BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Kalle Anka cup säsong 20

Kalle Anka cup säsong 20

Set priority
Show messages by
This Post:
11
218655.22 in reply to 218655.19
Date: 6/7/2012 9:13:35 AM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker det är navelskåderi att börja diskutera filosofiska teorier om sannolikhetslära. Det är inte en självklar vetenskap och den bygger på antaganden så det är vad vi får förhålla oss till. Finns det inget som väger för eller mot så anses sannolikheten vara lägre att samma lag drabbas igen. Detta är vad svenska skolan lär ut iaf och sen får man ha vilken åsikt man vill om det.
Självklart finns det inga garantier för att alla drabbas precis lika illa/väl men förutsättningarna är detsamma för alla lag. Finns inget som kan ändra på det och det får ses som rättvist nog.

This Post:
00
218655.23 in reply to 218655.22
Date: 6/7/2012 9:29:32 AM
Overall Posts Rated:
7373
Sannolikhetslära är väl den mest "självklara vetenskap" som finns!?!

Har du en tuff lottning i år så är det större sannolikhet att du får en tuff lottning nästa år, än det är att nån med enkel lottning i år ska få tuff lottning nästa och näst-nästa....

Sug på den :p

From: Jokehim

This Post:
00
218655.24 in reply to 218655.23
Date: 6/7/2012 9:58:29 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Sannolikhetslära är väl den mest "självklara vetenskap" som finns!?!

Har du en tuff lottning i år så är det större sannolikhet att du får en tuff lottning nästa år, än det är att nån med enkel lottning i år ska få tuff lottning nästa och näst-nästa....

Sug på den :p

Får hoppas att alla förstod ironin i påståendet

Sannolikhetslära är sannolikt något som förvirrar folk. Många går på myten om att vissa är född med tur. Finns ingen som lyckats och kommer att lyckas bevisa något sånt utan allt jämnar ut sig i längden. Dock kommer en miljonvinst på Lotto (eller dylikt) räcka för att man aldrig kommer vara nära att förlora pengar på lotto om man spelar för 20:- i veckan ...

Men finns förvånansvärt många som tror att om man haft otur tidigare så kommer man ha det igen. Poker är ett spel där många blundar för sannolikhetsläran och istället föredrar att påstå att pokersiten är riggad, dvs att någon medvetet har gjort oddsen så att de är till fördel för den som driver pokersiten ...

From: Jokehim

This Post:
00
218655.25 in reply to 218655.24
Date: 6/7/2012 10:01:46 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Åter till ämnet så tycker jag inte man ska ha ett belöningssystem för de som slagit ett topplag men att som i Hattrick belöna laget som slår ut bäst rankade laget i landet med att få möta det bästa rankade laget bland kvarvarande lag tycker jag bara är för lamt. Om man åtminstone delat upp lagen efter övre halvan rankingmässigt och nedre halvan rankingmässigt och lottat därefter hade jag tyckt det varit helt ok. Då bestraffar man fortfarande de sämsta lagen genom att de inte kan få väldigt enkelt motstånd men inte så brutalt som i hattrick.

This Post:
00
218655.26 in reply to 218655.24
Date: 6/7/2012 10:31:55 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
199199
På ett sätt är en helt lottbaserad turnering ju extremt rättvis? Alla har samma möjligheter innan lotten är dragen...

Sen är det väldigt svenskt att prata om rättvisa hit eller dit, är det rättvisa förutsättningar i Champions League tex? Eller i NBA för att hålla oss till sporten? Vissa har mer, andra mindre - deal with it :)

Vad gäller pokersiter är jag däremot inte helt säker... Om inte banken vann oftast skulle vi knappast ha så många olika siter.

This Post:
00
218655.27 in reply to 218655.26
Date: 6/7/2012 11:47:26 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
En lottbaserad turnering är mest rättvis. Dock kan lotten ha rätt rejäla negativa effekter för den som påverkas. Ett lag som kan glida till semifinal och spela med reservbetonat lag och lägre stämning kan genom detta kraftigt öka sina chanser att vinna "SM-Guldet" eller klara sig kvar. Tror att min cuplottning förra säsongen kan vara den största enskilda effekten som orsakade min degradering. Pengarna man vinner i cupen är i det närmaste försumbar. Det enda som är stor fördel med cupen är att man kan bygga stämning och förbättra sitt lags styrka med typ 10%.

Känns lite trist att cuplottningen ska kunna ha sån stor inverkan på all sportslig framgång under säsongen. Har dock personligen inget bättre förslag på hur man ska hantera cupen än nuvarande.

Man kan för övrigt också få en rätt gynnsam lottning och på köpet i det närmaste sabba sina resultat i serien. Att jag åkte ner första gången var antagligen till stor del pga att jag satsade för hårt på cupen och därför offra matcher som hade kunnat placera mig ovanför kvalstrecket.

När det gäller pokersiter så vinner de pengar i varje hand (alt. varje turnering) som spelas. Teorin om riggade bord handlar enbart om att siten skulle se till att spelarna snabbare blev panka eller tiltade (får man för många "osannolika" förluster kan man i sin desperation fortsätta spela och sätta in mer och mer pengar på siten) och därmed sitter in nya pengar (och mer pengar) frekvent.

From: Rosen

This Post:
00
218655.29 in reply to 218655.28
Date: 6/7/2012 2:30:44 PM
Overall Posts Rated:
7373
Gladast är väl Mannen som vann trots en lucky fan efter 9 min.

From: _wella_
This Post:
00
218655.31 in reply to 218655.30
Date: 6/7/2012 2:49:26 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
255255
Second Team:
Utopia Vatos
... Kalle Anka...

This Post:
00
218655.32 in reply to 218655.30
Date: 6/7/2012 2:59:03 PM
Skene Outlaws
SBBL
Overall Posts Rated:
102102
Mmm-hm. Jokehim fick rätt, första skalpen för mig mot ett SBBL-lag. Får tacka den turliga apan för att jag kunde ställa över starters i ena ligamatchen. Det har varit en bra säsong för Skene Outlaws hittills, bara svarta resultat i matchlistan. Det kan vara så att det ändras nästa vecka, kalla det gärna en avancerad analys med stöd av sannolikhetslära, murphys lag och lagen om alltings jävlighet.

Edit: inte i cupen iallafall nu när lottningen var klar, botlag hemma = vinst.

Last edited by LA-Foetus at 6/7/2012 3:14:15 PM

Advertisement