BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 21

Säsong 21

Set priority
Show messages by
From: Jokehim
This Post:
00
224570.349 in reply to 224570.348
Date: 9/29/2012 6:28:28 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Viktig seger och kvar på andraplatsen i konferensen. 3 segrar ner till femteplats och slutspelsplats börjar känna tänkbart och kvalet är rätt långt borta. Dock svänger det fort och förra säsongen i SBBL trodde jag vid mötena mot andra konferensen att jag definitivt skulle klara mig kvar.

Ligger väldigt högt i lön för tillfället och planen är väl att bli kvar på denna nivån så länge man är kvar i cupen. Får se vad jag gör när cupäventyret är över.

This Post:
00
224570.350 in reply to 224570.345
Date: 9/29/2012 8:15:15 PM
Overall Posts Rated:
22
"borde ha vunnit" känns som ett ganska starkt uttalande på basis av betygen..

This Post:
00
224570.351 in reply to 224570.350
Date: 9/30/2012 12:31:55 AM
Overall Posts Rated:
8080
"borde ha vunnit" känns som ett ganska starkt uttalande på basis av betygen..

Visst är det jämna betyg, men med vald taktik så tycker jag nog det är ganska klart att dom *borde* ha vunnit. Nu är det ju lyckligtvis så att den som har betygsövertaget inte alltid vinner framförallt med så pass jämna betyg som ni hade. Däremot är det sällan så att det något sämre laget vinner så stort som du gjorde, men även det händer.

I det här fallet så var det bra för både dig och mig. :-)

From: Arvydas

This Post:
00
224570.353 in reply to 224570.352
Date: 9/30/2012 5:18:27 AM
Overall Posts Rated:
22
Intressant och sofistikerad analys!

Last edited by Arvydas at 9/30/2012 5:18:46 AM

This Post:
00
224570.354 in reply to 224570.327
Date: 10/2/2012 8:59:50 AM
Overall Posts Rated:
3737
Det är det som är problemet, jag kanske var en eldsjäl, men elden har falnat. Det borde rimligtvis fyllas på med nya, men det verkar inte så. När jag började tror jag det var mer drag i III. Jag ska som sagt inte klaga egentligen, men jag noterar bara hur det är, inget annat.

This Post:
00
224570.355 in reply to 224570.354
Date: 10/2/2012 9:47:05 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Säsong 9 var det 62 inlägg men det var den enda med över 20 inlägg i vårt III.1 forum. Var nog mest att allt var väldigt nytt än att det var sån aktivitet i forumet.

Däremot var det en extremt tuff serie vi hade. Både du, jag och Wella fick ju vänta i ett antal säsonger på uppflyttning då Stockholm Sharks och Eksjö tog sig upp före oss. Fanns ju även Pyrotekniska som var rätt starka utöver våra fem lag som ju fortfarande lever med två lag i SBBL, två lag i toppen av division II och ett lag som varit nära ta sig till SBBL men som har haft en usel säsong denna säsong. Även Gnuville håller till i tvåan från de klassiska årgångarna. Är nog rätt unik division III serie för svenska BB.

Men är som sagt trist att det är så dålig återväxt. Väldigt lite lag i trean och inte många lag som etablerat sig i tvåan på sistone, eller är väl kanske mest att det är få lag i tvåan som gjort sig hörda i serieforum.

This Post:
00
224570.356 in reply to 224570.355
Date: 10/2/2012 10:01:13 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
202202
Det är trist för landslagen men det är ju inte hela världen om det är dålig återväxt egentligen i ett land där basketen är så liten sport som Sverige. Däremot att det globalt sett tappas användare trots att basketen är mera "het" än typ efter Barcelona ´92 är en varningsklocka som heter duga.
Enda förklaringen jag kan se är att det är såpass lite utveckling i matchmotorn/grafik/funktioner. Kanske ville utvecklarna bara ha en stabil användarbas, eller så har de andra jobb på sidan av vilket såklart är fullt möjligt trots supporterpengarna.

This Post:
00
224570.357 in reply to 224570.356
Date: 10/2/2012 11:16:11 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Förklaringen är nog främst att de inte har tillräckligt med tid för att göra allt man vill göra. Tror inte man är nöjd med den användarbas man redan har.

Jag själv däremot är tveksam till om man verkligen behöver lägga stor prioritet på att förbättra matchmotorn. Gör man matchmotorn mer avancerad så behöver inte detta vara något som förbättrar spelet. Jag har haft ett lag i Sokker.org lika länge som i BB men ett hinder som fått mig att inte engagera mig mer i Sokker är att det är mer avancerat än BB är. Man förutsätts sätta ut spelare på plan och bedöma hur de löper osv och dessutom har man lagt in skillnad i träningseffektivitet hos spelare utan att det är en parameter som är känd redan från början utan det får man ägna tid åt att analysera själv (eller via hjälpprogram). Jag skulle nog ledsna på BB om det blev mycket mer avancerat än det är just nu.

Däremot behöver man framför allt förbättra tiden från match är slut till man får matchrapport och förbättra precisionen i när träningsrapporterna kommer (har varit i tid senaste månaderna så kanske är problemet redan löst). Man behöver också hitta andra applikationer som gör det mer spännande att spendera tid på BB. Jag behöver inte mer än det som redan finns men det finns säkert vägar som gör att man kan göra det mer "trivsamt" på BB. Kan t.ex. vara mer användarvänligt forum, en smidigare transfermarknad som gör det behagligare söka efter nya spelare. Exakt hur man gör detta är inget jag har ett svar på men i t.ex. Hattrick så kan man få ett mail till sin vanliga mail när det är deadline på en spelare man markerat att man vill ha mailutskick för.

Annan väg att förbättra kan vara att faktiskt göra transfern mer likt den man hade för runt 10 säsonger sedan. Tycker det är alldeles för små skillnader i pris mellan en 20k spelare och en 60k spelare. Tycker ekonomin just nu fungerar mycket sämre än den gjorde tidigare och detta kan vara skäl till att folk slutar. Hur kul är det egentligen att ha betalat stora pengar för en spelare för att pga deflation i ekonomin få tillbaks väldigt lite pengar. Detta har varit fallet länge i BB.

Tror som sagt inte att matchmotorn är den som är viktigaste att utveckla. Vad som är helt klart däremot är att inte mycket har hänt senaste 10 säsongerna och då är det klart att de som spelat mer än 10 säsonger kan ledsna av detta skälet även om nyheter egentligen inte skulle förbättra spelet ...

This Post:
00
224570.358 in reply to 224570.357
Date: 10/2/2012 11:19:54 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Blev långt värre inlägg så summerar det.

* Tror inte matchmotorn behöver förbättras och framför allt inte bli mer komplicerad och avancerad

* Tycker det är väldigt viktigt att matchrapporterna och andra sega element på siten förbättras

* Tycker ekonomisystemet är klart sämre än det var för 10 säsonger sedan. Vill sen en tillbakagång till en transfer där träning av spelare belönas och bättre spelare faktiskt kostar mer pengar och inte lönen i sig är det intressantaste att anpassa sig efter.

* Tror förbättrat forum, menysystem osv skulle ge ett tillskott av användare.

This Post:
00
224570.359 in reply to 224570.358
Date: 10/2/2012 12:06:37 PM
Overall Posts Rated:
8080
Blev långt värre inlägg så summerar det.

Tack, då slapp jag klippa själv när jag kommenterar. ;)

* Tror inte matchmotorn behöver förbättras och framför allt inte bli mer komplicerad och avancerad

* Tycker det är väldigt viktigt att matchrapporterna och andra sega element på siten förbättras

* Tycker ekonomisystemet är klart sämre än det var för 10 säsonger sedan. Vill sen en tillbakagång till en transfer där träning av spelare belönas och bättre spelare faktiskt kostar mer pengar och inte lönen i sig är det intressantaste att anpassa sig efter.

* Tror förbättrat forum, menysystem osv skulle ge ett tillskott av användare.

Jag håller med fullt ut (vad fan händer?). Möjligen kan jag tycka att forumet fungerar tillräckligt väl.

Däremot fungerar lagsidan med "bloggen" ganska uselt. Jag tror att en *stor* del av HTs tidigare framgång var att dom gjorde det enkelt att skapa ett lag med personlig image. Genom att utgå från serietabellen och därifrån göra det enkelt att se vad som hände hos konkurrenterna och sedan på lagsidan ha enkel åtkomst till PM och gästbok, så fick man snabbt en ,er personlig anknytning till spelet. Jag tycker den delen saknas nästan helt i BB.

Advertisement