
~530k ~190k ~10k ~730k
73% 26% 1%

Nu går det ju inte att stirra sig blind på lönen, utan det gäller ju att hitta rätt förmågor på rätt plats för rätt taktik också.

From: _wella_

This Post:
00
224570.188 in reply to 224570.179
Date: 9/3/2012 12:32:49 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Har man lite för dåliga backups, jämfört med starters så får starten oftast lite för många minuter på den positionen.

Mitt stora problem är SF-positionen:
Match A
PG Postolski///
SG Tabor/van der Kroef/Charkinas
SF XX/ZZ/YY
PF Antoniou/Fanoureas
C Mourelatos/Renfu

Match B
PG van der Kroef///
SG Tabor/Postolski/Charkinas
SF XX/YY/ZZ
PF Fanoureas/Antoniou
C Mourelatos/Renfu
I denna uppställning skulle nog Mourelatos få för många minuter för att GS ska vara bra. Kanske kan jag köre Renfu som starter mot det svagare motståndet varje vecka.
Kvar av mina spelare är Barazanauskas(PG) som jag då tvingas spela som SF och starter i två matcher... inte bra. Vilka som skulle backa upp honom är väl (Charkinas och Valery), inget man skryter över direkt.
Så visst skulle jag kunna sälja en insidespelare (Fanoureas/Antoniou/Mourelatos) för att finansiera en duglig SF, men jag måste alltså köpa en ersättare inside också. När man får noll och inget för sina spelare så lockar det inte. Har ju försökt sälja dem några gånger utan lycka. Visst hade jag bara pengar så...

Nej, jag har helt enkelt beräknat fel i mitt nuvarnde bygge och måste rätta munnen efter matsäcken. Trist men sant.

Advertisement