We zijn alweer 5 wedstrijden diep in het seizoen, hoog tijd voor een update. De uitslagen:
Armenië (#80): 78 - 110 W
Engeland (#21): 82 - 102 L
Kazachstan (#68): 64 - 107 W
Ierland (#63): 121 - 106 W
Peru (#37): 86 - 106 W
We staan momenteel dus 4-1 met een doelsaldo van +90, goed voor een 23ste plek. Niet een ideaal uitgangspunt, we hebben nog een lastige pot tegen Estland te gaan die we echt moeten winnen om een beetje een redelijke positie te krijgen voor het knockout toernooi. We zijn niet de enige die balen van een verliespot; ook sterke landen als Italie, Griekenland, Bosnië, Servië, Slovenië, Turkije en Engeland (waar wij van verloren) hebben een verlies moeten incasseren (waarbij alleen de laatste 2 een lager doelsaldo hebben dan wij). Gelukkig spelen we thuis tegen Estland, dus ik heb goede hoop dat we nog gaan stijgen om in ieder geval in de eerste ronde thuis te mogen spelen.
De pot tegen Armenië was weinig op aan te merken, belangrijkste is dat we niet verrast zijn wanneer de vormen en ENT nog dicht bij elkaar liggen want ze speelden met gelijke inzet. Enige minpunt is dat ze in het 4de kwart 9 punten inliepen, wat zonde is voor het doelsaldo. Wellicht dat ik de rotatie hier beter op moet instellen, maar het zou toch niet zo'n groot verschil moeten zijn met de andere kwarten.
De pot tegen Engeland was sowieso al een lastige, de sterkste tegensteander van het schema in een uitwedstrijd, en nou zaten de vormen ook nog tegen vroeg in het seizoen waar de Engelsen snel in vorm waren. Ik vond het daarom niet de moeite waard om ENT te gebruiken, en opteerde voor een GDP met zone om in die situatie nog een goede kans te maken. De GDP was echter mis en de Engelsen speelden met meer inzet, waardoor we kansloos waren en ons doelsaldo een deuk opliep. We konden 3 kwarten goed meekomen, maar in het 4de maakten ze het verschil. Opvallend waren de vele TO's (19) ondanks een goede offensive flow (11-) en geen bijzondere PD van de Engelsen (13+), wellicht een wat groter effect van de nerf van inside aanvallen (meer TO's was daar een onderdeel van).
We konden Kazachstan, wat een sterkere ploeg is dan je zou verwachten, volledig op het verkeerde been zetten met onze Princeton aanval. Hoewel die niet helemaal liep zoals verwacht, omdat starter Rooms weinig schoten nam waar zijn backup vd Westen dat juist wel deed (mede door meer minuten wegens fouten bij Rooms en de blowout), en daarmee voor het eerst topscoorder was als 25-jarig talent van The Smarties.
We lieten Ierland ons niet verrassen ondanks hun grotere inzet. Onze aanval liep gesmeerd (van de 53 FGs waren er 43 geassisteerd), maar we konden hun helaas niet tot een heel laag puntentotaal houden, ondanks dat hun sterspeler al na 12 minuten geblesseerd uitviel.
Ook Peru, wat qua WR boven ons staat (wat wel vertekend is doordat ze in een zwak continent spelen), wist ons niet te verrassen en mistte de GDP waardoor we vrij comfortabel naar de overwinning konden spelen, ondanks ook hier weer grotere inzet tegen. Ik vond hun LI aanval wel onverwacht gezien hun guards de sterkere spelers zijn en die waren ook nog beter in vorm, en had daarom ook een sterke PD neergezet (17). Hun beste guard raakte echter na 32 seconde geblesseerd, dus hier dan ook weer een meevaller.
Al met al denk ik dat we tot zover redelijk naar vermogen hebben gepresteerd, met wat mee- en tegenvallers. Alleen de timing daarvan was wat ongelukkig, want we hadden het juist tegen Engeland nodig om ongeschonden de knockout in te gaan. We gaan er uiteraard gewoon weer voor!
Last edited by Jeründerbar at 10/29/2024 6:39:55 AM