Nettopp:-)
Videre kan det være greit også å ha i bakhodet at enkelte kan ha andre grunner til å bygge ut stadion.
En av de aller største tyske stadionbyggere har uttalt på forum at grunnen til at han bygger så mye er dels at han ønsker å finansiere spillerlønningene, dels at han ønsker å være først i verden over 50.000.
Altså ikke bare det som nødvendigvis er den mest gunstige veien å gå for oss andre, selv om han nok får mye glede av å være den første om han greier det. En milepæl er en milepæl og sånne ting kan være store motivasjonsfaktorer.
Nå var det egentlig ikke det jeg skulle frem til, men tilfellet GM-Juicepats. Han hadde tidlig en av de største stadionene i BB, noe han ettersigende gjorde for å være arenaen VM finalen en gang ble spilt på, hvilket han også oppnådde.
Siden den gang har han blitt stående på sine 28.000 i kapasitet, noe som har bekymret meg en stund. Juicepats står vel så nært vi vanlige dødelige kan komme utviklerne og jeg kan ikke fri meg helt fra tanken på at han vet noe vi ikke vet.
Jeg tenker naturligvis på at det vil bli introdusert utgifter på stadion, noe ala driftkostnader som eskalerer jo større stadion er.
Jeg vet også om flere dyktige managere internasjonalt som har holdt tilbake utbyggingen nettopp pga denne frykten, dog har flere sånn smått begynnt å bygge ut, sannsynligvis for å ikke å havne for langt bak de tyske utbryterne.
Rent personlig tror jeg ikke en slik skatt blir innført, jeg tror det vil naturlig begrense seg hva som er lønnsomt å bygge ut og at det vil være helt unødvendig å innføre stadion "skatt".
De inntektene toppdivisjonene får når den siste 10% skatten er borte blir sugd opp av økte spillerlønninger, og spillerlønningene vil etterhvert suge opp mesteparten om ikke alt av hva stadion inntektene bringer.