Varför skulle inte seedning fungera?
Av samma anledning som det inte fungerar i verkligheten, det blir tråkiga matcher som inte tillför något för någon. Alla lagen som är med i cupen spelar redan i samma seriesystem, att seeda cupen cupen skullle ge en mängd tråkiga matcher utan att man behövde bry sig ett dugg, noll spänning, inga val eller beslut att fatta, visserligen lika för alla toplag som får ett extra tillskott i kassan mot alla lägre rankade lag vilket säkerställer att det blir extra svårt att avancera i det befintliga seriesystemet.
Vad har BBs (fiktiva) publiktillströmning med den att göra öht?
Den fiktiva publiktillströmningen har inget med saken att göra, men matcherna blir totalt ointressanta med seedning och precis som publiken sviker i verkligheten kommer spelarna i BB (du och jag) skita i de seedade matcherna.
Så vitt jag förstår är det precis samma lag som kommer att spela turneringen oberoende av seedning, men jag kanske missar något?
Skillnaden är väl att de sämre rankade lagen är garanterade att endast få en match i cupen. Till skilnad mot idag där de med tur och skicklighet kan få sig ett spännande äventyr.
Sen säger du att det möjligen skulle funka i fotboll, men inte i basket eftersom det är så olika, ändå tar du FA-cupen som det enda jämföbara.
Jag säger som sagt att seedning skulle inte funka i ett cupspel med lag som redan spelar i samma seriesystem! Det var min huvudpoäng, sedan kan jag medge att ju färre avslut och ju mer slump det blir i matcherna ju bättre skulle seedningen fungera. Om det finns tärningsslagning som spel, skulle jag kunna tänka mig att en seedad cup skulle fungera utmärkt (även för lag som normalt spelar i samma seriesystem.
Nästa poäng var att: det enda cupsystem som jag känner till (medräknat alla sporter) där lag från samma seriesystem spelar i ett cupsystem är FA-cupen och där lottas matcherna. Helt enkelt för att cupspelet skulle vara helt ointressant annars.
Nog för att det är engelsk fotboll, men räknas inte den som fotboll den också?
Läs ovan, men kom gärna med ett exempel inom basket där lag från samma seriesystem spelar mot varandra i ett cupsystem.
För övrigt tillämpas seedning i stort sett i alla sporter och tillfällen, t.ex. NBA-slutspel, Franska öppna, Champions league och 100 m löpning i OS. Listan kan göras extremt lång.l, så att det inte skulle vara tillämpbart i just BB verkar lite märkligt resonerat.
Ledsen, men du jämför olika saker. De tävlingar du pratar om gäller inte lag från samma seriespel. Tävlingarna du pratar om förutsätter att man på något sätt kvalificerat sig för att komma dit och är i BB närmast jämförbara med tex BBB eller landslagsspel och där kan jag hålla med, att precis som i de jämförbara tävlingarna du nämner, skulle seedning fungera utmärkt.
För att hitta jämförbara tävlingar måste du titta på cupspel med lag som redan spelar i samma seriesystem. Jag gissar att du inte kommer hitta det i basket, eftersom det som sagt är lite för lite slump i sporter med så många avslut.