Men nu missförstår du mig, avsiktligt eller inte. Klart att en professionell coach försöker ge lika stor vikt vid varje match men trots detta kan spelarna komma in och se oengagerade ut. Att du som coach får välja matcherna själv i BB ser jag bara som ett sätt att simulera detta.
Nej, jag tror inte jag missförstod dig det minsta.
Det du beskriver nu liksom i din första post är dålig motivation (som t.ex. kan bero på underskattning). Nu lägger du iofs till att du ser att du ser det som att coachen har möjlighet att bestämma i vilka matcher laget skall ha dålig inställning. För det första så har detta som jag konstaterade innan inget med verkligheten att göra. En coach kommer kort och gott
aldrig att ge sina spelare rådet att vara oengegerade, däremot kommer han i vissa matcher säga nu grabbar är matchen extra viktig, ge allt för tusan. Så mekanismen är alltså i grunden felaktig.
I nästa steg kan vi kolla på konsekvensen. Om vi nu förutsätter att coachen trots allt styr att spelarna skall vara oengarerade i en match, varför skulle då deras entusiasm inför nästa match öka. Som jag ser det är sannolikheten minst lika stor att man förslappas och har sämre inställning nästa match, framförallt om man förlorar en match med dålig inställning (lag med dålig inställning i verkligheten brukar gräva ner sig allt djupare iden gropen och vice versa). M.a.o. är inte bara mekanismen utan konsekvensen helt felaktig. Trots detta är det det enskilt viktigaste taktiska redskapet i BB 8och HT med för den delen, men än mer i BB).
Som jag ser det var solnas förluststreak helt klart en rad TIE. Det var ju inte coachen som sagt till om det utan andra omständigheter. Efter alla förluster var man tvungen att ta i och det blev en normal (och pressen från publik, vänner sponsorer samt skamen över vad man presterat tidigare matcher fick dem att spela betydligt bättre.
Retorisk fråga: Tror du att spelarnas entusiasm förbättrades under dessa matcher, ller försämrades?
Jag tror faktiskt att den enda anledning till att mekanismen finns är att HT-Björn en gång i urminnes tider behövde komma på något som var snabbt att implementera och hyfsat enkelt att förstå till sitt kompisspel (som HT var än gång för mer än tio år sedan). En funktionell och bra lösning för ett hobbyprojekt på en omogen marknad helt enkelt. Funktionen blev sedan någon form av kult i HT och detta smittade sedan av sig till BB. Att jag hittills bara sett ganska krystade förklaringar, där man försöker pressa in verkligheten i modellen, förstärker mitt intryck.
Inom modelleringsvärlden brukar man varna för tre huvudfaror; att använda sin modell utanför dess giltighetsomåde, att bli kär i sin modell och slutligen just att man inte ska försöka pressa in verkligheten i sin modell.