Av samma anledning som det inte fungerar i verkligheten, det blir tråkiga matcher som inte tillför något för någon. Alla lagen som är med i cupen spelar redan i samma seriesystem, att seeda cupen cupen skullle ge en mängd tråkiga matcher utan att man behövde bry sig ett dugg, noll spänning, inga val eller beslut att fatta, visserligen lika för alla toplag som får ett extra tillskott i kassan mot alla lägre rankade lag vilket säkerställer att det blir extra svårt att avancera i det befintliga seriesystemet.
Jag förstår inte alls. Det kommer ju att vara precis samma lag som spelar. det är möjligt att topplagen möts något senare i turneringen när tuneringen är hetare, men det gör ju knappast publikupplevelsen mindre. snarare precis tvärtom om man kollar på statistik. ett bra exempel på det är NHL-finalen som spelas nu, där två relativt ointressanta lag (Kings och NJ) möts. Publiksiffrorna har sällan varit så usla (ca tre gånger fler såg reprisen av Big Bang Theory än den första finalmatchen t.ex.)
Den fiktiva publiktillströmningen har inget med saken att göra, men matcherna blir totalt ointressanta med seedning och precis som publiken sviker i verkligheten kommer spelarna i BB (du och jag) skita i de seedade matcherna.
Kan du ge ett exempel på att ditt resonamng stämmer? Givetvis är det relativt få som går på en match mellan t.ex. två division 6-lag, men att det skulle bli färre bara för att seedning införs finns det mig veterligen inget som bevisar eller ens tyder på. som jag sa är det snarare precis tvärtom, ser du till att inte dom bra lagen slår ut varandra redan tidigt i en turnering, när ändå i stort sett ingen bryr sig, genom att möta varandra, så blir slutet av turneringen urvattnad och tråkig.
Skillnaden är väl att de sämre rankade lagen är garanterade att endast få en match i cupen. Till skilnad mot idag där de med tur och skicklighet kan få sig ett spännande äventyr.
Precis, vilket innebär att något fler topplag går vidare och därmed ökar intresset snrare än minskar. Du talar emot dig själv.
Jag säger som sagt att seedning skulle inte funka i ett cupspel med lag som redan spelar i samma seriesystem! Det var min huvudpoäng, sedan kan jag medge att ju färre avslut och ju mer slump det blir i matcherna ju bättre skulle seedningen fungera. Om det finns tärningsslagning som spel, skulle jag kunna tänka mig att en seedad cup skulle fungera utmärkt (även för lag som normalt spelar i samma seriesystem.
Tennis är ett utomordentligt exempel på där seedning fungerar utmärkt utan att det spelats ett seriespel innan. Vem vill se Federer slå Nadal i första rundan? Den matchen vill du se som semifinal eller final!
Ledsen, men du jämför olika saker. De tävlingar du pratar om gäller inte lag från samma seriespel. Tävlingarna du pratar om förutsätter att man på något sätt kvalificerat sig för att komma dit och är i BB närmast jämförbara med tex BBB eller landslagsspel och där kan jag hålla med, att precis som i de jämförbara tävlingarna du nämner, skulle seedning fungera utmärkt.
Riktigt var den relevanta skillnaden ligger där tycker jag är svårt att förstå.
I exemplet tennis skaffar du dig seedning genom att samla poäng genom deltagande i olika turneringar (och alla har, beroende på sin seedning tillgång till samma tävlingar, eller "seriesytem", dvs ATP). I t.ex. Champions league skaffar du dig seedning genom poäng som dels ges från deltagande i olika seriesystem, men även från tidigare deltagande i Champions league, medan i t.ex. elitserieslutspelet så skaffar du seedningen genom resultaten under årets seriesystem. Till fotbolls-VM använder man t.o.m. resultat i träningsmatcher vid seedingen så vitt jag vet (bara det att dom har väldigt låg vikt). Dvs, seedning används framgångsrikt obereoende av om det är lag som spelar i samma seriesystem eller inte, eller hur mycket vikt turen har.
Hade seedning visat sig varit dåligt ur ett publikperspektiv, som du försöker göra gällande, så
Last edited by chespirito at 6/8/2012 4:52:12 AM