De preview is er niet meer van gekomen, en de tussentijdse verslagen van het EK van dit seizoen ook niet meer. Na een teleurstellend verlies is het altijd extra zwaar om een verslag te schrijven, dan schiet het er dus nog vaker bij in helaas. Helemaal als we 5x verliezen zoals dit EK, wat wel echt een dieptepunt is, helemaal omdat we nog maar 3 seizoenen geleden bij de laatste 8 op het WK zaten.
Ik betreur het dat de ontwikkeling van de nieuwe talenten, vooral bij de guards, niet is afgerond naar volle potentie. Een aantal door verkoop en geen verdere training, anderen door prioriteiten bij de club. Het valt ongelukkig samen, wat we als relatief klein land niet kunnen hebben. Dan zie je dat je wordt ingehaald door andere landen van gelijke grootte (zoals Slovenië en Bulgarije), en de marge met de iets kleinere landen zo klein is dat je bij een tegenslag (GDP of inzet) eerder de klos bent. Tel daarbij op dat onze achterblijvende guards samenvallen met de opkomst van outside tactieken en je hebt alle ingrediënten voor een uitermate teleurstellend seizoen als deze.
Er zijn ook wel wat lichtpuntjes geweest. Zo waren er de mooie wedstrijden van nieuwe talenten, zoals Paul van den Ouden
(49562412) tegen Duitsland
(73372), Lance Heijs
(49264475) tegen Armenië
(72507) en Melchior Zwijnen
(49563207) tegen Slovenië
(73307). Ook deze spelers hebben nog wat groei te gaan om echte sterspelers te worden, maar de basis ligt er.
Ook heeft Roodenburg verder getimmerd aan zijn legacy, met inmiddels 148 interlands staat hij 5de, met slechts 7 wedstrijden achter de nr 2. Met de goede zorg van Tesse is dat zeker geen onmogelijke taak. Daarnaast is hij gestegen naar plek 4 bij rebounds, en is hij zelfs de top 10 van assists binnengedrongen, wat tegenwoordig typisch blijkt voor onze bigs (laatste 3 seizoen stonden er alleen maar bigs in de top 3 assists).
Over passing bigs gesproken, Maxim Benne heeft een top 10 prestatie voor assists in een wedstrijd geleverd tegen Duitsland
(73372) met 13 stuks. Het was sowieso al een kwestie van tijd (en speelvorm) wanneer er passing records gingen sneuvelen door mannen zoals Benne, maar met de update van de Game Engine met de hogere effectiviteit was het een gegeven.
Is er dan licht aan het eind van de tunnel? Nou, in ieder geval is het geen schijnwerper. Versterking bij de guards is nog minimaal 2 seizoenen weg (en dan zijn ze nog niet op hun hoogtepunt), en tegen die tijd zitten we waarschijnlijk weer krap bij de bigs. Ik zie dus nog geen gouden generatie in de toekomst, dus zal ik mijn uiterste best moeten blijven doen om het maximale eruit te halen.
Last edited by Jeründerbar at 2/17/2024 3:58:03 PM