Jospas aloittaisi tästä C/PF paikoista. Syöttötaito vaatimus tai kriteeri ei ole sentterille yhtä korkea kuin isolla laiturilla. Isolaituri jolla on syötöt kohdallaan on kohtuullisen suuri apu joissain hyökkäys taktiikoissa. Sentterillä saa olla vaikka avuton syöttötaito, jos muuten kaverin taisot ovat kohdallaan.
Tämän menee nyt hieman poliittiseksi, mutta yleensäkin kun katson noita tarvittavia taitoja, niin viimeisten kahden kauden aikana olen koettanut saada puolustustaidot mahdollisimman korkealle ja sitten muut tarvittavat taidot ovat riippuneet käytettävästä taktiikasta.
Murfieldin pyytelemät taitojen painotukset pelipaikoille ei ole mitenkään helppo vastata. Painotukset vaihtelevat jonkin verran vastustajasta sekä taktiikoista. Jos esim. lähdetään pelaamaan hyökkäyksissä korin alle, nin takamiesten pitää omata hyvät syöttötaidot sekä myös kuljettaminen ja pallonkäsittely taito on tärkeää. Jos taas hyökätään ulkoa, tulee heittojen painotus nousemaan korkeammalle, kuin esim syötöt. Lähes samat asiat pätevät myös laiturien kohdalla kun puhutaan hyökkäyspelistä. Puolustuksessa, jos pelataan jollain paikalla menee hieman heikommatkin puolustusarvosanat läpi jos taktiikkana on panostaa hyökkäyspelaamiseen ja tietysti vastustajan pelaajien taso määrittelee myös sen, kuinka korkealle ko. ottelussa miespuolustuksen ollessa kyseessä vaatimustaso asettuu.
Jos joku menee sanomaan joltain paikalta yksiselitteisesti taitojen vaatimusjärjestyksen, niin aika fakiiri on kyseessä. Itse olen sitä mieltä, että kaveri ei ymmärrä tästä pelistä vielä yhtään mitään tai ainakin opittavaa on paljon. Taitojen priorisointi vaihtelee suuresti juuri taktiikoiden mukaan, edellyttäen tietysti, että pelaaja materiaali antaa myöden tuollaisen taitoihin perustuvan valikoivan peluuttamisen.
Olen jonkun kerran viimekin kaudella laittanut kaverit kokoonpanoon täysin taktiikan mukaan, no ehkä siellä nyt oli joku sentteri, jota ei kukaan oikein ohittanut millään osa-alueella, mutta muuten kyllä.
Tuolla on myös ollut puhetta managereiden halusta "uhrautua" U21-joukkueen eteen ja treenauttaa pelaajaansa täysin U21-joukkueen tarpeiden mukaan. Täytyy kiitollisuudella todeta, että tällaisiakin managereita on jo olemassa ja suuri kiitos heille, koska heidän yhteistyönsä tuloksena meillä on ja on ollut muutama todellinen helmi käytettävissä.
No nyt menee taas hieman filosofiseksi ja ehkä ajatuskin alkaa karkailemaan, mutta ehkä teillä peliä seuranneilla on toivottavasti jo käsitys omasta filosofiastani ja täytyy myöntää, että se on muuttunut hieman matkan varrella ja ehdottomasti enemmän puolustustaktiikkaa suosivaksi, joten treeni suosituksissani olen aika paljon pyytänyt kehitystä juuri niillä alueilla.
Taitanee taas olla aika pitää pieni hengähdys tauko ja jännittää pääsenkä toiselle kierrokselle vai tulisiko noutaja jo heti alkumetreillä...
-Oldtimer-