Kolme pointtiani kiteyttämään omat (tämänhetkiset) ajatukseni aiheesta:
1. Isoin ongelma on yhä mielestäni siinä, että kolmosessa kilpailua on liian vähän. Ne harvat uudet käyttäjät, jotka peliä eksyvät kokeilemaan, tylsiintyvät ja häipyvät kun käytännössä mitään ei tapahdu (kalenteri)vuoteen-pariin. Tähän ongelmaan treenin muuttaminen ei auta yhtään, koska voimasuhteet ja asetelmat pysyisivät ihan ennallaan. Tarvittaisiin yksinkertaisesti vaan lisää kilpailua. Kolmosdivarin lohkojen vähentäminen auttaisi, mutta niiden määrä on kai globaalisti standardi? Toinen vaihtoehto olisi luoda kokonaan uusi kilpailu suunnilleen samantasoisille ihmisjoukkueille - itse ehdotin yksityisliigojen organisointia tähän, mutta se edellyttiäisi niiden avaamista supportista pois + lisäämistä ihan oikeaan viikko-ohjelmaan.
2. Treenauksen osalta oma ajattelu on tässä keskustelun myötä vähän jalostunut. Kuten aiemmassa viestissä totesin, "foorumikonsensus" on saanut minutkin kuvittelemaan, että olisi vain yksi järkevä tapa treenata. Näinhän ei toki ole. Ihan mahdollista on treenata ja uudistaa joukkuetta, ja samalla menestyä ainakin kohtalaisesti (ehkei ihan mestaruuteen asti, mutta kuitenkin). Tällä reseptillähän joku Celtics tai Spurs ovat melko hyvin eläneet oikean maailman puolella. Yhä olen sitä mieltä, että pientä reivausta nykyinen treenisysteemi kaipaa poistamaan kaikkein turhauttavimmat treenauksen elementit, mutta ehkei sittenkään isompaa mullistusta. Ostan näkemyksen, että treenin kanssa tasapainoilu on myös osa pelin vaikeutta ja viehätystä. Minun ja henen aiemmin ehdottama optimaalisten peliminuuttien nosto n. 80 min/vko auttaisi jo paljon, ehkä myös ietun ehdottama "kevytversio" pelipaikan vapauttamisesta.
3. Kuten kbasket hyvin tuo esiin, tämä nyt vaan on kärsivällisen ihmisen peli eikä siitä muuksi muutu. Turha kuvitella, että tänne valtavaa ryntäystä nuorta sukupolvea tulisi vaikka mitä pelin sisäisiä muutoksia tehtäisiin. Toisaalta, aina on myös ihmisiä - nuoria ja vanhoja - jotka tykkäävät vähän hitaamman tempon pelaamisesta. Heidän osaltaan tuo ensimmäisten kausien motivoivuuden lisäys olisi olennaista. Mutta ennen kaikkea auttaisi, jos joskus jossain kerrottaisiin tällaisen pelin olemassaolosta. Itse olen varmaan poikkeus siinä, että mulla ei ole minkäänlaista hattrick- ym. taustaa. Eräänä päivänä alkoi vaan tuntua siltä, että nyt pitäisi löytää hyvä korismanageripeli
.Appstoresta yritin aikani jotain löytää, luovutin ja googlailin kunnes muutama ehdokas jostain netin perukoilta löytyi. Arvalla kirjauduin kahteen eli Charazay'hin ja tänne. No, Charazay sitten romahti muutaman viikon pelaamisen jälkeen ja täältä löysin onnekseni aktiivisen suomalaisyhteisön. Pitkä stoori, mutta pointtina että eipä ollut ihan helppoa löytää tänne....