Ei se kahden paikan treeni mikään ongelma SM-Koriksen kannalta ole. Olen vetänyt melkein aina kahden paikan treeniä ja suurin osa todellisista avainpelaajista on ollut itse treenattuja (ei toki alusta asti, eikä omasta draftilistasta varsinkaan). Nyt pari kautta ollaan treenattu lähinnä yhtä paikkaa ja heti oltiin karsinnassa.
Pikkasen katselin esim. kauden 16 kokoonpanoa, jolloin KPP saavutti hienon tuplan! Silloin joukkueessa oli seuraavat pelaajat avauksessa viimeisessä finaalissa:
PG: Luiz Humberto Veiga Neves - ostettu 21v kaudella 10 !!
SG: Oscar Orellana Toro - ostettu 27v
SF: Franklin Eke - ostettu juuri ko. kaudella
PF: Mahmood El-Rasheed - ostettu 24v kaudella 13
C: Tolis Borodajus - ostettu juuri ko. kaudella
Onhan tuossa yksi sellainen pelaaja jota voi kutsua omaksi tuotokseksi. Tosin se että onko Nevesin ensimmäiset runsaat 3v treenattu sopivasti yhden paikan treenejä (kaukoheitot, ulkopakki ja syöttäminen) jolloin jäljellä on ollut paljon treeniä jota ei edes voi treenata muuten kuin kahden paikan treenillä (1vs1 ja hyppyheitot) - tuota ei jaksa selvittää, mutta PG paikalla nuo uran ensimmäiset runsaat 3v ovat ainakin kuluneet.
Lisäksi vaihtomiehinä ovat toimineet nykyiset PG ja SG pelaajat Jonne ja Soichi. Jotta kenellekään ei jää väärä käsitys niin Jonne ja Soichi on ostettu noin 19vuotiaina eli melko aikaisessa vaiheessa. En kuitenkaan kutsuisi Jonnea ja Soichia todellisiksi avainpelaajiksi. Tuskin niiden kahden ansiosta mestaruuksia irtoaa. Tämän kauden joukkueen sisäisessä pistetilastossa ja arvosanan mukaan rankattuina Jonne ja Soichi ovat sijoilla 5 ja 6.
Edelleen olen hivenen skeptinen että kahden pelipaikan treenillä saisi itselleen todellisia avainpelaajia, ainakaan takakentälle nykyään. Pelaajien taitotasot ovat merkittävästi kovempia kuin 5-6 kautta sitten.