Ons "oude" scouting team, had voornamelijk als taak manager uit te leggen hoe ze een speler het beste kunnen trainen naar een bepaalde positie in het NT.
Dus scouting team is een verkeerde naam. Het lijkt mij het beste om een BC te hebben die zich bezig houd met de 15 á 20 spelers die direct in aanmerking komen voor het NT. Daaronder een team van managers, die managers begeleidt om spelers naar NT of U21 te trainen.
Qua bewezen bedoel ik vooral op het gebied van prestaties. Het klinkt wel leuk om te zeggen we discussieren op het forum en dan maken we democratisch een beslissing wat het NT gaat spelen, maar dat werkt zo niet in de praktijk. De BC heeft toegang tot alle spelers, ziet de updates, dat is voor een ander veel lastiger te zien. Wel vind ik dat het nuttig is om met elkaar te sparren en van gedachten te wisselen. Soms weet een andere manager bijvoorbeeld iets over de manager van een ander land wat de BC niet weet. Soms komt het ook voor dat op zondagavond je nog een mail krijgt van een andere BC en dan moet je op de korte termijn iets beslissen.
Ik was als BC in mijn eerste termijn te onervaren. Ik weet nog een felle discussie met Arsjitekt over een oefenwedstrijd waarin ik de talenten die in de toekomst het moesten gaan doen een wedstrijd liet spelen. Achteraf vond ik dat hij gelijk had, want er waren er gewoon teveel die het NT niet gingen halen. Dat is het allermoeilijkste in mijn ogen aan BC van het NT te zijn. Je moet echt goed kunnen inschatten wie het kan gaan halen en niet te bang zijn om op een gegeven moment een 23 of 24 jarige speler die teveel achter ligt op te geven. Zelfde geldt voor een manager die maar niet op de minuten wil letten, na 2 mailtjes en geen of nauwelijks verandering is het beter om gewoon er mee te kappen.
Als onervaren manager had ik niet goed genoeg door wat voor type speler je op het aller hoogste niveau nodig hebt. Simpel voorbeeld, een speler met OD van 14 is voor de guard positie in het NT echt te laag. Voordat ik in de DBA speelde dacht ik, nou misschien kan het wel.
De tijd die je eraan kwijt bent, valt wel redelijk mee. Vooral in het off seizoen ben je veel tijd kwijt. Maar als het lekker loopt de opvolgers klaar gestoomd worden en je de harde keuzes moet maken om veteranen weg te sturen, omdat de jonkies inmiddels gelijkwaardig zijn dan heb je niet eens door dat het tijd kost.
Als je zit in de situatie zoals het NT nu. Een krappe selectie, een paar toppers die je eigenlijk ongeacht vorm wel moet opstellen en ook volgend seizoen zie je nog niet waar het vandaan moet komen, en je komt uit een luxere situatie, dan is het volgens mij enkel natuurlijk om als BC te stoppen en een volgende BC de kans te geven om een nieuwe start te maken met Oranje. En als je dan ook nog weet dat in de categorie 23 tot 26 jaar spelers eraan komen die het NT echt kunnen gaan versterken dan heeft de nieuwe BC weer een mooie opgaande lijn te verwachten.
Geloof dat ik zo alle vragen op mijn vorige post beantwoord zijn.
Only in the dark, we succeed!