Charles Barkley. "sir Charles" er en av mine favorittspillere og definitivt en av de beste PFs noensinne.
At han skulle få den karrieren som han fikk var det ikke så mange som trodde, selv om han gjorde det bra i college basket så er ikke 14.8 poeng, 9.6 rebounds, 1.6 assists and 1.7 blocks per kamp over tre år på noen måte spektakulært.
Dessuten var det spørsmål angående hans størrelse, i College hadde han spillt Center til tross for at han var liten. Barkley var ofte listet som 6´6 men egentlig var han bare 6´4. (Til sammenligning er f.eks kobe Bryant 6´6)
I tillegg slet han med vekten og veide tidvis helt oppe i 136 kg! Eller som en av universetsspeiderne uttalte etter å ha sett Barkley i en high schoolkamp:
"a fat guy... who can play like the wind."
Charles ble draftet som nr 5 i den fantastiske 1984 draften av Philadelphia 76ers (hvor Julius Erving, Moses Malone and Maurice Cheeks holdt hus).
I rookie sesongen gjorde han 14.0 points og 8.6 rebounds, ikke samme umiddelbare suksessen som Jordan som kom i samme draften, men Barkley lærte noe meget viktig denne sesongen.
Den rutinerte legenden Moses Malone lærte ham nemlig hvordan han skulle holde vekten nede og være i topp fysisk kondisjon til kampene, effekten så man allerede neste sesong da Barkleys tall hoppet opp til 20.0 poeng og 12.8 rebounds per kamp.
Herfra og ut bygger han en karriere som gjør at han går fra tilnavnet "The Round Mound of Rebound" som han fikk i college til det langt mer velklingende "Sir Charles".
Barkley var bent frem ustoppelig, et absolutt mareritt å guarde for andre PFs ettersom han var et unikum hva gjelder distrubusjon av ferdigheter. Charles kunne gjøre alt. Han kunne røske ned en defensiv rebound, fyke coast to coast med ballen og dunke den inn på andre siden. Eller sette en treer.
Til tross for høy vekt så hadde han forbløffende god spenst, med den tette kroppsbygningen, store styrken og aggressive spillestilen så var han mer enn match for sine større motspillere også under kurven. Faktisk er Barkley den minste spilleren noensinne som har ledet NBA i rebounds over en sesong. i tillegg var han mye raskere enn de andre PFene.
Forbløffende nok var han også en god blokker, til tross for at spillerene han normal møtte var mye høyere enn ham.
Det var rett og slett fascinerende å se Barkley spille, det er ikke uten grunn at Bill Walton en gang uttalte:
"..Barkley is like Magic [Johnson] and Larry [Bird] in that they don't really play a position. He plays everything; he plays basketball. There is nobody who does what Barkley does. He's a dominant rebounder, a dominant defensive player, a three-point shooter, a dribbler, a playmaker."
Det er derfor at da Barkley endelig la basketskoene på hylla, var han en av kun fire spillere som hadde oppnådd over 20.000 poeng, 10.000 rebounds og 4000 assist over karrieren.
I tillegg kan jeg nevne at Barkley har det høyeste snittet av steals per kamp for PF posisjonen og er nr. 90 på listen over spillere med flest blokkede skudd gjennom tidene.
Nå kunne jeg listet klubber og poengsnitt sesong for sesong, men det blir etter mitt skjønn kjedelig. Ved interesse for dette er det enkelt å sjekke opp.
Det holder å nevne at han har fått seg MVP for et år, og antagelig blitt snytt for ytterligere en.
Det han ikke har fått er et mesterskap, selv om han kom fryktelig nært i 1993. Det var det året han ble MVP etter å ha satt 25.6 poeng, 12.2 rebounds og 5.1 assist og ledet Suns til 62-20, beste i NBA det året.
Etter seks kamper i finalen endte det med tap for Bulls. Over de seks kampene hevet Barkley snittet sitt til 27.3 poeng, 13 rebounds og 5.5 assist uten at det hjalp.
En annen ting jeg ikke har nevnt er at Barkley var kontroversiell. Flere ganger fikk han bøter og var innblandet i diverse uheldige situasjoner.