BuzzerBeater Forums

BB Sverige > U21 säsong 16

U21 säsong 16

Set priority
Show messages by
From: Jokehim

This Post:
00
181883.24 in reply to 181883.1
Date: 5/30/2011 12:30:31 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Första segern bärgad. Stor förklaring att vi hade samma satsning men även med maximal satsning från Skottland hade de troligen torskat matchen. Nu väntar 2 matcher ytterligare innan kvalet är slut. Viktigt med seger i dessa för att få godkänt i kvalet.

This Post:
00
181883.25 in reply to 181883.1
Date: 6/6/2011 12:58:32 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Förlust mot Norge trots normal inställning mot deras crunch. Kanske hade vi kunnat vinna med crunch men det får jag aldrig svaret på. Återstår match mot Vitryssland där vi har riktigt mycket stämning lagrat så förhoppningsvis kan kvalet sluta i dur.

From: Rosen

This Post:
00
181883.26 in reply to 181883.25
Date: 6/6/2011 3:52:38 PM
Overall Posts Rated:
7373
Avgå!

From: Mannen

This Post:
11
181883.27 in reply to 181883.26
Date: 6/6/2011 4:22:18 PM
Overall Posts Rated:
7575
Possitiva klubben!
Ärligt så tycker jag, hur det än är menat, att det är ganska tråkigt sätt att uttrycka sig. Vi hade problem att hitta en vettig ersättare till Jokehim sist och det lär inte bli lättare om vi hetsar upp oss.
Diskussionen gillar jag och att folk bryr sig, men vi borde försöka höja nivån lite...

/Mannen

This Post:
11
181883.28 in reply to 181883.27
Date: 6/7/2011 4:56:49 AM
Overall Posts Rated:
7373
Det var mest på skämt, och lite inspirerat av Stockholms fotbollsklubbar :D

Men, vi har det lite för mysigt här i det Svenska forumet.

Bortsett från förra säsongen, då det var contract-year, så har vår U-21-coach (sen säsong 8!?!) underpresterat år efter år.

Men eftersom vi har en så mysig community där Jokehim är/varit en av de mest aktiva och populära användarna så inbillar jag mig att ingen vågar kritisera coachandet, eller kandidera mot den sittande coachen.

Helt ärligt. Hur mycket sämre kunde vi ha presterat under alla dessa säsonger?

Vi kan inte ge Joke cred för den nu pågående Vision U-21, så bortse från den. Vad har Joke åstadkommit? Har han presterat på banan? Har han bidragit till talangutvekling?

This Post:
00
181883.29 in reply to 181883.28
Date: 6/7/2011 5:40:55 AM
Pipa Warriors
SBBL
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Det är ju helt fritt fram att ställa upp till val om du känner att sittande kapten inte presterar som du vill. Jokehim sitter ju inte på livstid, utan det finns ju val för att förändra rådande situationer.

This Post:
00
181883.30 in reply to 181883.28
Date: 6/7/2011 8:56:41 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Du får gärna kritisera mig. Jag har aldrig hävdat att jag presterat fantastiska resultat. Jag tycker att vi under min långa period som U21 coach gjort två bra consolidation tournaments baserat på det spelarmaterial vi haft. Förra säsongen nådde vi kvartsfinal vilket måste ses som riktigt bra resultat med tanke på hur övriga lags trupper ser ut och säsong 9 var vi obesegrade i kvalet för att sen åka i åttondelsfinal mot ett lag som satsade mer. Taktisk miss troligen då vi vid bättre taktikval troligen vunnit med lägre satsning och definitivt vunnit med högre satsning. Att satsa mer var inget alternativ dock då jag ville nå längre än bara till kvartsfinal.

I kval till VM har vi varit totalt chanslösa alla säsonger och detta kval är dundertrist som coach då man med vårt material inte ens vid crunch mot TDL lyckas slå de lag man måste ha efter sig för att nå slutkvalet. Tycker jag presterat ungefär som man kan vänta sig i dessa kval trots allt. Det pågående kvalet är troligen det svagaste för min del men samtidigt är årets upplaga väldigt svag och de lag jag förlorat mot har åtminstone bra trupp som vår.

Med gediget arbete kunde jag naturligtvis ha scoutat de bästa spelarna vid tidig ålder och sen haft kontakt med deras manager men jag har hela tiden varit öppen med att jag inte kommer lägga ner den kraften om jag väljs. Vision U21 är ett spännande initiativ men när jag försökte köra igång det även denna säsongen var det svalt men ska oavsett bli spännande se hur mycket bättre spelarmaterial vi får tack vare detta.

Överhuvudtaget har jag varit öppen med att om det kommer en seriös motkandidat så är jag redo att stödja den personen. Tycker själv att jag suttit för länge och har inte något större engagemang för tillfället men tycker jag gör ett rätt ok jobb trots allt. Tror det är få som är redo att göra det omfattande jobbet som krävs för att gå igenom potentiella U21-spelare då man som U21 coach inte har några ytterligare verktyg än alla andra har för att söka spelare. Första säsongerna gick jag manuellt igenom alla lag medan jag under senaste säsongerna haft enorm hjälp av SidiAmins suveräna onlinedatabas. Dessvärre är inte den uppdaterad på över en säsong och utan den blir det onekligen ett mycket större jobb att scouta spelare igen. Jag kommer självklart dela med mig av min Access-databas om någon tar över efter mig om drygt en säsong.

Att jag enbart presterat på contract year har enbart att göra med att consolidation tourney är enda gången det går att prestera med U21. Att jag ständigt underpresterat tycker jag är överdrivet provokativt för övrigt för det är sällsynt med förluster mot lag med sämre spelartrupper än den svenska.

This Post:
00
181883.31 in reply to 181883.30
Date: 6/7/2011 9:44:32 AM
Overall Posts Rated:
7373

Som det varit nu säger du såhär inför valen "Jag kommer ställa upp och fortsätter om det inte dyker upp någon seriös motkandidat" Då visar du ju ändå att du är intresserad av att köra vidare.

Det jag menar är att om stolen vore ledig så kanske det skulle dyka upp lämpliga kandidater som avstår för att inte trampa dig på tårna. Sen tycker jag väl inte att det behövs någon "seriös" motkandidat. Det skulle i mina ögon räcka med vem som helst som spelat det här spelet ett par säsonger.

Möjligt att du blivit avtrubbad efter alla år med dålig respons, men det känns inte som du gör mer än ställer in det "bästa" laget. Och det klarar väl vilken ickenybörjare som helst.

Förhoppningsvis kan vi få in någon som orkar ge lite tips till coacherna som har våra potentiella U-21 spelare. Kanske någon som orkar va på och tjata om GS. Optimalt någon som är på nya användare, och pushar folk med 18-åringar.

Men det skulle räcka med bara lite av det där för att överträffa nuvarande U21-kapten.

Vi har ju dock i Sverige en av BB-communityns mest aktiva användare i Manon. Och det borde vara Jokehims självklare efterträdare.

Oavsett om han vill eller inte.

Manon, axla manteln! Kliv in redan nu och börja samarbeta med Jokehim inför övertagandet av tronen.

De spelare som är 18-19 nu kommer vara dina 21-åringar så småningom. Sätt igång å scouta, pusha, coacha redan nu!

This Post:
00
181883.32 in reply to 181883.31
Date: 6/7/2011 9:55:44 AM
Overall Posts Rated:
7373
Årets säsong gick väl förövrigt snett redan från början. I ett kval där man har 0-1% chans att ta sig vidare, måste ju fokus vara på att höja vår ranking genom att ta så många segrar som möjligt.

I år startar vi med högre satsning på bortaplan mot Spanien. Minns inte nu om det var så att du glömde ställa in laget till den matchen. Medvetet eller ej så var det väl satsningen i den matchen som tog ut kursen för denna katastrofala säsong.

Nu kanske vi slutar på 2 segrar till slut, men det är ju verkligen det absolut minsta man kan begära. Sen är det såklart så att 3 segrar istället hade inneburit ett mycket bra resultat i mina ögon.

Att inte va på Tuna Tigers inför säsongen när han sitter på den absolut viktigaste spelaren är riktigt dåligt. Det visar på ett makalöst ointresse och jag förstår ärligt inte varför du vill vara förbundskapten.

Du har ju kunnandet men verkar helt sakna intresset eller tiden.

Du är en bromskloss för U21-lagets utveckling

This Post:
00
181883.34 in reply to 181883.32
Date: 6/7/2011 10:41:35 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
jag ställde in laget mot Spanien men av något skäl missa jag ändra till TDL. Det har även hänt i klubblaget någon gång men är även där sällsynt. Tror att jag på mina 9 säsonger gjort det misstaget vid två tillfällen inklusive detta och det svider förstås rejält då det är sån onödig groda.

Att jag skulle göra något annat än att inte försöka ta så många segrar som möjligt är bara ett poänglöst bottennapp. Självklart har jag gjort vad jag kan för att försöka vinna så många matcher som möjligt. Det har varit tre matcher som vi haft chans vinna. Första mot Azerbadjan tror jag att vi hade förlorat även om vi kört crunch med facit i hand. Trodde på förhand att vi vid lika stämning hade en hygglig seger men uppenbart att vi mötte ett alldeles för starkt motstånd. mot Skottland vann vi med TDL så där gjorde vi det man kan begära från laget. Mot Norge hade vi mycket väl kunnat vinna. De satsade mer än oss eftersom man rimligen slår Skottland även med sabbad stämning. Med crunch och rätt taktik så hade vi haft skaplig chans vinna matchen. Möjligt att jag skulle matchat Almhall istället för Duvén från start när han bara hade en nivå lägre form men samtidigt är de numer rätt lika skillsmässigt eftersom Almhall är cappad. Almhall hade kanske vunnit matchen åt oss med crunch men inte med normal stämning.

Vinner vi mot Vitryssland i sista omgången så får vi 2 segrar vilket får ses i mitt tycke som mer än väl godkänt. Nu är det dock uppenbar risk att vi förlorar då de har ett gäng spelare runt 30-35k i lön och vår enda spelare i den klassen är Jerry Almhall som får chansen igen i sista omgången från start.

Tycker inte jag kan få godkänt från detta kval och VM-kvalen är som sagt alltid extremt oinspirerande då de bästa lagen har dubbelt så bra spelare som svenska laget även lär ha när Vision U21 spelarna är redo. Även om detta är en av de sämsta årkullarna vi haft under mina 9 säsonger så borde vi slagit Norge för godkänt.

Jag har alltid varit tydlig med att jag inte regelbundet kommer tjata på managers hur de ska träna eller att de måste fixa till game shape på spelarna.

Jag har personligen oerhört svårt se att jag sitter ivägen för annan kandidat. Om man inte ens vågar kandidera och skriva ett kort speech så tror jag inte man har drivkraften att scouta spelare och ta ut ett lag. Det svåra som U21 coach är att scouta spelare och motstånd. Man måste gå igenom alla lags spelare eller ha tur att ha en databas som SidiAmins men det räcker inte med enbart detta då man rimligen bör notera spelares skills så att det inte enbart blir de med högst lön som får chansen i U21 för de är i regel rätt dåligt balanserade. Tycker du kraftigt underskattar det minimijobb som faktiskt krävs. En nystartad manager kan knappast göra jobbet bättre än mig trots mitt dåliga engagemang. Jag ser gärna en motkandidat till nästa val och jag lämnar gärna över ansvaret om motkandidaten verkar lovande och för egen del krävs det otroligt lite för detta. I princip enbart ett valtal och ett tecken på aktivitet från egna laget vilket man t.ex. kan mäta i utveckling av spelare och kvalitet på spelarinköp.

För övrigt undrar jag varför du inte själv kandiderar istället för att föreslå någon annan för jobbet? Speciellt som du är väldigt aktiv i forumet och har massvis med kunnande om hur BB funkar.

Advertisement