BuzzerBeater Forums

BB Suomi > Harjoittelukysely

Harjoittelukysely

Set priority
Show messages by
From: Albert8

This Post:
00
303943.78 in reply to 303943.75
Date: 4/12/2020 11:12:06 AM
Overall Posts Rated:
577577
Hyviä perusteluja on kiva lukea.

Minä haluaisin nähdä jostain prosentit, kuinka moni lopettaa pelin ennen ensimmäistä kalenterivuotta. Mutulla heitän, että prosentti on suuri. Jos näin, niin todella huolestuttavaa pelin jatkon kannalta.

Lisäksi syyt lopettamiseen olisi siinä samalla hyvä selvittää, mutta se lienee mahdottomuus. Mutulla (ja sehän sallitaan) itsekin tässä heitän, että varmasti tämä joustamattomuus treenissä on yksi tekijä.

Itse en ymmärrä sitä, miksi vastustetaan kilpailun lisäämistä ja miten se vähentää taktista tekemistä, jos vastusta ei tiedäkään, että junnusi tulee seuraavat vuodet C paikalta?

Vai eikö pelipaikan vapautus lisäisi kilpailua kautta linjan?



Last edited by Albert8 at 4/12/2020 12:17:52 PM

From: Albert8
This Post:
00
303943.79 in reply to 303943.78
Date: 4/12/2020 11:17:15 AM
Overall Posts Rated:
577577
Tämä keskustelu on osaltani tässä. Jatkakoot joku muu.

From: ietu

This Post:
00
303943.80 in reply to 303943.78
Date: 4/12/2020 12:48:44 PM
BcEsa
III.3
Overall Posts Rated:
371371
Second Team:
BcEsa II

Itse en ymmärrä sitä, miksi vastustetaan kilpailun lisäämistä ja miten se vähentää taktista tekemistä, jos vastusta ei tiedäkään, että junnusi tulee seuraavat vuodet C paikalta?

Vai eikö pelipaikan vapautus lisäisi kilpailua kautta linjan?



Edelleenkin, kuten jo aiemmin useat ovat tuoneet esille, voit valita pelaajan puolustuspaikan, joka hieman auttaa tuohon peluutuksen antamaan tasotukseen. Eli treenaa pelaajalle od 20 ja istuta c paikalle ja laita pakittamaan vaikkapa sg paikkaa. Tulee tasoitusta hieman annettua varmasti sisähyökissä+ levyissä, mutta ideana taisi kuitenkin olla pelaajan treenaaminen

From: ietu

To: ietu
This Post:
00
303943.81 in reply to 303943.80
Date: 4/12/2020 12:54:59 PM
BcEsa
III.3
Overall Posts Rated:
371371
Second Team:
BcEsa II
Ehkä tämä idea voisi olla mahdollinen, että menisi läpi ja olisi ihan realistinen, esimerkiksi ulkopakkitreenin saisi myös 100% SG paikalta ja ID trernin PF paikalta, niin tuo antaisi jo huomattavan liikkumavaran joukkueille. Monella varmaankin tuskailuja että PG paikalla vain saa ulkopakkia ja ulkopakki vaikuttaa hyvin vahvasti hyökkäyspelin sujuvuuteen, rikkoen tällä tavoin hieman omaa peliä.

From: ietu

To: ietu
This Post:
00
303943.82 in reply to 303943.80
Date: 4/12/2020 12:55:22 PM
BcEsa
III.3
Overall Posts Rated:
371371
Second Team:
BcEsa II
Ehkä tämä idea voisi olla mahdollinen, että menisi läpi ja olisi ihan realistinen, esimerkiksi ulkopakkitreenin saisi myös 100% SG paikalta ja ID trernin PF paikalta, niin tuo antaisi jo huomattavan liikkumavaran joukkueille. Monella varmaankin tuskailuja että PG paikalla vain saa ulkopakkia ja ulkopakki vaikuttaa hyvin vahvasti hyökkäyspelin sujuvuuteen, rikkoen tällä tavoin hieman omaa peliä.

From: kbasket

This Post:
11
303943.83 in reply to 303943.78
Date: 4/12/2020 1:05:05 PM
PaaPoo
SM-Koris
Overall Posts Rated:
396396
Ei tällainen peli ole vaan valitettavasti nykypäivää, joten tuskin peliin tulee uusia käyttäjiä ollenkaan. Uskoisin, että kaikki "uudet" käyttäjät ovat joko pelanneet aikaisemmin BB:a tai HT:a tms..

Treenitapa siis tuskin on mikään syy lopettamiseen, vaan pelin hidas tempo. Totaalisen uusi käyttäjä tuskin ensimmäisten viikkojen aikana vielä ymmärtää yhtään mitään ja maksimissaan treenaa jotain alhaisen potentiaalin 26-vuotiasta omaa pelaajaa, tekee muutaman hankinnan ja ihmettelee peliä muuten. Tottuneempi käyttäjä tällaisissa pelissä menee foorumille ja kyselee sieltä vinkkejä tai hommaa mentorin tms.. En kuitenkaan usko, että tällainen peli houkuttelee enää oikeasti uusia käyttäjiä ja jos joku aloittaa, niin todennäköisesti on lopettanut pelin jo aiemmin kuin ymmärtää treenaamisesta yhtään mitään.

Onko pakko vetää vain yhtä treeniä pari kautta? Etkö voi lisätä kilpailullisuutta antamalla välillä treenin ihan oikealla paikalla? Aika paljon on jo nykyisessä treenimallissa mahdollisuuksia ja tuskin edes häviää juurikaan mitään treeninopeuksissa, mikäli vähän tekee tuohon esittäämäsi malliisi variaatioita...

En usko, että ehdottamasi muutokset tuovat oikeasti yhtään lisää kilpailullisuutta, koska ihan samalla tavalla kuitenkin kaikki käytännössä pelaisi. Käytännössä sinä uskot, että heikoimman pelaajasi pelipaikan vapauttaminen tuo peliin lisää kilpailullisuutta. Älä ymmärrä väärin minua, ymmärrän periaatteessa mitä sinä ajat takaa ehdotuksillasi mutta minä väitän, että ero tulisi olemaan marginaalinen. Lisäksi kuten olen monta kertaa jo todennut, niin managerin tekemät valinnat tulevat olemaan vain vieläkin vähäisemmässä roolissa ja siksi olen eri mieltä kanssasi.

Edit: ietu olikin jo osittain sivunnut asiaa edellä, kun kirjoittelin omaa viestiä. Vähän toistona pari asiaa treenamisesta..
Edit2: Hyvää seurannut tästä keskustelusta ainakin sen verran, että huomasin hypäriä voivan treenata muutenkin kuin PG/SG paikoilla. ;)

Last edited by kbasket at 4/12/2020 1:19:32 PM

This Post:
00
303943.84 in reply to 303943.83
Date: 4/12/2020 2:03:24 PM
BetoniBasket
III.7
Overall Posts Rated:
25402540
Kyllähän tällä kyselyllä saatiin mukavasti "pöhinää" Suomi-foorumille. Omat ajatukset saaneet pientä tuuletusta siinä samassa. Pikku uudistuksia ehkä treenaaminen tarvitsisi, mutta ei todellakaan mitään karmean radikaalia kerralla. Osittain olen Albert8:n kannalla ja osittain mm. hene10:n kannalla. Ennenkaikkea olen kuitenkin sitä mieltä, että nämä nettimanagerointipelit ovat kiinnostavimmillaan silloin kun ainoa mahdollisuus pärjätä on hyvä PTS-strategia, eikä mitään "pikavoittoja" ole lunastettavissa. Kaksi kertaa on betonikin onnistunut nousemaan parrasvaloihin, mutta molemmilla kerroilla visiitti on ollut vain kauden mittainen, nyt yritetään miettiä millä eväin kolmas nousu aikaisintaan 5-7 kauden päästä onnistuttaisiin tekemään niin, että siellä pysyttäisiinkin pari kautta ?
Joku penäsi, että kyselyssä olisi pitänyt olla enemmän vaihtoehtoja, onneksi ei ollut, lopputulemasta ei kukaan olisi ottanut selvää. Nyt on porukan mielipiteet aika hyvin selvillä, jos joku haluaa viedä asiaa eteenpäin niin OK, jos ei niin kelpaa ainakin mulle myös se.
Siihen, miksi porukat lopettaa on varmaan enemmänkin syynä se, että nuoremmat sukupolvet ovat tottuneet tuohon "kaikki mulle heti tänne"-ajatteluun, johon 10-15 kauden strategia ei vaan mahdu.

Last edited by IsoBetoni at 4/12/2020 2:04:43 PM

This Post:
00
303943.85 in reply to 303943.84
Date: 4/12/2020 3:18:23 PM
PaaPoo
SM-Koris
Overall Posts Rated:
396396
Hyvin kiteytit ja tosiaan ymmärrän Albert8:n kannan sinällään. Pelkään vain, että asiat eivät ole niin mustavalkoisia ja äkkiä vastaavilla muutoksilla tuhotaan enemmän, kuin todellisuudessa rakennetaan. Lisäksi tässä tuotu esiin vain yhtä tapaa treenata ja sille vaihtoehtoa, kun mielestäni malli ei ole, eikä sen tarvitse olla noin yksioikoinen.

Nuoremmat sukupolvet eivät todennäköisesti kiinnostu enää tämmöisistä peleistä, kuten totesit. Pitäisi tulla vähintään erittäin suosittu vastaavanlainen managerointipeli huomattavasti nopeammalla temmolla, mikä voisi tuoda muutaman uuden näihin vanhanliiton pelien pariin. Uskoisin kuitenkin, että nykyään käyttäjien keski-ikä on melkoisen korkea siihen verrattuna mitä se oli näiden pelien kulta-aikana. Me vanhat dinosaurukset täällä roikutaan vain tottumuksesta ja pelin hitaus sopinee useimmille loistavasti, koska elämässä on niin paljon muuta paljon tärkeämpää. Onpa sitten tämmöinen pieni oma juttu mihin voi milloin ja mistä vain hetkellisesti paeta. Monesta asiasta huomaa, että pelin parissa on nykyään melkein vain ja ainoastaan vanhempia harrastajia.

Mielestäni ietun ehdottomat muutokset olisivat jo enemmän pelinhengen mukaisia, mikäli muutoksia väkisten halutaan.

Täysin samaa mieltä tuosta nuoremmista sukupolvista ja siksi on mielestäni ihan turhaa odottaa muuta kuin pelin hidasta kuolemaa. Nykyiset ja vanhat käyttäjät ovat ainoat jotka tätä peliä pitävät vielä ja voivat pitää pystyssä.

No mutta aika paljon olen varmasti jo itseäni toistanut ja toivon mukaan en ole liikaa ketään haastanut. Ei kait tästä enää itsellänikään tule mitään uutta sanottavaa, joten hiipunen myös takavasemmalle.

This Post:
00
303943.86 in reply to 303943.85
Date: 4/12/2020 4:23:56 PM
BetoniBasket
III.7
Overall Posts Rated:
25402540
Hyvin kiteytit sinäkin.
Tuotahan ei ole näissä keskusteluissa kai kovin paljon tosiaankaan kukaan tuonut esille, että pelin temmon nopeuttaminen tuo äkkiä sen lisämomentin, että pitääkin käydä sen yhden tai kahden viikkokäynnin sijasta vaikka liki joka päivä.

HA:han oli sellainen peli ainakin aiemmin, että sieltä ei ollut varaa olla viikkoa poissa jos taisteli noususta tai putoamisesta.

Mulle sopii tämä, laitan kokoonpanot kerran viikossa ja lauantaisin ystishaasteen, muutoin lueskelen foorumeita. Minunkin osalta kommentointi tästä aiheesta päättyy.

This Post:
33
303943.87 in reply to 303943.85
Date: 4/14/2020 6:32:44 AM
Bay City Pirates
SM-Koris
Overall Posts Rated:
369369
Second Team:
Bay City Pirates II
Kolme pointtiani kiteyttämään omat (tämänhetkiset) ajatukseni aiheesta:

1. Isoin ongelma on yhä mielestäni siinä, että kolmosessa kilpailua on liian vähän. Ne harvat uudet käyttäjät, jotka peliä eksyvät kokeilemaan, tylsiintyvät ja häipyvät kun käytännössä mitään ei tapahdu (kalenteri)vuoteen-pariin. Tähän ongelmaan treenin muuttaminen ei auta yhtään, koska voimasuhteet ja asetelmat pysyisivät ihan ennallaan. Tarvittaisiin yksinkertaisesti vaan lisää kilpailua. Kolmosdivarin lohkojen vähentäminen auttaisi, mutta niiden määrä on kai globaalisti standardi? Toinen vaihtoehto olisi luoda kokonaan uusi kilpailu suunnilleen samantasoisille ihmisjoukkueille - itse ehdotin yksityisliigojen organisointia tähän, mutta se edellyttiäisi niiden avaamista supportista pois + lisäämistä ihan oikeaan viikko-ohjelmaan.

2. Treenauksen osalta oma ajattelu on tässä keskustelun myötä vähän jalostunut. Kuten aiemmassa viestissä totesin, "foorumikonsensus" on saanut minutkin kuvittelemaan, että olisi vain yksi järkevä tapa treenata. Näinhän ei toki ole. Ihan mahdollista on treenata ja uudistaa joukkuetta, ja samalla menestyä ainakin kohtalaisesti (ehkei ihan mestaruuteen asti, mutta kuitenkin). Tällä reseptillähän joku Celtics tai Spurs ovat melko hyvin eläneet oikean maailman puolella. Yhä olen sitä mieltä, että pientä reivausta nykyinen treenisysteemi kaipaa poistamaan kaikkein turhauttavimmat treenauksen elementit, mutta ehkei sittenkään isompaa mullistusta. Ostan näkemyksen, että treenin kanssa tasapainoilu on myös osa pelin vaikeutta ja viehätystä. Minun ja henen aiemmin ehdottama optimaalisten peliminuuttien nosto n. 80 min/vko auttaisi jo paljon, ehkä myös ietun ehdottama "kevytversio" pelipaikan vapauttamisesta.

3. Kuten kbasket hyvin tuo esiin, tämä nyt vaan on kärsivällisen ihmisen peli eikä siitä muuksi muutu. Turha kuvitella, että tänne valtavaa ryntäystä nuorta sukupolvea tulisi vaikka mitä pelin sisäisiä muutoksia tehtäisiin. Toisaalta, aina on myös ihmisiä - nuoria ja vanhoja - jotka tykkäävät vähän hitaamman tempon pelaamisesta. Heidän osaltaan tuo ensimmäisten kausien motivoivuuden lisäys olisi olennaista. Mutta ennen kaikkea auttaisi, jos joskus jossain kerrottaisiin tällaisen pelin olemassaolosta. Itse olen varmaan poikkeus siinä, että mulla ei ole minkäänlaista hattrick- ym. taustaa. Eräänä päivänä alkoi vaan tuntua siltä, että nyt pitäisi löytää hyvä korismanageripeli.Appstoresta yritin aikani jotain löytää, luovutin ja googlailin kunnes muutama ehdokas jostain netin perukoilta löytyi. Arvalla kirjauduin kahteen eli Charazay'hin ja tänne. No, Charazay sitten romahti muutaman viikon pelaamisen jälkeen ja täältä löysin onnekseni aktiivisen suomalaisyhteisön. Pitkä stoori, mutta pointtina että eipä ollut ihan helppoa löytää tänne....

From: Albert8
This Post:
33
303943.88 in reply to 303943.87
Date: 4/14/2020 9:23:20 AM
Overall Posts Rated:
577577
Ok, yksi viesti vielä omalta osaltani kun näyttää siltä, että nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

Itse siis toivon vain ja ainoastaan muutosta treenivaihtoehtoihin: Koska tuntuu älyttömältä tuhota TÄYSIN joukkueen menestys siihen pelilliseen faktaan, että minun on pakko peluuttaa junnujani PG paikalla useampi kausi, jotta saisin edes ulkopuolustuksen siihen kuntoon, että joskus jatkossa he mahtuisivat kilpailulliseen joukkueeseen. (olipas pitkä lause, sori). Puolustuspaikan vaihdos sentäs antaa tähän sen jälkeen mahdollisuuden. Ne jolla on paljon rahaa, ehkä pystyvät sen tekemään niin, että on vain yksi drafti-pelaaja kerrallaan treenissä. Jokainen tietää, että niin ei ainakaan itse treenattua joukkueita kasata, vaan se pitää isolta osin ostaa.

Tästä näppärästi seuraavaan jatkumoon. Eli siis hyvien pelaajien määrään siirtolistoilla. Niitä kun on aika vaikea löytää. Varsinkin niitä, joita olisi kiva treenata eteenpäin. Tarjontaa on osittain siksi hyvin vähän, että jokainen joutuu treenaamaan omia pelaajiaan jumalattoman kauan väärillä pelipaikoilla, jolloin ne vapautuu usein markkinoille vasta lähellä eläkeikää, jos haluaa edes vähänkin käyttää treenin helmeään oman joukkueessa hyödyksi. EDIT: "Ja suurin osa nykykäytännöstä johtuen samanlaisia." LUULEN, että treeniä hiukan vapauttamalla tulisi enemmän ja erilaisia pelaajavariaatioita markkinoille ostettavaksi. Markkinatalous sitten pitää huolta niiden hinnasta.

Kolmantena, muttei vähäpätöisimpänä ottaisin nimenomaan kiinni tuohon kolmosen kilpailutilanteeseen. Botteja on paljon, se on fakta. Mutta fakta on myös se, että ne harvat ihmismanagerit ovat melko usein siellä vain siksi, että treenaa pelaajiaan väärällä pelipaikalla (toki myös uudet managerit). Tällöin ei voitot juuri kiinnosta ja pelissä käydään kerran kaksi kuukaudessa loggautumassa ja tarkastamassa ettei kukaan ole loukkaantunut. Itsekin sinne tipun varmasti ensi kauden jälkeen, kun pitäisi ummikoille ulkopakkia (tai mahdollisesti sisäpakkia) treenata, ennen kuin ovat käyttökelpoisia mihinkään kilpailulliseen otteluun. Ja kuten tiedämme, siinä menee kausi jos toinenkin kun tämä joukkueeni on horroksessa. Ja jos en tipu, olisin enemmänkin huolissani kakkosen kilpailutilanteesta.

Mikä tapa se sitten olisi?
Se ei välttämättä niin totaalisesti peliäsi tuhoaisi, jos ulkopakkia voisi saada vaikka PG paikan lisäksi SG paikalta. Tai sisäpakkia PF paikalla. Tätähän on myös ehdotettu. Tosin eipä siinä nyt enää niin suurta eroa olisi, jos koko rajoitus heitettäisi romukoppaan, kun näitä kahta mallia keskenään vertaa.

Kuitenkin se tappaa ison osan tätä kilpailua (ja sitä kautta mielenkiintoa), että on melkein pakko tippua mahdollisimman alas, jotta voit treenat useampaa pelaajaa kerralla. Sanotaanko näin, että tuskin se ketään ainakaan kannustaa jatkamaan.

PS: Minä en näe, että pelin tempo juurikaan muuttuisi, jos treenimahdollisuuksia olisi enemmän. Saman verran sitä edelleen viikoittain kertyisi ja ottelumäärät ovat samat. Mikä olisi se oletettu muutos temppoon?

Jos taas pelaajan henkilökohtaisen kestävyyden viikoittaista sietoa nostettaisiin korkeammalle tasolle, johtaisi se mahdollisesti siihen, että huippujoukkueet pelaisi vain viidellä-kuudella HUIPPU pelaajalla. En näe sitä järkevänä, koska mielestäni se suosii rikkaita joukkueita enemmän. Ja miten se yleensä kilpailuun vaikuttaisi positiivisesti?

Näillä tänään. Hyvää kevään jatkoa!


Last edited by Albert8 at 4/14/2020 12:40:08 PM

Advertisement