U21 kauden 12 puussa on jo hetki kiistelty miten paras pelaaja määritellään ja siitä on sivuttu pelaajanvalintaprosessia.
Oma käyttämäni kaavan periaatteita on alla.
1) Lähtökohtaisesti itse pelaajavalinnassa kartoitan kyseiselle pelaajapaikalle kaikki, joilla ajattelen olevan mahdollisuuksia ja jotka tiedän. Tämä tapahtuu yleensä kauden vaihteessa koska silloin ei tule peli-into ongelmia tai niillä ei ole väliä kun into resetoidaan.
2) Vertailen kyseisiä pelaajia toisiinsa taitojensa avulla, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Katson niin yksittäisiä taitoja kuin tiettyjen taitojen summaa.
3) Olen yhtetydessä manageriin jos mies ei ole entuudestaan ollut NT ja kyselen mitä aikoo tehdä pelaajan kanssa tai jollei jo aikaisemmin ole ollut yhteydessä suunitelmineen.
4) Valitsen joukkueeseen "yleispelaajat" ja eri taktiikoihin sopivat pelaajat, jotta tarvittaessa voin käyttää mitä taktiikkaa haluan.
5) Pienenä osana valintaa on miehen kehittymismahdollisuus vs jo nykyisyydessään olevat taidot. Pystyy karkeasti laskemaan, että onko tämä toinen vielä kauden verran parempi vaikka ei kehity kuin tämä toinen, kun tietää mitä taitoja pelaajan tarvitsee nostaa.
6) Ulospäin julkaistaan tiedossa olevien pelaajien perusteella tehty tavoitetaidot, joilla mahdollisuus on päästä joukkueeseen, kuitenkin niin että jokainen pelaajan tapaus käsitellään yksittäisenä tapauksena.
7) Seuraan joka viikko jo NT:ssä olevia pelaajia ja toivon managereiden olevan yhteydessä minuun niiden rajalla olevien kehitymisien kanssa. Näin ei kyllä usein käy vaan täytyy kysellä ajoittan aina missä mennään, kun huomaa/tietää että pelaaja ei enää kehity ja toinen kehittyy.
Mahtoikohan tuosta menettelykaavasta jäädä jotain pois... no tuon on itsellä ollut järjestelmä jo kolmen kauden ajan ja pelaajadataa on tallessa eri kausilta paljon, koska tuon yleiskatroituksen teen joka kauden vaihteessa.
Sitten voidaankin alkaa kiistelemään siitä että onko tuossa minun valintaprosessitavassani jotain outoa tai sellaista mitä joku muu manageri tekisi toisin. Varmasti yksityiskohtaisia eroja on paljon mutta en usko kokonaisuudessaan kenenkään prosessin paljon eroavan tuosta.
No kommentia, kysymyksiä ja kritiikkiä sekä omia näkemyksiä miten homma tulisi hoittaa odottelen meilenkiinnolla.
-zafman