Skillnaden är väl att de som byggt de bästa look inside-lagen har skaffat spelare som är perfekta för look inside. Medans de som försökt med andra taktiker inte byggt lag omptimerade för look inside.
Exempelvis. Ett look insidelag behöver inte massa JR på sina guards.
Ett run n gun lag kanske inte behöver massa IS på sina Centrar.
Ett look insidelag köper guards som inte har massa JR å till viss del JS för att hålla nere lönen på sina guards.
Ett run n gun lag köper fortfarande ofta centrar å PFs med massa IS som drar upp lönen. Istället för att köpa Centrar som har relativt låg IS men hög ID, SB å REB, å kanske även bra JS å JR.
Eftersom väldigt många spelare Look inside så tränas det väldigt många spelare osm passar för look inside. Därför är de spelarna billigast på transfern.
Därför blir det såklart svårt att hitta en center som är bra på treor, men det är nog det man behöver för att lyckas med en sån taktik.
Det är möjligt jag har fel, men jag tror att många ser på IS som "insidespelares förmåga att skjuta" ungefär. Medan det egentligen betyder förmåga att dunka å posta upp å skjuta nära korgen typ. Saker som händer väldigt sällan i en run n gun eller princeton...Vill man spela outsidetaktik gissar jag att en spelare som Drakulovic som vi hade i landslaget kan vara rätt bra valuta för pengarna...