IJsland (57) - Nederland (41) 57-96
Vooraf bezien is IJsland na Armenië de zwakste tegenstander in de poule. Gezien de verliespartijen van IJsland tegen Spanje (46-99) en Engeland (80-113) werd hier een grote overwinning verwacht. Uiteindelijk een goed resultaat, maar ik had een hogere marge verwacht.
Opstelling
PG Smeekes / Hoonhout
SG Pinxteren / Van Harmelen
SF Douwes Dekker / Van Wezel
PF Vinkeles / Naeff
C Ogul / Sintnicolaas
PtB / MtM
Na een wat stroeve start liepen we van 10-15 uit naar een 10-23 stand einde 1e kwart. Tweede kwart matig, 16-22, naar een ruststand van 26 - 45. Met een uitstekend derde kwart (10-26) en rustig vierde kwart (21-25) naar de eindstand 57-96. Topscorer van de avond Ogul met 22 ptn. in 22 minuten.
Er vallen een paar dingen op:
(1) Slecht % op de SG-Positie, Pinxteren met 4 uit 16 (25%) en Van Harmelen 4 uit 11 (36%);
(2) Starting PG was Smeekes, Betere passing en vorm dan Hoonhout. Toch speelt Smeekes slechts 12 minuten.
Oorzaak waarschijnlijk de PtB en de andere skillverhouding tussen de twee;
(3) Hetzelfde voor de C-Positie. Ogul speelt een dijk van een wedstrijd als starter met 82% schotpercentage. Hij wordt echter vervangen door Sintnicolaas, mindere vorm en slechte conditie die geen deuk in een pakje boter schiet (27%). Waarom speelt Sintnicolaas dan meer minuten dan Ogul? Voor mij onbegrijpelijk.
Voor de volgende wedstrijden hoop ik op een betere vorm van onze top-SG Pinxteren. Heb ondertussen contact gehad met zijn manager, en dit ziet er goed uit voor de komende, belangrijke wedstrijden.
Overige uitslagen in onze poule, wederom geen verrassingen:
Ierland - Israel 83 - 122
Roemenië - Engeland 62 - 84
Armenië - Spanje 25 - 107
Volgende week spelen we tegen een gevaarlijke tegenstander, Roemenië.
Tot dan.