Har aldrig påstått att alla haft samma tur. Samtliga lag har precis samma förutsättningar och det jämnar ut sig i längden.
Det är just det det inte gör. Det behöver inte ens göra det. Däremot är det en väldigt vanlig villfarelse att det jämnar ut sig i längden (en villfarelse som troligtvis kommer från Jantelagen där ingen skall få ha det bättre än någon annan; alltså måste tur jämna ut sig).
Antag att du och jag spelar tärning. Målet är a först nå till 10 poäng. I första omgången ("säsongen") slår du 6 och jag 1. Du hade med andra ord mer tur en mig första omgången. Grattis! Men enligt ditt resonemang så spelar det ingen roll, eftersom slumpen jämnar ut sig i längden, men så är ju uppenbarligen inte fallet.
Personligen tycker jag nuvarande version av cupen är så rättvis det bara kan bli. Alla lag har en lapp i hatten och sen får ödet avgöra!
Påståendet faller på eget grepp. Om du anser att slumpen är rättvisast möjliga sätta att avgöra på så bör man ju lotta resultaten i cupen rakt av som någon antydde tidigare.
Jag kan köpa att du är av en annan åsikt men du kommer aldrig övertyga mig (förmodligen ingen annan heller) att gå in och justera premisserna på förhand är mer rättvist än slumpen för alla parter.
Det är ju spännande att du ger dig till tolks för vad andra anser rättvist, men om vi bortser från det så skulle jag vara intresserad av att höra om du inte tycker att vi bör börja lotta resultaten i Kalle rakt av så vi uppnår högsta möjliga rättvisa?
Vad som är rättvist är bra mycket mer komplicerat än vad du antyder och en högst filosofisk fråga (så om du vill undvika filosofiska resonemang som du sa så bör du nog undvika rättviseargument).