BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Kalle Anka cup säsong 20

Kalle Anka cup säsong 20

Set priority
Show messages by
This Post:
00
218655.46 in reply to 218655.42
Date: 6/8/2012 3:43:13 PM
Overall Posts Rated:
8080
Har inte möjlighet att svara så detaljerat nu, men återigen så jämför du fel saker. Det är inga div 5 lag i Champions league och rank hundratusen möter inte federer.
Man skulle i så fall ha en seedad cup för div 1 en för div 2 osv.

Nog för at vätternrundan är snart, men du cyklar lite väl mycket nu tycker jag. ;)

Skillnaden mellan dom sämsta lagen som kvalar till Champions league (t.ex.) svenska lagen och dom som tack vare sin seedning redan är klara för slutspelet är nog i paritet.

I ingen BB-serie finns det några hundratusen lag och definitivt inte i sverige. Vi har 238 aktiva lag i Sverige och jag kan lova dig att Federer faktisk möt spelare med en motsvarande ranking till och från. Faktum är att den sämst rankade tennisspelare som vunnit en grand slam-final var Mark Edmondson som 1976 lyckades bli Australiensisk mästare trots en ranking på 212. Tre andra har lyckats gå till final med en ranking som varit 100 eller sämre.

I årets Franska så öppnade Djokovic mot rankning 97, Federer 78, Murray 68 och Nadal 111. Vad den sämst rankade at ta sig till huvudturneringen hade för ranking vet jag inte och inte heller vad den sämst rankade i kvalet hade, men ranking mellan sämsta och bästa lag i BB skiljer sig iaf inte speciellt mycket från en Grand Slam (går du till en "vanlig" ATP-turnering så kommer du så klart att hitta sämre rankade spelare som får möta de bästa).

This Post:
00
218655.47 in reply to 218655.44
Date: 6/8/2012 3:51:12 PM
Overall Posts Rated:
8080
Det står förankrat i den nationella skolplanen att sannolikheten att slå två sexor i rad är (1/6)·(1/6)=1/36.

Och exakt lika stor chans är det att du slår en fyra först och en tvåa sen.

En klassisk feltolkning av sannolikhet är den som sker runt roulettbord överallt i världen.
Det har blivit rött fyra gånger på rad och folket, de obildade, utbrister:
- Nu MÅSTE det bli svart, vi satsar alla våra sparpengar (500 kronor) på svart och blir rika!!!


Precis!

This Post:
00
218655.48 in reply to 218655.43
Date: 6/8/2012 4:12:28 PM
Overall Posts Rated:
8080
Har aldrig påstått att alla haft samma tur. Samtliga lag har precis samma förutsättningar och det jämnar ut sig i längden.

Det är just det det inte gör. Det behöver inte ens göra det. Däremot är det en väldigt vanlig villfarelse att det jämnar ut sig i längden (en villfarelse som troligtvis kommer från Jantelagen där ingen skall få ha det bättre än någon annan; alltså måste tur jämna ut sig).

Antag att du och jag spelar tärning. Målet är a först nå till 10 poäng. I första omgången ("säsongen") slår du 6 och jag 1. Du hade med andra ord mer tur en mig första omgången. Grattis! Men enligt ditt resonemang så spelar det ingen roll, eftersom slumpen jämnar ut sig i längden, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Personligen tycker jag nuvarande version av cupen är så rättvis det bara kan bli. Alla lag har en lapp i hatten och sen får ödet avgöra!

Påståendet faller på eget grepp. Om du anser att slumpen är rättvisast möjliga sätta att avgöra på så bör man ju lotta resultaten i cupen rakt av som någon antydde tidigare.

Jag kan köpa att du är av en annan åsikt men du kommer aldrig övertyga mig (förmodligen ingen annan heller) att gå in och justera premisserna på förhand är mer rättvist än slumpen för alla parter.

Det är ju spännande att du ger dig till tolks för vad andra anser rättvist, men om vi bortser från det så skulle jag vara intresserad av att höra om du inte tycker att vi bör börja lotta resultaten i Kalle rakt av så vi uppnår högsta möjliga rättvisa?

Vad som är rättvist är bra mycket mer komplicerat än vad du antyder och en högst filosofisk fråga (så om du vill undvika filosofiska resonemang som du sa så bör du nog undvika rättviseargument).

This Post:
00
218655.49 in reply to 218655.48
Date: 6/8/2012 6:29:17 PM
Overall Posts Rated:
3434
Förstår inte vad lotta resultaten har med saker och ting att göra. Det handlar väl om hur man spelar handen man blivit tilldelad?
Det går att argumentera för precis vad som helst. Att jorden är platt, att det aldrig har funnits gaskammare.
Tills du kan lägga fram något konkret som påvisar att öppen lottning skulle vara mer eller mindre gynsamt/orättvist för något lag gentemot ett annat pga "klassisk feltolkning av sannolikhet" så tycker jag bara det låter som svammel.

Och exakt lika stor chans är det att du slår en fyra först och en tvåa sen.

Det var en vaken analys att två andra förbestämda nummer är lika sannolikt som två sexor men det som var intressant här är att det är mer sannolikt att man undviker den svåra lottningen i form av 6an två gånger om.
Måste ändå erkänna att jag är lite överraskad av påståendet då enligt eran logik att slumpen inte har något minne så är ju chansen konstant 1/6 att få vilken förbestämd kombination siffror som helst.

This Post:
00
218655.50 in reply to 218655.46
Date: 6/8/2012 7:04:16 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag kollade ett slumpvist valt lag i div 3 som var kvar i cupen de hade ranking 42471 jag tex har ranking typ 30. Hur kan du jämföra det med rank 200? Och då finns det typ 50k lag totalt, det finns inte på kartan att göra de jämförelser du gör. Nu kanske du iof bara driver för att skapa diskussion, men det finns gränser när det slutar vara roligt och bara blir jobbigt...

/Mannen
This Post:
00
218655.51 in reply to 218655.48
Date: 6/9/2012 4:50:51 AM
Overall Posts Rated:
55
Hejsan, har följt den här sannolikhetsdebatten på avstånd ett tag och haft det gott så. Men kan inte hålla mig längre..

Det är just det det inte gör. Det behöver inte ens göra det. Däremot är det en väldigt vanlig villfarelse att det jämnar ut sig i längden (en villfarelse som troligtvis kommer från Jantelagen där ingen skall få ha det bättre än någon annan; alltså måste tur jämna ut sig).

Antag att du och jag spelar tärning. Målet är a först nå till 10 poäng. I första omgången ("säsongen") slår du 6 och jag 1. Du hade med andra ord mer tur en mig första omgången. Grattis! Men enligt ditt resonemang så spelar det ingen roll, eftersom slumpen jämnar ut sig i längden, men så är ju uppenbarligen inte fallet.


bäst till 10?!! knappast i längden i dom här sammanhangen då det tar i snitt mindre än 3 kast för den summan (medel ett kast 3.5 ggr 3 >10. Så jag tycker inte du ska avfärda "the law of large numbers" http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_large_numbers

Du bör kasta mr kast än så. Nu spelar man ju knappast cupen 1000 säsonger så det kommer individuellt sett inte vara rättvist men det finns många ligor och många lag så i det stora hela blir det rätt många kast

Last edited by jeanluc at 6/9/2012 4:53:09 AM

This Post:
00
218655.52 in reply to 218655.45
Date: 6/9/2012 7:12:51 AM
Overall Posts Rated:
2929
Jo jag förstår hur du menar och vill ha det. Precis som ett tennisträd och liknande :)

Vad jag inte förstår är hur du tycker det är mer rättvist än ex slutspelsträdet i NHL, där högst rankad får möta lägst rankad. I ditt exempel är det tex så att många lag kommer i omg 2 att få möta ett bättre lag än det lag som rankades sämst (och lyckades slå ut #1). Nu ska alltså laget belönas, inte bara för att det slog ut #1, utan även för att de lyckats prestera så dåligt i långa loppet att de anses vara sämst av alla?
Vill de ha en okej chans i cupen får de helt enkelt se till att bli rankade högre, inte ha jätteflyt i en (1) match.

Om du inte vill att seriesystem och cupen ska integreras så, ja då får man väl ändra så att varken ent eller minuter i cupen räknas som samma. Annars är det bara heltokigt :p

This Post:
00
218655.53 in reply to 218655.49
Date: 6/9/2012 7:17:03 AM
Overall Posts Rated:
2929
Om man lottar resultaten har alla exakt lika stor chans att vinna cupen inför omg 1... det är väl rättvisa om något?

Inför omg 1 är chansen 1 på 36 att få svårt motstånd i både omg 1 och 2 (slå två sexor). Men inför omg 2 är chansen 1 på 6 att slå en sexa, oavsett vad du slog i omg 1...
Slumpen har inget minne, det är därför du inte kan räkna med det som hänt innan det kast du står inför... aldrig någonsin.

From: sku88an

This Post:
00
218655.54 in reply to 218655.51
Date: 6/9/2012 7:19:11 AM
Overall Posts Rated:
2929
Chesps poäng är väl att vi gör detta så pass få gånger att det inte kommer jämna ut sig i längden? Det kommer bli vissa lag som hamnar på kanterna, som blir extremfall där de ofta får lätt/tuff lottning.

This Post:
00
218655.55 in reply to 218655.49
Date: 6/9/2012 11:21:07 AM
Overall Posts Rated:
8080
Förstår inte vad lotta resultaten har med saker och ting att göra. Det handlar väl om hur man spelar handen man blivit tilldelad?
Det går att argumentera för precis vad som helst. Att jorden är platt, att det aldrig har funnits gaskammare

Givetvis handlar det om hur man spelar handen man får sig tilldelad, men får man två ess på hand istället för 2, 7 så blir det ju lie lättare. Därför spelar slumpen roll. Det har jag gjort, men tyvärr verkar du ha väldigt begränsade kunskaper i sannolikheslära och någon kurs i det har jag varken tid eller lust att ge. Jag tipsar om att leta upp godtyklig bok om sannolikhetslära och läsa första kapitlet.
Det var en vaken analys att två andra förbestämda nummer är lika sannolikt som två sexor men det som var intressant här är att det är mer sannolikt att man undviker den svåra lottningen i form av 6an två gånger om.
Måste ändå erkänna att jag är lite överraskad av påståendet då enligt eran logik att slumpen inte har något minne så är ju chansen konstant 1/6 att få vilken förbestämd kombination siffror som helst.

Dina två påståenden du gör utesluter på intet sätt varandra även om du verkar tro det. Det handlar inte om enligt "våran logik", utan det handlar om grundläggande sannolikhetslära.

This Post:
00
218655.56 in reply to 218655.50
Date: 6/9/2012 11:31:11 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag kollade ett slumpvist valt lag i div 3 som var kvar i cupen de hade ranking 42471 jag tex har ranking typ 30. Hur kan du jämföra det med rank 200? Och då finns det typ 50k lag totalt, det finns inte på kartan att göra de jämförelser du gör. Nu kanske du iof bara driver för att skapa diskussion, men det finns gränser när det slutar vara roligt och bara blir jobbigt...

Nej, det gör jag inte. Och visst ser man på världsrankingen istället för Sverigerankingen så har du givetvis rätt. Sen att det inte gör minsta lilla skillnad för om ett seedningssystem fungerar eller ej är ju en annan sak.

Hittills har du ju faktisk inte lyckats komma upp på ett enda exempel på en oseedad turnering som fungerar, nämligen FA-cupen. Att den sen blivit mindre och mindre värd med åren (den var riktigt stor när jag var ung) är faktiskt intressant. Det har nämligen hänt i samma akt som skillnaden mellan de bästa och sämsta lagen ökat snabbt. En slump? Nej, jag tror faktiskt inte det. Ju större skillnad det är mellan lag desto mer galen och ointressant blir en oseedad turnering. Just därför som du i princip aldrig ser det i elitsammanhang (FA-cupen är även det ända exempel jag kan komma på, men det finns säkert fler), medan du ofta ser det i små skitturneringar på lägre nivåer, där seedningen ändå inte tillför speciellt mycket.

Min utnmaning för dig at komma på ett bra exempel på framgångsrika oseedade turneringar bortsett från FA-cupen kvarstår. Jag ställer inga krav på vilken sport det handlar om. ;)


Advertisement