BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > SBBL (f.d PRO A)

SBBL (f.d PRO A)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
122763.96 in reply to 122763.95
Date: 1/11/2010 3:48:41 PM
Overall Posts Rated:
8080
Men nu missförstår du mig, avsiktligt eller inte. Klart att en professionell coach försöker ge lika stor vikt vid varje match men trots detta kan spelarna komma in och se oengagerade ut. Att du som coach får välja matcherna själv i BB ser jag bara som ett sätt att simulera detta.

Nej, jag tror inte jag missförstod dig det minsta. Det du beskriver nu liksom i din första post är dålig motivation (som t.ex. kan bero på underskattning). Nu lägger du iofs till att du ser att du ser det som att coachen har möjlighet att bestämma i vilka matcher laget skall ha dålig inställning. För det första så har detta som jag konstaterade innan inget med verkligheten att göra. En coach kommer kort och gott aldrig att ge sina spelare rådet att vara oengegerade, däremot kommer han i vissa matcher säga nu grabbar är matchen extra viktig, ge allt för tusan. Så mekanismen är alltså i grunden felaktig.

I nästa steg kan vi kolla på konsekvensen. Om vi nu förutsätter att coachen trots allt styr att spelarna skall vara oengarerade i en match, varför skulle då deras entusiasm inför nästa match öka. Som jag ser det är sannolikheten minst lika stor att man förslappas och har sämre inställning nästa match, framförallt om man förlorar en match med dålig inställning (lag med dålig inställning i verkligheten brukar gräva ner sig allt djupare iden gropen och vice versa). M.a.o. är inte bara mekanismen utan konsekvensen helt felaktig. Trots detta är det det enskilt viktigaste taktiska redskapet i BB 8och HT med för den delen, men än mer i BB).
Som jag ser det var solnas förluststreak helt klart en rad TIE. Det var ju inte coachen som sagt till om det utan andra omständigheter. Efter alla förluster var man tvungen att ta i och det blev en normal (och pressen från publik, vänner sponsorer samt skamen över vad man presterat tidigare matcher fick dem att spela betydligt bättre.

Retorisk fråga: Tror du att spelarnas entusiasm förbättrades under dessa matcher, ller försämrades?

Jag tror faktiskt att den enda anledning till att mekanismen finns är att HT-Björn en gång i urminnes tider behövde komma på något som var snabbt att implementera och hyfsat enkelt att förstå till sitt kompisspel (som HT var än gång för mer än tio år sedan). En funktionell och bra lösning för ett hobbyprojekt på en omogen marknad helt enkelt. Funktionen blev sedan någon form av kult i HT och detta smittade sedan av sig till BB. Att jag hittills bara sett ganska krystade förklaringar, där man försöker pressa in verkligheten i modellen, förstärker mitt intryck.

Inom modelleringsvärlden brukar man varna för tre huvudfaror; att använda sin modell utanför dess giltighetsomåde, att bli kär i sin modell och slutligen just att man inte ska försöka pressa in verkligheten i sin modell.

This Post:
00
122763.97 in reply to 122763.96
Date: 1/11/2010 4:29:07 PM
Overall Posts Rated:
7575
Nej, jag tror inte jag missförstod dig det minsta. Det du beskriver nu liksom i din första post är dålig motivation (som t.ex. kan bero på underskattning). Nu lägger du iofs till att du ser att du ser det som att coachen har möjlighet att bestämma i vilka matcher laget skall ha dålig inställning. För det första så har detta som jag konstaterade innan inget med verkligheten att göra. En coach kommer kort och gott aldrig att ge sina spelare rådet att vara oengegerade, däremot kommer han i vissa matcher säga nu grabbar är matchen extra viktig, ge allt för tusan. Så mekanismen är alltså i grunden felaktig.

I nästa steg kan vi kolla på konsekvensen. Om vi nu förutsätter att coachen trots allt styr att spelarna skall vara oengarerade i en match, varför skulle då deras entusiasm inför nästa match öka. Som jag ser det är sannolikheten minst lika stor att man förslappas och har sämre inställning nästa match, framförallt om man förlorar en match med dålig inställning (lag med dålig inställning i verkligheten brukar gräva ner sig allt djupare iden gropen och vice versa). M.a.o. är inte bara mekanismen utan konsekvensen helt felaktig. Trots detta är det det enskilt viktigaste taktiska redskapet i BB 8och HT med för den delen, men än mer i BB).
Först säger du att du förstår mig och sedan börjar du prata igen om att "coachen styr engagemanget". Min slutsats är att du fortfarande missförstår mig.

Som jag ser det är sannolikheten minst lika stor att man förslappas och har sämre inställning nästa match, framförallt om man förlorar en match med dålig inställning (lag med dålig inställning i verkligheten brukar gräva ner sig allt djupare iden gropen och vice versa). M.a.o. är inte bara mekanismen utan konsekvensen helt felaktig. Trots detta är det det enskilt viktigaste taktiska redskapet i BB 8och HT med för den delen, men än mer i BB).

Jag tycker att vissa fenomen simuleras mycket bra med nuvarande modell, inte bara underskattning av sämre lag utan även bristande självförtroende när man möter "laget man ändå inte kan slå" eller det bra laget som inleder säsongen så starkt men av oförklarlig anledning försvinner efter halva säsongen.

Retorisk fråga: Tror du att spelarnas entusiasm förbättrades under dessa matcher, ller försämrades?
Jag tror du hänger upp dig på ord och detaljer här. Vet inte om man ska kalla det entusiasm, men jag tror många går ut och tar i allt vad de kan för att göra en bra match om de kände att de underpresterade i föregående match.

Jag tror faktiskt att den enda anledning till att mekanismen finns är att HT-Björn en gång i urminnes tider behövde komma på något som var snabbt att implementera och hyfsat enkelt att förstå till sitt kompisspel (som HT var än gång för mer än tio år sedan). En funktionell och bra lösning för ett hobbyprojekt på en omogen marknad helt enkelt. Funktionen blev sedan någon form av kult i HT och detta smittade sedan av sig till BB. Att jag hittills bara sett ganska krystade förklaringar, där man försöker pressa in verkligheten i modellen, förstärker mitt intryck.

Inom modelleringsvärlden brukar man varna för tre huvudfaror; att använda sin modell utanför dess giltighetsomåde, att bli kär i sin modell och slutligen just att man inte ska försöka pressa in verkligheten i sin modell.
Det gäller också att komma ihåg att ibland är de enklaste modellerna de bästa. Jag är ingen höjdare på modellering, men inom kemin och fysiken används ofta modeller som inte har något med verkligheten att göra, de har bara funnits beskriva den tillräckligt bra.

Slutligen vill jag tillägga två saker. Det du beskriver om vikande självförtroende efter förluster skulle kunna implementeras och visserligen kanske beskriva verkligheten men det skulle försämra spelupplevelsen mycket eftersom lottning och liknande skulle få ökad betydelse. Det sista jag ville säga är bara att det alltid är kul att diskutera med dig då vi verkar ha helt skilda uppfattningar om det mesta ;)

/Mannen
This Post:
00
122763.98 in reply to 122763.97
Date: 1/11/2010 4:47:07 PM
Overall Posts Rated:
8080
Så här skrev du:
Att du som coach får välja matcherna själv i BB ser jag bara som ett sätt att simulera detta.

Det tolkar jag som att du menar att coachen styr över entusiasmen i BB och att du stycker det är ett sett att simulera verkligheten. Uppenbarligen menar du något annat, men jag har svårt att förstå vad.

Jag tror du hänger upp dig på ord och detaljer här. Vet inte om man ska kalla det entusiasm, men jag tror många går ut och tar i allt vad de kan för att göra en bra match om de kände att de underpresterade i föregående match.

Du svarare inte på frågan och jag tror anledningen är att det helt enkelt inte går att få ihop ett fungerande svar. Ett lag som satsar och vinner kommer med största sannolikhet prestera bättre i nästföljande match en ett lag som underpresterar och förlorar. Framgång föder framgång hör man ofta, motgång föder framgång hör man sällan, om jag säger så.

Jag har sett det här argumentet, "att man hakar upp sig på ord", ganska ofta, men ingen har hittills lyckats ersätta ordet med antingen ett annat ord, eller en annan beskrivning som stämmer åtminstone hyfsat överens med så väl verkligheten som BB.

Det gäller också att komma ihåg att ibland är de enklaste modellerna de bästa. Jag är ingen höjdare på modellering, men inom kemin och fysiken används ofta modeller som inte har något med verkligheten att göra, de har bara funnits beskriva den tillräckligt bra.

Ja, en enkel modell som är korrekt är oftast bättre än en komplex modell som också är korrekt (vilken som är bäst beror dock på syftet). Men en enkel modell som är felaktig blir inte bra bara för att den är enkel.

This Post:
00
122763.99 in reply to 122763.97
Date: 1/11/2010 4:55:56 PM
Overall Posts Rated:
8080
Slutligen vill jag tillägga två saker. Det du beskriver om vikande självförtroende efter förluster skulle kunna implementeras och visserligen kanske beskriva verkligheten men det skulle försämra spelupplevelsen mycket eftersom lottning och liknande skulle få ökad betydelse. Det sista jag ville säga är bara att det alltid är kul att diskutera med dig då vi verkar ha helt skilda uppfattningar om det mesta ;)

Missade denna. Det finns ingen del i BB som är så beroende av spelschemat (och cuplottningen) som entusiasmen, så det är intressant att du tar upp denna motivering.

För övrigt så tror jag inte självförtroendet, truppens form, samt skadebenägenhet, som är mitt alternativ till entusiasm (se tråd i global) skulle ha i närheten av lika stort beroende av spelschemat.

This Post:
00
122763.100 in reply to 122763.98
Date: 1/11/2010 5:27:34 PM
Overall Posts Rated:
7575

Du svarare inte på frågan och jag tror anledningen är att det helt enkelt inte går att få ihop ett fungerande svar. Ett lag som satsar och vinner kommer med största sannolikhet prestera bättre i nästföljande match en ett lag som underpresterar och förlorar. Framgång föder framgång hör man ofta, motgång föder framgång hör man sällan, om jag säger så.

Jag har sett det här argumentet, "att man hakar upp sig på ord", ganska ofta, men ingen har hittills lyckats ersätta ordet med antingen ett annat ord, eller en annan beskrivning som stämmer åtminstone hyfsat överens med så väl verkligheten som BB.
Vad jobbigt du gör det, men jag ska försöka förklara bättre hur jag tänker. Entusiasm är ett av orden jag tycker du hänger upp dig på, se det som spelarnas förmåga att prestera utifrån sina förutsättningar. Det är många saker som påverkar detta som inställng, självförtroende, tur mm. Ja jag tycker flytet ska vara med där också, för vilket lag har inte haft en match där allt satt och spelarna tänker efteråt om vi bara spelade så här hela tiden så kan vi slå alla ( problemet är att man kan inte CT varje match det händer kanske max en gång per säsong).

Med detalj du hänger upp dig på så menar jag att det är främst det här med att "coachen väljer". Entusiasmen och inställningen hade mycket väl kunnat slumpas fram till varje match i stället men jag tror inte det skulle simulera verkligheten på ett bättre sätt.

Ja, en enkel modell som är korrekt är oftast bättre än en komplex modell som också är korrekt (vilken som är bäst beror dock på syftet). Men en enkel modell som är felaktig blir inte bra bara för att den är enkel.
Det här kommer vi inte ifrån, eftersom vi ser det på olika sätt. Jag tycker det är en enkel modell som inte är korrekt men fyller sitt syfte. Om jag förstår dig rätt ser du det som en enkel modell som inte är korrekt och inte heller fyller någon funktion (i possitiv bemärkelse).

/Mannen
This Post:
00
122763.101 in reply to 122763.99
Date: 1/11/2010 5:31:52 PM
Overall Posts Rated:
7575

Missade denna. Det finns ingen del i BB som är så beroende av spelschemat (och cuplottningen) som entusiasmen, så det är intressant att du tar upp denna motivering.

För övrigt så tror jag inte självförtroendet, truppens form, samt skadebenägenhet, som är mitt alternativ till entusiasm (se tråd i global) skulle ha i närheten av lika stort beroende av spelschemat.

Nu blir jag nästan lite besviken, skriver du sådana inlägg i global utan att tipsa oss!? Jag har inte orkat plöja så mycket global på sistånde, men jag tycker vi ska hjälpas åt att hitta guldkornen så man inte måste läsa allt som skrivs där. Aja nu ska jag leta efter din post, länk hade varit uppskattat. Global eller sugestion?

/Mannen
From: Mannen

This Post:
00
122763.102 in reply to 122763.101
Date: 1/11/2010 5:49:04 PM
Overall Posts Rated:
7575

Den här va? (125223.46)
Orkar inte läsa allt det där nu, men jag ska kolla på det. Det jag kan säga om din post är återigen att jag tycker du fokuserar på vad som händer när coachen väljer att värdera en lägre och de funktionerna är redan inkluderade. Coachen säger inte till någon att ta det lungt det coachen gör är som du själv sa att han sätter in bänken och då minskar skaderisken på förstafemman samt risken att de spelar för många minuter den veckan (och därmed påverka GS).

Återigen vill jag hävda att det är inte inställning och entusiasm du har utan snarare så här:
Ett lag kan spela över eller under sin egen förmåga bara så många gånger under en säsong. På det stora hela blir det ungefär 5 normal oavsett hur du komponerar dina matcher.

Last edited by Mannen at 1/11/2010 5:57:25 PM

/Mannen
From: Mannen

This Post:
00
122763.103 in reply to 122763.102
Date: 1/11/2010 6:10:38 PM
Overall Posts Rated:
7575
Det där sista kan förstås också missförstås. Kanske ska klargöra vissa saker, dels att det jag vänder mig mot är ditt utalande om att det inte har något med basket att göra eftersom jag tycker att det simulerar vissa företelser som är ständigt förekommande i basket och alla andra sporter. Sedan vill jag också säga att jag inte tycker nuvarande system är bra. Det känns balanserat för serien men eftersom cupen kommer in där blir det väldig obalans i systemet. Så för seriens skull så skulle jag vilja se en cup utan påverkan på entusiasmen men då det helt skulle förstöra cupen så... har ingen bra lösning men jag håller med om att nuvarande system inte är bra. Kanske effekten av TIE från träningsmatcher?

/Mannen
From: jacob_f
This Post:
00
122763.104 in reply to 122763.1
Date: 1/12/2010 6:19:16 AM
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Ikväll smäller det! Det är då de två coacherna jacob_f och sku88an möts i en tät drabbning. Tidigare säsonger har det aldrig varit något snack om vilket lag som varit det bättre av dem. Men inför och under den säsong som nu är igång har sku88an uttalat sig än mer negativt över jacob_fs lag och coachning. Istället för att detta skulle bli en vanlig match har matchen nu snackats upp mellan de två coacherna till att bli en "hatmatch" med mycket ära inblandat.

Förra säsongens möte slutade med seger med 95 - 107 till jacob_fs fördel. Hur ska det sluta ikväll? Glöm inte bort att följa denna täta drabbning där båda lagen borde vilja täppa till truten på den andra. Frågan är också om vi kommer få se något oväntat av coacherna eller om de bara kommer välja en CRUNCH och hoppas deras killar gör jobbet?

Slamdunkers BK - Glaskulans IF (17970960)

"Det enda jag kan säga är att vi är laddade till tänderna och att det är ikväll det gäller. En förlust skulle vara så pinsamt för oss att det inte är sant", säger en nervös jacob_f.

Last edited by jacob_f at 1/12/2010 6:20:17 AM

From: sku88an

This Post:
00
122763.105 in reply to 122763.104
Date: 1/12/2010 10:57:34 AM
Overall Posts Rated:
2929
Ojdå här far vi med osanningar... snackat upp matchen kan jag knappast hålla med om att jag gjort. Snarare snackat ner matchen, en enkel seger för inte med sig så mkt spänning tyvärr ;)

Det ska dock helt klart bli en kul match ikväll, GIFs taktik blir såklart en 131 tillsammans med LI... vi har klurat lite på hur vi bäst ska kontra mot den och förhoppningsvis har den senaste tidens träning gjort att vi kan överraska lite.
Ska jag vara ärlig funderar jag tom på att skippa CT ikväll, det borde göra kvällens match till en ganska fair fight. Jacob har då inställningen på sin sida, medan jag har den taktiska biten på min sida.

Måste erkänna att vi känner oss rätt lugnade över det faktum att jacob redan börjat konstruera bortförklaringar inför kvällens förlust, varför skulle han annars dra upp en gammal seger från förra säsongen? Vi lever i nuet :)

This Post:
00
122763.106 in reply to 122763.105
Date: 1/12/2010 11:03:09 AM
Overall Posts Rated:
3434
Oj oj oj!
Slamdunkers BK - Glaskulans IF 1 - 0 innan matchen börjat.

Advertisement