Kritiikkiä ja kommentia laitan ja koitan selvitellä mitä muut managerit oikein miettii pelistä ja miten noita pelaajia pitäisi katsella.
Tässä nyt väitellään siitä miten määritellään ne 8 parasta pelaajaa, joista aletaan sitten karsimaan pois. En ole nyt saanyt selvyyttä miten jartsa34 sen tekee, mutta oma kaavani on alla.
1) Lähtökohtaisesti itse pelaajavalinnassa kartoitan kyseiselle pelaajapaikalle kaikki, joilla ajattelen olevan mahdollisuuksia ja jotka tiedän. Tämä tapahtuu yleensä kauden vaihteessa koska silloin ei tule peli-into ongelmia tai niillä ei ole väliä kun into resetoidaan.
2) Vertailen kyseisiä pelaajia toisiinsa taitojensa avulla, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Katson niin yksittäisiä taitoja kuin tiettyjen taitojen summaa.
3) Olen yhtetydessä manageriin jos mies ei ole entuudestaan ollut NT ja kyselen mitä aikoo tehdä pelaajan kanssa tai jollei jo aikaisemmin ole ollut yhteydessä suunitelmineen.
4) Valitsen joukkueeseen "yleispelaajat" ja eri taktiikoihin sopivat pelaajat, jotta tarvittaessa voin käyttää mitä taktiikkaa haluan.
5) Pienenä osana valintaa on miehen kehittymismahdollisuus vs jo nykyisyydessään olevat taidot. Pystyy karkeasti laskemaan, että onko tämä toinen vielä kauden verran parempi vaikka ei kehity kuin tämä toinen, kun tietää mitä taitoja pelaajan tarvitsee nostaa.
6) Ulospäin julkaistaan tiedossa olevien pelaajien perusteella tehty tavoitetaidot, joilla mahdollisuus on päästä joukkueeseen, kuitenkin niin että jokainen pelaajan tapaus käsitellään yksittäisenä tapauksena.
7) Seuraan joka viikko jo NT:ssä olevia pelaajia ja toivon managereiden olevan yhteydessä minuun niiden rajalla olevien kehitymisien kanssa. Näin ei kyllä usein käy vaan täytyy kysellä ajoittan aina missä mennään, kun huomaa/tietää että pelaaja ei enää kehity ja toinen kehittyy.
Mahtoikohan tuosta menettelykaavasta jäädä jotain pois... no tuon on itsellä ollut järjestelmä jo kolmen kauden ajan ja pelaajadataa on tallessa eri kausilta paljon, koska tuon yleiskatroituksen teen joka kauden vaihteessa.
Sitten voidaankin alkaa kiistelemään siitä että onko tuossa minun valintaprosessitavassani jotain outoa tai sellaista mitä joku muu manageri tekisi toisin. Varmasti yksityiskohtaisia eroja on paljon mutta en usko kokonaisuudessaan kenenkään prosessin paljon eroavan tuosta. Järjestys ja painotuseroja varmaankin on ja ainoastaan minä, oldtimer ja NaiCou on nyt pelaajia valinnut tähän mennessä NT joten meillä kolmella on käytännön kokemus, muilla on vain mielipiteitä siitä miten pitäisi valita. Mielipide se meidänkin on, mutta me olemme saaneet sitä toteuttaa, koska muut managerit ovat meidät valinneet sitä toteuttamaan vaalien avulla.
Mutta laitan tämän saman tuonne NT puuhun, koska tämä ei ole oikea paikka ehkä kiistellä siitä miten NT hommia tekee.
U21 osalta täällä voidaan mun puolesta jatkaa miten pelaajia valitaan ja siinä tulee vielä karkeammin ikä vastaa kuin NT.
Nuorien pelaajien vertailu on tietysti täysin omalajinsa, joka itselle on kovin uutta, mutta en näe siinä menettelyeroja juurikaan. Lisää painotusta tulee iälle, miten treenataan ja onko U21 toiveet etusijalla. Oldtimer on hoitanut homman aikaisemmin ainakin minulta näkymättömissä ja olen saanut sieltä tietoa noista 21v jampoista kysymällä, mutta nuoremmista en niinkään ollut kiinnostunut. NaiCoun kanssa yhteistyö toimii paremmin ja oma heräämiseni etenkin SF ja PF miehien puuttumattomuuten herätti sen että tarvii jo alusta asti päästä muovaamaan ainakin noille paikalle erikoistuneita miehiä. PG ja SG sekä C miehiä tulee ihan kohtuullisia ilman ohjeitusta tuohon 21v asti, mutta sitäkin on tarkoitus parantaa.
-zafman